varför står det så?
Re: varför står det så?
Jag hittade strofen.Halbarad skrev:varför står det i ringens värld:(på ett ungefär) och legolas var den som uträttade minst i brödraskapet...hoberna gjorde väl mycke mindre...eller har jag läst fel?
Den finns i "Sagor från midgård" under delen om Istari och det står mycket riktigt att Legolas uträttade minst.
Jag tror att Tolkien med denna mening vill belysa meningen precis innan som säger något i stil med att alverna hade mycket litet med störtningen av Sauron att göra.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
nej jag behagade skämta bara..
japp han hette grönblad, det va typ samma karaktär och tolkien återanvände han i lotr ! Skulle nån frågat tolkien om det va samma legolas är det väl kanske tom. troligt att han skulle menat att det var det =)... med tanke på att tolkien tyckte att glorfindel från gondolin va samma person som glorfindel i vattnadal..
japp han hette grönblad, det va typ samma karaktär och tolkien återanvände han i lotr ! Skulle nån frågat tolkien om det va samma legolas är det väl kanske tom. troligt att han skulle menat att det var det =)... med tanke på att tolkien tyckte att glorfindel från gondolin va samma person som glorfindel i vattnadal..
nää klart är att Tolkien inte hade i åtanke att binda ihop de två legolas när han skrev lotr. Men han hade heller inte i åtanke att binda ihop de två glorfindel.. samtidigt har han sagt att inga alver heter samma sak.
Så när nån frågade honom om detta i något letter tror jag det var, menade tolkien att glorfindel förmodligen var en av de alverna som återvänt från mandos salar.. för att skapa sånna här diskussioner och hålla ihop sin mytologi antar jag =)
Så med den logiken är det samma person, och Tolkien kanske skulle svarat på samma sätt angående legolas som han gjorde angående Glorfindel..
Så när nån frågade honom om detta i något letter tror jag det var, menade tolkien att glorfindel förmodligen var en av de alverna som återvänt från mandos salar.. för att skapa sånna här diskussioner och hålla ihop sin mytologi antar jag =)
Så med den logiken är det samma person, och Tolkien kanske skulle svarat på samma sätt angående legolas som han gjorde angående Glorfindel..
jag var har jag fått det ifrån, bra fråga jag minns faktiskt inte. Jag tror att det kan ha varit från history of middle earth i något band, där det skrivs om eldars sedvanor och namngivning.. Har även läst en essä om ämnet där det påstås att Tolkien hade sagt att 2 eldar inte har samma namn.. hmm ska undersöka saken..
Men jag kan för övrigt inte komma på två olika alver med samma namn, däremot flera människor som heter samma sak.
Men jag kan för övrigt inte komma på två olika alver med samma namn, däremot flera människor som heter samma sak.