Zero skrev:Nu är det väl ändå FNs sanktioner?
Sant. Ursäkta. Men samma sak gäller även där.
Zero skrev:Sen för vi inte heller en debatt om huruvida god Truman eller Bush är. Om du ändå vill jämföra dessa herrar så förstår jag inte hur du kan jämföra dem med Hitlers systematiska utrotning? Är de lika goda kålsupare tycker du?
Nej, det finns en gigantisk skillnad. Men samma grundargument fungerar på samtliga.
Zero skrev:Syftet med min definition är inte att man när det passar känner empati utan oavsett och konsekvent känner emapti med samtliga.
I detta fack faller ca. 99% av världens befolkning. Och anser man att hela världens befolkning är ond är det självklart löjligt att föra en debatt kring hurvida Hitler kan ses som ond.
Zero skrev:Nu kunde herr Hitler uppenbarligen inte förställa sig världen på annat sätt än hans maniska och sjuka världsbild.
Jag skulle vilja påstå att samma sak råder idag, men att klyftorna inom samhället är aningen mindre än på 30-talet.
Zero skrev:Sen undrar jag varför du försöker ställa Hitler i god dager?
Det försöker jag inte. Däremot vill jag gärna ha ett hållbart svar på vad som är ondska. De flesta svar har en attityd i stil med "De som är onda är de som har andra värderingar än jag" och liknande.
Zero skrev:Jag upplever det som väldigt provocerande och du får det verkligen att låta som att du vill förminska eller reducera Hitlers gärningar när du försöker applicera ordet god på honom.
Jag kan försäkra dig om att jag inte sympatiserar med högerextremistiska grupper på något område. Däremot är jag och har varit med i flera antirasistiska organisationer.
Zero skrev:Sen finns det gott om härskare som segrat men ändå inte ses som goda.
Stalin har exempelvis aldrig ansetts som särskilt god utanför Sovjet utan redan på sin tid ansågs han vara en grym och paranoid härskare som många skulle vilja kalla ond.
Stalin var en farlig fiende med avvikande åsikter. Och jag skulle utan tvekan kalla honom ond baserat på mina värderingar.