Band of brothers på 4:an

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 16 april 2004, 12:00

Raskolnikov skrev:och när någonsin får britter hjälterollen i hollywoodfilmer?
Bron över floden Kwai?

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 16 april 2004, 13:27

Jag säger som någon annan här på forumet sade vid en liknande debatt för ett tag sedan:

"Ni vet väl att tyskarna faktiskt förlorade kriget"
:)

MVh Johan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 16 april 2004, 14:59

Kynes skrev:
Raskolnikov skrev:och när någonsin får britter hjälterollen i hollywoodfilmer?
Bron över floden Kwai?
Och "En bro för mycket"

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 april 2004, 16:09

Skrev jag att det inte kunde hända? Jag vet att dom i 101:a var bra soldater, men nu var det så dom inte möte vilka whermacht soldater som helst utan dom mötte Waffen SS soldater, och dom kan jag lova gav mer motsånd än vad som visas i serien. Det är nog så att WSS blev utklassade av 101:a men inte så simpelt som det visas i serien.
/Olle
Nej du skrev
Håller med!
Jag är inte en amerikahatare utan tvärt om, men det är jobbigt när det kommer några rika ressigörer och slänger ihop en film där amerikanerka slaktar på och tyskarna har ingen koll..
Man ser ju tydligt i avsnittet att förbandet som överfalls håller på att ta igen sig,det ser ut som de varit med ett tag eller hur, den första soldaten som blir skjuten är inte gammal och det ser ut som där finns en hel del äldre män med också. varför skulle någon ha hundraprocentig koll alltid överhuvudtaget, WaffenSS eller inte, De behöver också nanna ibland.

Annars så är det tråkigt med ensidiga filmer, det behövs mer variation, just det tycker jag BoB lyckas bra med.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 16 april 2004, 16:58

I tidningen står det typ: "följ med den luftburna elitstyrkan easy company..."

Var det verkligen en elitstyrka? :?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 16 april 2004, 17:41

Wolfblitzer skrev:I tidningen står det typ: "följ med den luftburna elitstyrkan easy company..."

Var det verkligen en elitstyrka? :?
Ja det får man väl säga....

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 17 april 2004, 12:00

mrsund skrev:
Nej du skrev
Håller med!
Jag är inte en amerikahatare utan tvärt om, men det är jobbigt när det kommer några rika ressigörer och slänger ihop en film där amerikanerka slaktar på och tyskarna har ingen koll..
Du jag skrev dock inte det där!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 april 2004, 14:02

Jag måste säga att jag blev besviken på BoB. Jag trodde de skulle vara i klass med Saving Private Ryan. Steven Spielberg o Tom Hanks (som ska vara 2vk nörd) trodde jag kunde bättre. Nä bakläxa om jag fick bestämma- hoppas att det kommer något nytt, men bättre den här gången. :cry:

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Inlägg av GrillKrydda » 17 april 2004, 16:28

Schwalbe skrev:Jag måste säga att jag blev besviken på BoB. Jag trodde de skulle vara i klass med Saving Private Ryan. Steven Spielberg o Tom Hanks (som ska vara 2vk nörd) trodde jag kunde bättre. Nä bakläxa om jag fick bestämma- hoppas att det kommer något nytt, men bättre den här gången. :cry:
själv tycker jag SPR är tio ggr sämre än BoB..

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 april 2004, 00:34

Schwalbe skrev:Jag måste säga att jag blev besviken på BoB. Jag trodde de skulle vara i klass med Saving Private Ryan. Steven Spielberg o Tom Hanks (som ska vara 2vk nörd) trodde jag kunde bättre. Nä bakläxa om jag fick bestämma- hoppas att det kommer något nytt, men bättre den här gången. :cry:
Menar du hela serien eller del 1? Själv håller jag med GrillKrydda: SPR är inte alls i samma klass när man väl klarat av den lysande inledningen. Och med tanke på att BoB är betydligt mer nära den verkliga historien, så är det väl bara att beklaga att Easy Company undsatte saknade soldater varje vecka under sitt år i Europa...

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 april 2004, 08:59

B Hellqvist skrev:
Menar du hela serien eller del 1? Själv håller jag med GrillKrydda: SPR är inte alls i samma klass när man väl klarat av den lysande inledningen. Och med tanke på att BoB är betydligt mer nära den verkliga historien, så är det väl bara att beklaga att Easy Company undsatte saknade soldater varje vecka under sitt år i Europa...
Det jag menar är att i SPR så skildras tyskarna på ett annat sätt. Spielberg bygger upp en skräckstämning som gör att man blir riktigt rädd för dom. I BoB är de mest en grå massa man mejar ner...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 19 april 2004, 09:39

Echo One.
Jag ber ödmjukast om ursäkt :oops: :oops: :oops:
Jag gjorde en dunder tabbe och blandade ihopa citaten med "Gugges" tror jag.
Vilken Tavla :oops: sorry!

e3d
Medlem

Inlägg av e3d » 19 april 2004, 11:05

Schwalbe skrev:
B Hellqvist skrev:
Det jag menar är att i SPR så skildras tyskarna på ett annat sätt. Spielberg bygger upp en skräckstämning som gör att man blir riktigt rädd för dom. I BoB är de mest en grå massa man mejar ner...
"Tyskland förlorade kriget" är nog allt jag kan tillföra. SPR var inte särskilt realistisk, och i min mening är BoB 10x bättre.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 19 april 2004, 12:32

mrsund skrev:Echo One.
Jag ber ödmjukast om ursäkt :oops: :oops: :oops:
Jag gjorde en dunder tabbe och blandade ihopa citaten med "Gugges" tror jag.
Vilken Tavla :oops: sorry!
lungt, shit happens! :wink:

Skriv svar