Bron över floden Kwai?Raskolnikov skrev:och när någonsin får britter hjälterollen i hollywoodfilmer?
Band of brothers på 4:an
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Wolfblitzer
- Medlem
Nej du skrevSkrev jag att det inte kunde hända? Jag vet att dom i 101:a var bra soldater, men nu var det så dom inte möte vilka whermacht soldater som helst utan dom mötte Waffen SS soldater, och dom kan jag lova gav mer motsånd än vad som visas i serien. Det är nog så att WSS blev utklassade av 101:a men inte så simpelt som det visas i serien.
/Olle
Man ser ju tydligt i avsnittet att förbandet som överfalls håller på att ta igen sig,det ser ut som de varit med ett tag eller hur, den första soldaten som blir skjuten är inte gammal och det ser ut som där finns en hel del äldre män med också. varför skulle någon ha hundraprocentig koll alltid överhuvudtaget, WaffenSS eller inte, De behöver också nanna ibland.Håller med!
Jag är inte en amerikahatare utan tvärt om, men det är jobbigt när det kommer några rika ressigörer och slänger ihop en film där amerikanerka slaktar på och tyskarna har ingen koll..
Annars så är det tråkigt med ensidiga filmer, det behövs mer variation, just det tycker jag BoB lyckas bra med.
- Wolfblitzer
- Medlem
- GrillKrydda
- Medlem
själv tycker jag SPR är tio ggr sämre än BoB..Schwalbe skrev:Jag måste säga att jag blev besviken på BoB. Jag trodde de skulle vara i klass med Saving Private Ryan. Steven Spielberg o Tom Hanks (som ska vara 2vk nörd) trodde jag kunde bättre. Nä bakläxa om jag fick bestämma- hoppas att det kommer något nytt, men bättre den här gången.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Menar du hela serien eller del 1? Själv håller jag med GrillKrydda: SPR är inte alls i samma klass när man väl klarat av den lysande inledningen. Och med tanke på att BoB är betydligt mer nära den verkliga historien, så är det väl bara att beklaga att Easy Company undsatte saknade soldater varje vecka under sitt år i Europa...Schwalbe skrev:Jag måste säga att jag blev besviken på BoB. Jag trodde de skulle vara i klass med Saving Private Ryan. Steven Spielberg o Tom Hanks (som ska vara 2vk nörd) trodde jag kunde bättre. Nä bakläxa om jag fick bestämma- hoppas att det kommer något nytt, men bättre den här gången.
Det jag menar är att i SPR så skildras tyskarna på ett annat sätt. Spielberg bygger upp en skräckstämning som gör att man blir riktigt rädd för dom. I BoB är de mest en grå massa man mejar ner...B Hellqvist skrev:Menar du hela serien eller del 1? Själv håller jag med GrillKrydda: SPR är inte alls i samma klass när man väl klarat av den lysande inledningen. Och med tanke på att BoB är betydligt mer nära den verkliga historien, så är det väl bara att beklaga att Easy Company undsatte saknade soldater varje vecka under sitt år i Europa...Schwalbe skrev:Jag måste säga att jag blev besviken på BoB. Jag trodde de skulle vara i klass med Saving Private Ryan. Steven Spielberg o Tom Hanks (som ska vara 2vk nörd) trodde jag kunde bättre. Nä bakläxa om jag fick bestämma- hoppas att det kommer något nytt, men bättre den här gången.
"Tyskland förlorade kriget" är nog allt jag kan tillföra. SPR var inte särskilt realistisk, och i min mening är BoB 10x bättre.Schwalbe skrev:Det jag menar är att i SPR så skildras tyskarna på ett annat sätt. Spielberg bygger upp en skräckstämning som gör att man blir riktigt rädd för dom. I BoB är de mest en grå massa man mejar ner...B Hellqvist skrev:Menar du hela serien eller del 1? Själv håller jag med GrillKrydda: SPR är inte alls i samma klass när man väl klarat av den lysande inledningen. Och med tanke på att BoB är betydligt mer nära den verkliga historien, så är det väl bara att beklaga att Easy Company undsatte saknade soldater varje vecka under sitt år i Europa...Schwalbe skrev:Jag måste säga att jag blev besviken på BoB. Jag trodde de skulle vara i klass med Saving Private Ryan. Steven Spielberg o Tom Hanks (som ska vara 2vk nörd) trodde jag kunde bättre. Nä bakläxa om jag fick bestämma- hoppas att det kommer något nytt, men bättre den här gången.