Chock-granater

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Re: Chock-granater

Inlägg av Backis » 3 april 2004, 11:51

Leprazy skrev:Det bror väl på om inbrottstjuven anmäler det eller inte...tror jag iaf... vet att jag hört det nånstans iaf.
En anmälning bevisar inte uppsåt på något vis, och det finns väldigt många vandringssägner om hur många rättigheter utsatta brottslingar har...

Det är snarare undantag än regel att brottslingar får skadestånd för tillfogad kroppskada. Förvisso påminner det lite om att lämna uppriggade hagelbrakare i försåt runt omkring i huset/lägenheten att lämna en attacktränad hund ensam... tänk på den stackars brandman som råkar ut för dylikt om det börjar brinna.

Personligen anser jag snarare att lagar angående hantering av djur behöver bli strängare än dom är nu. Det finns alldeles för mycket mycket dåligt tränade attackhundar i Sverige idag, alla en större fara för sina ägare och deras familjer än någon möjlig inbrottstjuv.

Allra minst borde hundtränare som pysslar med sådant behöva bli certifierade. Men att kennelklubbarna vägrar ha med dessa typer att göra kanske säger en del...

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 3 april 2004, 11:54

Gutekrigaren skrev:
Det "bästa" i Gbg-historien är (det omtvistade) ju när en svensk polis fick hjärnsläpp och avlossar sitt vapen mot en flyende folkmassa. Inte nog med det, han träffar en lyktstolpe. Vore det inte skrämmande att dylika personer har vapen skulle man skratta... :cry: De borde haft bönpåsar!

Mvh Petter
Förutom att den historien är en synnerligen manipulerad version som presenterats av journalister med en väldigt vinklad och oobjektiv syn på händelserna. En version som utgår iifrån att man ignorerar och förbiser en rad fakt och omständigheter.

Polismännen fick inte hjänsläpp utan tvingades skjuta varningsskott mot en extremt agressiv folkmassa som inte upphörde med sina angrepp trots att polisen drog sina tjänstevapen. Updrag" Förvanskning"s berömda bilder är en skiclig manipulation då de inte visar vad som händer där poliserna är utan du ser bara vad som händer vid vasaplatsen/början på vasagatan. Samt hör ljudet av skottlossningen.

Vad videofilmerna inte visar är de "aktivister" som angriper polisen från Erik Dahlbergsgatan och som fortsätter angrepp trots varningsskott. Flera av skotten som hörs på filmerna har alltså inget sammanband med det man ser/hör på vasaplatsen/början av vasagatan.
Videofilmerna visar inte heller "spetsen" på folkmassan som angrep polisen från Vasaplatsen, de man ser springa är de bakredelarna filmerna visar öht inte vad som sker vid "frontlinjen" utan det fyller Janne J på som berättarröst

"Träffen" i lyktstolpen är troligtvis en rikoschett från en av de kulor som polisen avlossade i marken, om det ens är en skada som orsakades av en pistolkula vid upploppet. Bevisläget är svårt dels för att en korrekt undersökning inte genomfördes av platsen, dels för att "träffen" nästan omdelbart "förbättrades" av ungdomar som ville framhäva skadan mer genom att öka skade ytan och som satte upp klisterlappar med pilar och text. Text som antydde starka sympatier med de som bedrev våldsamt upplopp på Göteborgs gator 2001.

De 5 poliserna ifråga utsattes för det grövsta våldet som drabbat svensk polis sedan Malexander, flera försök att_mörda_den skadade och medvetslöse polismanen gjordes. I detta extramläge så tillgriper polsienra sina tjänstevapen för att freda sig. Trots att de demosntratvit visar att de dragit pistol så fortsätter angreppen med oförminskad styrka, trots att man skjuter varningskott så fortsätter angreppen, trots att flera varningskott skjutits så forsätter flera personer inkl Hannes Westberg angreppen. Först när polisen nedkämpat Hannes Westerberg och en tysk aktivist under pågående angrepp så upphör angreppen. Polisen har avlossat 7 eller 8 skott totalt. av dessa är 5-6 skott varningeld och 2-3 verkanseld. Av de högst 3 skott som avlossades som verkanseld så träffades båda de borttsliga våldsverkare man riktar på, en tredje person träffades av ett genomslag då han fotograferar händelserna. Dvs 66% av skotten har träffat sin avsedda mål.
Det bevisar med all önskvärd tydlighet att poliserna inte sköt "mot" eller "in i" en folkmassa, hade man gjort det så hade antalet skadade (döda) varit mycket högre.
Poliseran ifråga tillhör piketpolisen i göteborg, är genomgående skickliga skyttar och har lång erfarenheti yrket och av att möta grovt våld. De skjuter inte utan anledning. Skulle vara intressant att se hur länge de kaxiga och föraktfulla debattörerna på formunet hade klarat av det våldet som polisen utsattes för på Vasagatan utan att skjuta...
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 3 gånger.

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 3 april 2004, 12:07

Efter den här diskussionen är jag fortfarande lite förvirrad över nyheternas (och ett par intervjuade politikers) inställning att chockgranater endast bör tilldelas specialförband typ NIS. Chockgranaterna är ju inte direkt alternativet till muntlig tillsägelse utan snarare alternativet till handeldvapen och med sådana är ju tillochmed vanliga polismän betrodda. Givet att samma regler omfattar chockgrantatens användande som omfattar tjänstevapnets så borde ju granaten innebära färre allvarliga skador än fler.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 3 april 2004, 12:18

Jag håller med kaptenen.

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem

Inlägg av Ender Wiggin » 3 april 2004, 12:33

Informativt och bra inlägg Kapten_Gars. När folk kritiserar öppnandet av eld mot unge herr Hannes brukar jag fråga hur många stenar han skulle fått kasta ostört mot den liggande polismannen innan polisen skulle fått öppna eld mot honom.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 april 2004, 13:13

Om Kapten Gars i sitt blinda raseri och hat mot människor med åsikter till vänster läst ordentligt hade han sett min lilla parentes med "det omtvistade" inuti. Jag har alltså inte påstått att historien är helt igenom sann, snarare har jag tvivlat starkt och gör fortfarande. Uppdrag Granskning ser jag på med ytterst skeptiska ögon (även om de lyckats bra med mycket, exempelvis valstugereportagen), tror inte ens jag sett UG om Gbg-händelserna.

Vad som däremot är utom allt tvivel är att Kapten G med formuleringar som "lokal svartklädd ungdom med vänstersympatier" och "gatstens-vänstern" gör ett försök att låta "vänster" betyda "våld". Gå inte på det, ni andra. Det är lågt och fult att koppla ihop en poltisk åsikt utanför borgerligheten som automatiskt våldsam. För att inte tala om hur det sänker trovärdigheten i debatter. Håll dig till pansarvärnskanonstatistik och svärdslängder Kapten Gars, och försök hålla dig utanför politiska spörsmål om du inte kan hålla fingrarna och respekten för andra åsikter än dina egna i styr.

Åter till trådens ämne, vilket ju inte är gatsten utan chockgranater och nivåalternativ för polisen. Backis, du nämner Malexander-mordens effekt på polisens villighet att skjuta. Säkert är det så, då behövs fler alternativ. Frågan är vilket som är värst "hjärtfelsrisken" (epilepsi torde nog riskeras också) med elchocksvapnen eller riskerna med bönpåsar.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 3 april 2004, 13:18

Förutom att den historien är manipulerad lögn framdriven av gatstens-vänstern och dess supportar inom media.
Detta är ditt påstående. Kan du bevisa detta?

Så länge den enda som belaggts med att manipulera filmerna från händelserna är en viss åklagare, kanske man ska undvika allt konspirationsteoretiserande om "skuggvänster" inom media hit och dit... det är ungefär lika löjligt som att dra samband mellan "skugghöger" och poliser som skulle vilja "knäcka några skallar" på alla dessa fina "vänsterapor" närvarande under kravallerna. :roll:
"Träffen" i lyktstolpen är troligtvis en rikoschett från en av de kulor som polisen avlossade i marken, om det ens är en skada som orsakades av en pistolkula vid upploppet. Bevisläget är svårt dels för att en korrekt undersökning inte genomfördes av platsen, dels för att "träffen" nästan omdelbart "förbättrades" av lokal svart klädd ungdom med vänstersympatier.
Så eftersom "träffmarkeringen" på lyktsolpen förbättrades i efterhand så räknas den inte? Mig veterligen kan rikoschetter också döda människor... slarvigt handhavande med vapen och eldöppnande som riskerade många människors liv...

Vissa kan tydligen inte diskutera en tragisk och skamlig episod inom Svensk polis, där de öppnar eld mot folksamlingar, och därigenom skapar större fara för fler människor än vad att låta bli att skjuta hade tillåtit, utan att rationalisera ärendet med att påstå att det handlar om "uppenbar provokation" och "lögn från media".

Men jag antar att man ser det man vill se...

Detta skulle dessutom vara ett politiskt inlägg vilket mig veterligen inget har att göra på detta forum.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 3 april 2004, 13:37

Gutekrigaren skrev:Backis, du nämner Malexander-mordens effekt på polisens villighet att skjuta. Säkert är det så, då behövs fler alternativ. Frågan är vilket som är värst "hjärtfelsrisken" (epilepsi torde nog riskeras också) med elchocksvapnen eller riskerna med bönpåsar.

Mvh Petter
Det kan man nog tyvärr endast komma fram till genom att bruka dessa verktyg under en längre tid...

Fördelen med tasern är ju att den är lätt och behändig och kan bäras med fördel direkt i ett hölster på bältet, medan ett hagelgevär antagligen måste förvaras i tjänstebilen, eller delas ut till kravallpolis eller insatstyrkor/piket vid utryckning. Tasern, varav de flesta ser ut som ficklampor, ser också mindre hotfullt ut, och passar betydligt bättre för fotpatrullerande tjänst än t ex att kånka omkring med en hagelbrakare i villaområdena. Nackdelen är räckvidden som nog inte överstiger max 10 meter. det finns ju längre tråd, men utgångshastigheten för elektroderna är så låg att avdrift och bana gör det opraktiskt för bruk. En stor nackdel är att tjock klädnad kan förhindra hudkontakt för elektroderna, och därmed förhindra effekt i målet. Man är också oftast begränsad till ett enda skott.

Fördelarna för bönpåsealternativet är bättre räckvidd (inte mer än 15-20 meter dock), effekt i mål oavsett klädsel (eventuella hockeyskydd och liknande minskar förstås effekten), betydligt mer avskräckande för bråkstakar (det är uppenbarligen ett vapen), samt att det är ett fullgott förstärkningsvapen i ett riktigt skarpt läge. Ingenting säger ju att det inte ska gå att ladda 00 eller slug. Det finns också tårgaspatroner och tom "chock"-granater i hagelskottsformat, bl a såna designade för att skjutas in i rum genom fönster och lättare dörrar. Min favorit är en kombination av batongskott och "illerskott", alltså en liten behållare tårgaspulver placerat på toppen av en gummibula, onekligen effektivt mot den man träffar.

Mitt förslag skulle vara att anta båda dessa system, samt handburna tårgasprutor (brandkastarmodellen för kravallpolis/piket/insatstyrkor), och dom små "pepparburkarna" för patrullerande polis.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 3 april 2004, 14:10

Backis skrev:
Förutom att den historien är manipulerad lögn framdriven av gatstens-vänstern och dess supportar inom media.
Detta är ditt påstående. Kan du bevisa detta?

Så länge den enda som belaggts med att manipulera filmerna från händelserna är en viss åklagare, kanske man ska undvika allt konspirationsteoretiserande om "skuggvänster" inom media hit och dit... det är ungefär lika löjligt som att dra samband mellan "skugghöger" och poliser som skulle vilja "knäcka några skallar" på alla dessa fina "vänsterapor" närvarande under kravallerna. :roll:
Jag har aldrig skrivit att filmerna i sig är manipulerade även om Uppdrag Gransknings 3:e program om Gbg kravallerna innehöll en film i vilken Janne Josefsson dels klipte bort delar, dels tog bort ljudet och ersatte det med sig själv som speaker för att bevisa att filmen inte stödde polisens sak.
Det är presentationen och vinklingen i UG som är manipulativ i ett mycket bestämt syfte. Fö så anser jag att polisen och åklaagers användnign av film material under rättegångarna är tveksam på vissa punkter främst pga att råmaterialet inte visades för rätten.

Så eftersom "träffmarkeringen" på lyktsolpen förbättrades i efterhand så räknas den inte? Mig veterligen kan rikoschetter också döda människor... slarvigt handhavande med vapen och eldöppnande som riskerade många människors liv...
Eftersom "förbättringarna" skadar "träffens" bevisvärde så blir den svår att värdera. Vad hade du tyckt om jag och ett par andra"blåklädda polisympatisörer" hade varit på plats och målat över skada på stolpen efter att först ha tvättat den noga??

Visst kan rikoschetter döda mäniskor men ansvaret falle ri det här läget helt på de "aktivister" som deltog i upplopet vid Vasaplatsen och ägnade sig åt grov misshandel och mordförsök. Utan de brotten så hade polis aldrig behövt öppna eld för att fred sina egna och sin kamrats liv.

Kom med litet bevis eller resonemang som, bevisar att vapnen skulle had hafts slarvigt eller att eldöppnandet skulle ha inneburit risk för många mäniskors liv. Jag har redan tydligt visat att de personer som polisen sköt på avsiktligen de träffades också. Jag har också påvisat och det finns gott om bildbevis på att polisen inte skuter vilt omkrign sig utan tydligt och demonstrativt visar upp sina pistoler innan man skjuter för att få de som deltar i det våldsamma upploppet att upphöra med sian angrepp. Först därefter skjuts i olika omgångar varningseld och vid två specifika tillfällen verkanseld.

De som utsatte folk för fara var alltså de som bröt mot lagen och bedrev våldsamt upplopp trots att polisen tydligt singalerade att man var beredda att bruka tjänstepistolerna för att freda sina och kamratens liv.
Hade "folksamlingarna" då avbrutit sina olagliga våldshandlingar så hade
polisen aldrig tvingats öppna eld.
Vissa kan tydligen inte diskutera en tragisk och skamlig episod inom Svensk polis, där de öppnar eld mot folksamlingar, och därigenom skapar större fara för fler människor än vad att låta bli att skjuta hade tillåtit, utan att rationalisera ärendet med att påstå att det handlar om "uppenbar provokation" och "lögn från media".
Jodå visst kan jag diskutera den, skillnaden är att jag har en annan åsikt än dig som har ett bättre stöd i bevisen än dina påståenden om
en tragisk och skamlig episod inom Svensk polis, där de öppnar eld mot folksamlingar
Vilka folksamlingar öppnade man eld emot? Räknar du alla grupper som rörde sig på Vasagatan och Erik Dahlbergsgatan som olika folkförsamlingar?
Det var ingen oskyldig folksamling(ar) utan våldsverkare och brottslingar fullt upptagna med att begå brotten våldsamt upplopp, grov misshandel, försök till grovmisshandel samt mordförsök. Förnekar du att de brotten förekom på vasaplatsen/vasagatan?
Polisen har inte heller öppnat eld "mot folksamlingar", man har skjutit varningskott i luften och marken samt skjutit två eller tre skott mot två specifika individer för att avvärja de brott de höll på att begå (se ovan).
Vad du verkar helt missa är att svensk polis inte bara har rätten utan även skyldigheten att bruka våld, vid vissa tilfällen våld som kan vara dödligt för att lösa sin uppgift.
Backis skrev: Detta skulle dessutom vara ett politiskt inlägg vilket mig veterligen inget har att göra på detta forum.
Ser inte det politksa i frågan, det handlar om en historisk händelse som kabn diskuteras med fakta och åsikter. Inläggen på trådarna om irak och israel är mycket mer politiska än de här inläggen.
/Daniel

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 3 april 2004, 14:35

Gutekrigaren skrev:Om Kapten Gars i sitt blinda raseri och hat mot människor med åsikter till vänster läst ordentligt hade han sett min lilla parentes med "det omtvistade" inuti. Jag har alltså inte påstått att historien är helt igenom sann, snarare har jag tvivlat starkt och gör fortfarande. Uppdrag Granskning ser jag på med ytterst skeptiska ögon (även om de lyckats bra med mycket, exempelvis valstugereportagen), tror inte ens jag sett UG om Gbg-händelserna.
Jag läste ignom dett lill ainlägg flera gånger innan och under det att jag skrev mitt svar. Jag anser att ditt inlägg trots sitt "omtvistade" är svårt att tolka som något annat en ett direkt påstående om att det du beskriver var/är sant. Formuleringarna är sådan. Om jag missförstått dig så beklagar jag det. Påståendena om mitt "raseri" och "hat" mot mäniskor med vänsteråsikter betraktar jag som ett rent personangrepp inget annat FYI så har jag en rad vänner som ligger långt in på vänsterskalan och som bla deltog i de fredliga demonstrationerna Göteborg 2001. Några av dem drabbades av det "svarta blockets" våld när de protersterade mot att de inledde våldsamt upplopp.
Däremot så står jag för att jag känner det du kallar "hat" och "raseri"
mot de ant-demokrater som med våld vill genomdriva och föra fram sin vänsterpolitik. Känner precis samma sak när det gäller "lokal brun ungdom" som för fram nazism och facism med samma metoder.
Gutekrigaren skrev: Vad som däremot är utom allt tvivel är att Kapten G med formuleringar som "lokal svartklädd ungdom med vänstersympatier" och "gatstens-vänstern" gör ett försök att låta "vänster" betyda "våld". Gå inte på det, ni andra. Det är lågt och fult att koppla ihop en poltisk åsikt utanför borgerligheten som automatiskt våldsam. För att inte tala om hur det sänker trovärdigheten i debatter. Håll dig till pansarvärnskanonstatistik och svärdslängder Kapten Gars, och försök hålla dig utanför politiska spörsmål om du inte kan hålla fingrarna och respekten för andra åsikter än dina egna i styr.
Fel, alla vänster åsikter innebär inte våld IMO, däremot så finns det en minoritet som är aktivt våldsam och vars våld ursäktas och bagateliseras ursäktas av skrämmande många av de icke-våldsamma vänstersympatisörerna. Betydande delar av vänstern i sverige har en förvånansvärt urskuldande och våldsromatisk syn så fort våldet blir "revolutionärt".

Varför skulle jag respektera de som kastar gatsten på andra och deras egendom i politiskt syfte? Lika vidrigt i Sverige 2001 som det var i Tyskland 1933 oavsett som det är "svarta blocket" eller "brunskjortor" som står för våldet.

Så länge du inte sysslar med sådant så får du har åsikter hur långt till vänster du vill med min fulla respekt men de som vurmar för den svenska extremvänsterns våld föraktar jag öppet och ärligt.
Men visst kan jag ändra det "stötande" språkbruket i mitt första inlägg om det är så upprörande för att förbättra debatt klimatet. Är du beredd att gör samma sak i ditt stötande inlägg?
Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 3 april 2004, 14:59

Personligen så tror jag att det viktigaste är mer och bättre utbildning för att hantera situationer av den typ man såg i Göteborg dels innan de blir våldsamma dels när våldsamt upplopp är ett faktum. Mer skyddsutrusting till polsien är också ett måste, risken för hämndaktioenr eller att någon övereagerar är mycket större om man är dåligt skyddad och tar stryk. Många sköldar i Gbg var alldelse för små, många poliser saknade kroppsskydd osv.

Den tredje delen är att ge polisen alternativa vapen som de som föreslagits ovan så att man kan minska våldsanvändningen (det är bättre att slå ut någon med en taser än slå ner vederbörande med batong) vid ingripanden och ge fler steg på våldstrappan. I bästa fall så kan och bör man helt eller delvis eliminera bärandet av skjutvapen vid kravall insats för att både slippa delvis panik styrda skjutningar som de i Köpenhamn och vapenstölder som de som skedde i Göteborg 2001 (flera poliser blev av med pistoler under handgemängen).

Vad gälelr Malexander så påverkade morden polisen djupt, jag skjuter varje vecka på polisen skytteklubb och jag kommer ihåg hur nsakcet gick långt efter morden. Polisen på fältet var/är helt klart inställda att inte ta några som helst risker, man är mer beredd på att använda sian tjänstepistoler och tar även fram dem tidigare/oftare i vissa situationer men finns det statistiska bevis för att polisen skjuter oftar efter Malexander? Vet inte själv? Eller är det så att polisens vapeninsatser på är mer "övervakade"/påpassade av media och därfölr exponeras oftare/tydligare?
/Daniel

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 3 april 2004, 15:30

Kapten_Gars skrev: Jag har aldrig skrivit att filmerna i sig är manipulerade även om Uppdrag Gransknings 3:e program om Gbg kravallerna innehöll en film i vilken Janne Josefsson dels klipte bort delar, dels tog bort ljudet och ersatte det med sig själv som speaker för att bevisa att filmen inte stödde polisens sak.
Det är presentationen och vinklingen i UG som är manipulativ i ett mycket bestämt syfte. Fö så anser jag att polisen och åklaagers användnign av film material under rättegångarna är tveksam på vissa punkter främst pga att råmaterialet inte visades för rätten.
Semantik.

Jag har inte sagt att du påstått att filmen i sig var manipulerad. Ditt påstående om att situationen vinklats och granskningen av bevismaterial från platsen rapporterats felaktigt ställde jag mot det enda uppenbarligen och bevisligen förvanskade exemplaret av material från händelserna, nämligen en viss åklagares "filmredigeringskarriär".

Sen frågade jag om du hade bevis för dina påståenden, vilket du besvarade med fler påståenden.
Eftersom "förbättringarna" skadar "träffens" bevisvärde så blir den svår att värdera. Vad hade du tyckt om jag och ett par andra"blåklädda polisympatisörer" hade varit på plats och målat över skada på stolpen efter att först ha tvättat den noga??
Har du bevis för att skadan på lykstolpen "förbättrats", och att det gjorts med uppsåt av något slag förresten? Om vi ska spekulera kunde det ju ha varit "pojkar i blått" som avlägsnat kulan så den inte skulle kunna spåras till den polis som avfyrat den...

Bestrider du att kulanslaget mot lyktsolpen inträffade över huvud taget?

Min enda poäng är att ett illa riktat skott avfyrades på ett mycket vådligt sätt, samt utgjorde allvarlig fara för allmänheten.

Att öppna eld mot folksamlingar för att element inom dessa utgör en begränsad fara anser jag i mitt subjektiva ställningstagande inte är försvarbart. Polisen har inte rätt att skjuta verkanseld hur som helst då det utgör fara för tredje part.

Jag har förståelse för att incidenten inträffade (poliser är människor, de blir naturligtvis rädda de också). Jag lägger skulden på dålig planering, samverkan, förberedelse och kommunikation inom polisen lika mycket som de fåtal demosntranter som var närvarande enbart för att provocera fram händelser som dessa, jag tycker det bara är tråkigt att Svensk polis var så lätta att provocera till önskat resultat...

Vid skottet mot Hannes var faran över, förstärkningar var nära och alla utom den rätt ensamme idioten Hannes vars stenar möjligvis skulle ha kunnat klippa nån polis dåligt skyddade fotknölar vid tredje studsen hade flytt. Ett våld jag inte förknippar med svaret att skjuta nån genom bålen för...

Jag tycker det verkar som du tror att jag vill utpeka dessa utsatta poliser som skyldiga till vad som hände i Göteborg, vilket jag tycker rimmar illa med att jag faktiskt hoppas att polisen skall utrustas och tränas för dessa situationer bättre... det hade inte varit ett dugg tveksamt att skjute herr Hannes med bönpåseammunition... Norma Säk genom bålen var för grovt våld IMHO.

Att skylla allt på "extremvänstern" och inte ta till sig lärdomar från de faktiska fel man begått bådar inte väl för framtiden. Själv hade jag tyckt det vore en utmärkt idé att tillsätta en "haverikommision" som utredde exakt vad som gick fel, istället för att mörka polisinsatsen så mycket som gjörts och jaga "anarkister" med blåslampa.
Kapten_Gars skrev: Kom med litet bevis eller resonemang som, bevisar att vapnen skulle had hafts slarvigt eller att eldöppnandet skulle ha inneburit risk för många mäniskors liv. Jag har redan tydligt visat att de personer som polisen sköt på avsiktligen de träffades också. Jag har också påvisat och det finns gott om bildbevis på att polisen inte skuter vilt omkrign sig utan tydligt och demonstrativt visar upp sina pistoler innan man skjuter för att få de som deltar i det våldsamma upploppet att upphöra med sian angrepp. Först därefter skjuts i olika omgångar varningseld och vid två specifika tillfällen verkanseld.
Du kan inte med bildbevis från diverse platser och diverse tidspunker bevisa att någonting inte hänt nån annanstans...

Sen var det trevligheter som gatustenkastande polis... kanske det var det de vänstersympatiserande anarkistiska kårmedlemmarna?
Bild

Jag skyller återigen på polisledningen som misslyckades att planera och förbereda de i blått för vad som skulle hända (det borde inta varit nån överraskning för nån)... "inte i Sverige" återföljdes av panik och överreaktioner som i sin tur var starkt provocerande mot folksamlingarna... gruppsykologi är inte vackert i praktiken... detta gäller alla parter i detta fiasko.
Kapten_Gars skrev: Jodå visst kan jag diskutera den, skillnaden är att jag har en annan åsikt än dig som har ett bättre stöd i bevisen än dina påståenden om
Det var inga oskyldiga folksamlingar utan våldsverkare och brottslingar fullt upptagna med att begå brotten våldsamt upplopp, grov misshandel, försök till grovmisshandel samt mordförsök. Förnekar du att de brotten förekom på vasaplatsen/vasagatan?
Polisen har inte heller öppnat eld "mot folksamlingar", man har skjutit varningskott i luften och marken samt skjutit två eller tre skott mot två specifika individer för att avvärja de brott de höll på att begå (se ovan).
Vad du verkar helt missa är att svensk polis inte bara har rätten utan även skyldigheten att bruka våld, vid vissa tilfällen våld som kan vara dödligt för att lösa sin uppgift.
Hur många åtalades och fälldes för mordförsök nu igen?

Hittintills är kollektiva bestraffningar inte landets lag... de farliga elementen utgör inte folksamlingen, utan rör sig i den. Att du inte är medveten om detta visar att du inte känner till problemet med dessa typer av kravaller.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 3 april 2004, 15:43

Kapten_Gars skrev: Personligen så tror jag att det viktigaste är mer och bättre utbildning för att hantera situationer av den typ man såg i Göteborg dels innan de blir våldsamma dels när våldsamt upplopp är ett faktum. Mer skyddsutrusting till polsien är också ett måste, risken för hämndaktioenr eller att någon övereagerar är mycket större om man är dåligt skyddad och tar stryk. Många sköldar i Gbg var alldelse för små, många poliser saknade kroppsskydd osv.
GSS-sköldarna... gammal skör skit... små och runda med nån billighetsförstärkning.

Vissa av dessa sköldar var förmodligen med vid diverse kravaller på sextiotalet...

Skräp!
Kapten_Gars skrev: Den tredje delen är att ge polisen alternativa vapen som de som föreslagits ovan så att man kan minska våldsanvändningen (det är bättre att slå ut någon med en taser än slå ner vederbörande med batong) vid ingripanden och ge fler steg på våldstrappan. I bästa fall så kan och bör man helt eller delvis eliminera bärandet av skjutvapen vid kravall insats för att både slippa delvis panik styrda skjutningar som de i Köpenhamn och vapenstölder som de som skedde i Göteborg 2001 (flera poliser blev av med pistoler under handgemängen).
Nja, jag vill nog inte ta ifrån dom kapaciteten... det är inte omöjligt att nån idiot tar med sig bössan för att skjuta en polis. Det finns bra säkerhetshölster idag som använder speciella handgrepp för att lösgöra pistolen, när det väl är intränat går det inte långsammare att dra heller... det vore bättre att dela ut såna, iallafall under kravalltjänst.
Kapten_Gars skrev:
varje vecka på polisen skytteklubb och jag kommer ihåg hur nsakcet gick långt efter morden. Polisen på fältet var/är helt klart inställda att inte ta några som helst risker, man är mer beredd på att använda sian tjänstepistoler och tar även fram dem tidigare/oftare i vissa situationer men finns det statistiska bevis för att polisen skjuter oftar efter Malexander? Vet inte själv? Eller är det så att polisens vapeninsatser på är mer "övervakade"/påpassade av media och därfölr exponeras
Vad gälelr Malexander så påverkade morden polisen djupt, jag skjuter oftare/tydligare?
/Daniel
Problemet är väl att den attityden inte gjort minsta skillnad vid en situation som Malexander? Två landsortspoliser med pistol mot tre personer med bl a handgranater och kpist(?)...

SCB borde väl ha statisktik över frekvensen av vapenanvändande?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 april 2004, 16:55

Kn Gars, jag börjar med att understryka att jag definitivt inte stöder våldsamheterna vid demonstrationerna, inte heller romantiserar jag dem. Att jag reagerar på dina inlägg är att språket du använder är precis de vulgära utrop som de mest repressionsivriga moderaterna använder i frågan (bolsjevikslödder [som du visserligen använde i en annan tråd och om SSSR, men det är samma typ av invektiv], gatstensvänster etc.). Slutsatsen man drar är inte långsökt att du är av samma åsikt och helst sett att mer våld användes. Är du inte av den åsikten är det nog klokt att använda andra, mer neutrala benämningar som inte heller får effekten att tillskriva politiska åsikter våldsbenägenhet.

Jag har också vänner som deltog vid de fredliga demos som hölls, lika främmande för gatsten som du och jag. Däremot fick de ta emot fula ord från polisen helt utan anledning, inte direkt en förtroendeskapande åtgärd.

Vad gäller straffen har inte en polis dömts men flera demonstranter har fått drakoniska straff. En man sitter fängslad för våldsamt upplopp i form av att slå sönder en polisbil. Enligt en polis som har sett honom. Det intressanta är att sönderslagningen av bilen i frågafinns på video. Mannen är inte med på videon. Han slog alltså inte sönder bilen men är dömd för detta. Åklagaren tror alltså mer på en polisman än på en film där bilen slås sönder av andra.

Vi stryker ett streck över otidigheterna tycker jag. Neutrala benämningar är alltid att föredra, om inte annat stimuleras det intellektuella i diskussionerna.

Vad gäller ämnet: :)

Det vore dumt att helt ta bort pistolen, som Backis säger är det ju ingen omöjlighet att stöta på personer beväpnade med eldhandvapen. Hagelbössan känns lite vansklig däremot, skall då alltid förstärkningsammunition (skarp am) medföras och blir det då inte så att polisen får en mindre tröskel att gå över? Det är ju bara att ladda om så att säga...

Mvh Petter

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 3 april 2004, 18:31

Nu var det kanske inte Hannes Westberg och Janne J den här tråden handlade om...

Skriv svar