Kapten_Gars skrev:
Jag har aldrig skrivit att filmerna i sig är manipulerade även om Uppdrag Gransknings 3:e program om Gbg kravallerna innehöll en film i vilken Janne Josefsson dels klipte bort delar, dels tog bort ljudet och ersatte det med sig själv som speaker för att bevisa att filmen inte stödde polisens sak.
Det är presentationen och vinklingen i UG som är manipulativ i ett mycket bestämt syfte. Fö så anser jag att polisen och åklaagers användnign av film material under rättegångarna är tveksam på vissa punkter främst pga att råmaterialet inte visades för rätten.
Semantik.
Jag har inte sagt att du påstått att filmen i sig var manipulerad. Ditt påstående om att situationen vinklats och granskningen av bevismaterial från platsen rapporterats felaktigt ställde jag mot det enda uppenbarligen och bevisligen förvanskade exemplaret av material från händelserna, nämligen en viss åklagares "filmredigeringskarriär".
Sen frågade jag om du hade bevis för dina påståenden, vilket du besvarade med fler påståenden.
Eftersom "förbättringarna" skadar "träffens" bevisvärde så blir den svår att värdera. Vad hade du tyckt om jag och ett par andra"blåklädda polisympatisörer" hade varit på plats och målat över skada på stolpen efter att först ha tvättat den noga??
Har du bevis för att skadan på lykstolpen "förbättrats", och att det gjorts med uppsåt av något slag förresten? Om vi ska spekulera kunde det ju ha varit "pojkar i blått" som avlägsnat kulan så den inte skulle kunna spåras till den polis som avfyrat den...
Bestrider du att kulanslaget mot lyktsolpen inträffade över huvud taget?
Min enda poäng är att ett illa riktat skott avfyrades på ett mycket vådligt sätt, samt utgjorde allvarlig fara för allmänheten.
Att öppna eld mot folksamlingar
för att element inom dessa utgör en begränsad fara anser jag i mitt subjektiva ställningstagande inte är försvarbart. Polisen har inte rätt att skjuta verkanseld hur som helst då det utgör fara för tredje part.
Jag har förståelse för att incidenten inträffade (poliser är människor, de blir naturligtvis rädda de också). Jag lägger skulden på dålig planering, samverkan, förberedelse och kommunikation inom polisen lika mycket som de fåtal demosntranter som var närvarande enbart för att provocera fram händelser som dessa, jag tycker det bara är tråkigt att Svensk polis var så lätta att provocera till önskat resultat...
Vid skottet mot Hannes var faran över, förstärkningar var nära och alla utom den rätt ensamme idioten Hannes vars stenar möjligvis skulle ha kunnat klippa nån polis dåligt skyddade fotknölar vid tredje studsen hade flytt. Ett våld jag inte förknippar med svaret att skjuta nån genom bålen för...
Jag tycker det verkar som du tror att jag vill utpeka dessa utsatta poliser som skyldiga till vad som hände i Göteborg, vilket jag tycker rimmar illa med att jag faktiskt hoppas att polisen skall utrustas och tränas för dessa situationer bättre... det hade inte varit ett dugg tveksamt att skjute herr Hannes med bönpåseammunition... Norma Säk genom bålen var för grovt våld IMHO.
Att skylla allt på "extremvänstern" och inte ta till sig lärdomar från de faktiska fel man begått bådar inte väl för framtiden. Själv hade jag tyckt det vore en utmärkt idé att tillsätta en "haverikommision" som utredde exakt vad som gick fel, istället för att mörka polisinsatsen så mycket som gjörts och jaga "anarkister" med blåslampa.
Kapten_Gars skrev:
Kom med litet bevis eller resonemang som, bevisar att vapnen skulle had hafts slarvigt eller att eldöppnandet skulle ha inneburit risk för många mäniskors liv. Jag har redan tydligt visat att de personer som polisen sköt på avsiktligen de träffades också. Jag har också påvisat och det finns gott om bildbevis på att polisen inte skuter vilt omkrign sig utan tydligt och demonstrativt visar upp sina pistoler innan man skjuter för att få de som deltar i det våldsamma upploppet att upphöra med sian angrepp. Först därefter skjuts i olika omgångar varningseld och vid två specifika tillfällen verkanseld.
Du kan inte med bildbevis från diverse platser och diverse tidspunker bevisa att någonting
inte hänt nån annanstans...
Sen var det trevligheter som gatustenkastande polis... kanske det var det de vänstersympatiserande anarkistiska kårmedlemmarna?
Jag skyller återigen på polisledningen som misslyckades att planera och förbereda de i blått för vad som skulle hända (det borde inta varit nån överraskning för nån)... "inte i Sverige" återföljdes av panik och överreaktioner som i sin tur var starkt provocerande mot folksamlingarna... gruppsykologi är inte vackert i praktiken... detta gäller alla parter i detta fiasko.
Kapten_Gars skrev:
Jodå visst kan jag diskutera den, skillnaden är att jag har en annan åsikt än dig som har ett bättre stöd i bevisen än dina påståenden om
Det var inga oskyldiga folksamlingar utan våldsverkare och brottslingar fullt upptagna med att begå brotten våldsamt upplopp, grov misshandel, försök till grovmisshandel samt mordförsök. Förnekar du att de brotten förekom på vasaplatsen/vasagatan?
Polisen har inte heller öppnat eld "mot folksamlingar", man har skjutit varningskott i luften och marken samt skjutit två eller tre skott mot två specifika individer för att avvärja de brott de höll på att begå (se ovan).
Vad du verkar helt missa är att svensk polis inte bara har rätten utan även skyldigheten att bruka våld, vid vissa tilfällen våld som kan vara dödligt för att lösa sin uppgift.
Hur många åtalades och fälldes för mordförsök nu igen?
Hittintills är kollektiva bestraffningar inte landets lag... de farliga elementen utgör inte folksamlingen, utan rör sig i den. Att du inte är medveten om detta visar att du inte känner till problemet med dessa typer av kravaller.