Hitler god-?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 22 mars 2004, 01:54

Hitlers mål vara bygga en tysk imperium i Europa. Versaillesfördraget användes för att komma åt makten och sen bryta för att kunna starta kriget.
Tyskt imperium, ja. Men jag tror inte att han förutspådde vad som komma skulle, från det att han tog makten. Jag tror inte han hade det klart för sig, händelserna kom allteftersom.
Men visst användes Versaillesfördraget för att komma till makten.
Varför skulle de acceptera ockupationen av deras allierade. Dessutom accepterade inte Stalin någon fredstrevare då han inte fick någon, du kanske har glömt bort att Hitler och Stalin gick med på en icke-angreppspakt där en hemlig uppgörelse av östra europa fanns med?
Var kanske lite otydlig, fredstrevaren var inte till Stalin utan till England och Frankrike, översatte fel i min hast. Det skulle varit "...was supported by Stalin but rejected by Chamberlain and Daladier."
Jaså? Varför gjorde man inte det mot Holland, Belgien, Luxemburg, Jugoslavien osv.?
Fredstrevaren från 1939 accepterades aldrig. Västfrontsoffensiven kom inte igång förrän 10 maj 1940 och Jugoslavien 41...
Om de skulle ockupera Danmark det vette tusan, men jag är rätt övertygad om att Norge valt Englands och Frankrikes ockupation framför Tyskland.
Förmodligen. Inte ens Quisling och Co var väl särkilt entusiastiska...
Snarare om Hitlers osäkerhet när man skulle påbörja invasionen då väder störde och att en tidigare plan för invasionen kom i de allierades händer.
28 dåliga väderdagar?? Snacka om otur...
Fel, det handlade om att Hitler hade en ovilja att riskera sina stridsvagnar i stadsbebyggelse.
Nja, var de inte i princip omringade? Är dock osäker...
Uppenbart är de det, då du försöker slå i oss att Hitler inte var inställd på krig
Har jag aldrig hävdat, jag skrev att jag inte trodde att hans mål var krig. Inställd på krig var han med all säkerhet.

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 22 mars 2004, 01:59

Det jag skulle vilja tillägga är att Hitler inte ville ha krig mot västmakterna däremot mot Sovjetunionen och Polen.
Ryssarna planerade ju själva en invasion av europa, hade inte tyskarna invaderat Ryssland hade Ryssland invaderat europa.
Liknande sade han efter Münchenöverenskommelsen. Då påstod Hitler att man skulle respektera det vingklippta Tjeckoslovakien som fanns kvar. Tyskland ville inte ha en enda tjeck eller hur nu citatet gick. Vi vet ju alla hur det löftet gick. Troligtvis hade samma sak hänt med det nya löftet. Att Hitler gjorde ett utspel var troligtvis för ett krig med väst inte var önskvärt och att han ville framstå som en fredens man. Genom att han erbjöd en fred men västmakterna förkastade den vilket ledde till att Hitler kunne lägga ansvaret på väst och inte Tyskland.
Det var även det jag ville framhäva; ett krig med väst var inte önskvärt.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 mars 2004, 02:31

Norbert skrev: Ryssarna planerade ju själva en invasion av europa, hade inte tyskarna invaderat Ryssland hade Ryssland invaderat europa.
Tvivlar jag på. Vad jag vet så finns det inget som talar för att det skulle bli en Sovjetisk invasion om det inte hade blivit en tysk. Tyska soldater blev förvånade över hur lätt de vara att tränga in i Sovjetunionen när man hade blivit sagd att Sovjetunionen planerade ett anfall mot Tyskland. Tror inte att Sovjetunionen skulle ge sig på något så dumt som ett anfall mot Tyskland med vetskapen hur det hade gått med Frankrike mot Tyskland och Finland mot Sovjetunionen det senaste året. Tills dess att du kan verifiera detta påstående så tror jag inte dugg på det. Inget jag har läst talar för en sovjetisk invasion, tvärtom.

Jag upprepar mig. Hitler var inställd på krig och ville ha krig. Jag har inte läst Mein Kampf men har för mig att ett känt citat rör Lebensraum. Hitler skriver själv: (fritt taget ur minnet) ".... att det tyska folket behöver Lebensraum och eftersom det inte finns chans att man ska få kolonier i Afrika eller dylikt så är det land i öster som är det enda tänkbara alternativet. Eftersom dessa länder inte kommer ge upp sitt land frivilligt så innebär det krig."
Jag kan inte se hur denna mentaliteten inte kan betyda att Hitler inte var inställd på krig. Kan du? Jag tycker du motsäger dig själv du medger att Hitler ville ha ett tyskt imperium hur detta skulle uppstå utan krig har jag svårt att förstå.

Angående Dunkerque så är det flera teorier som har lagts fram. Det har framförts Hitler oro för att stridvagnarna skulle gå sönder, stadsbebyggelsen , Hitler var orolig för ett franskt anfall söderifrån och därför ville ha sin pansarreserv intakt, att man ville skapa en fredsbud till britterna eller att Luftwaffe som var en mer nazistisk vapengren än armén skulle få utplåna de allierade vid Dunkerque. Av dessa tror jag att den med fredsbudet är minst troligt. Hitler trodde helt enkelt inte att Tyskland hade besegrat Frankrike så fort som man hade, han blev chockad över sin egen seger. Om man inte tror att man har besegrat sina fiender så låter man väl dem inte komma undan. Dessutom så anföll ju Luftwaffe rätt hårt mot fickan något som också talar mot fredklimatsteorin.

/Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 22 mars 2004, 03:38

Sure, slaverna skulle lida av kriget. Det var självklart. Men hur värderade Hitler en tysk "arier" mot en sovjetisk medborgare t.ex? Säg att Frankrike aldrig förklarat krig och att Moskva, Leningrad och Kaukasus intagits 1941. Hade kriget fortfarande varit lika negativt för det tyska folket ur Hitlers perspektiv?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 mars 2004, 09:21

Tvivlar jag på. Vad jag vet så finns det inget som talar för att det skulle bli en Sovjetisk invasion om det inte hade blivit en tysk.
Säg det till Finland Balt-staterna Polen och Rumänien har jag glömt några?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 mars 2004, 09:29

D. Andersson skrev:Sure, slaverna skulle lida av kriget. Det var självklart. Men hur värderade Hitler en tysk "arier" mot en sovjetisk medborgare t.ex? Säg att Frankrike aldrig förklarat krig och att Moskva, Leningrad och Kaukasus intagits 1941. Hade kriget fortfarande varit lika negativt för det tyska folket ur Hitlers perspektiv?
Att Hitler ville ha krig kan jag inte se som något gott. Ifall Hitler verkligen trodde på sin egen rappakalja om Lebensraum, och det inte bara var ett sätt att maskera att han var maktgalen, så hade han en god avsikt. Fast just i det ögonblick han bestämde sig för krig förlorades den goda avsikten som fanns. För att summera, om det inte hade varit för Hitlers önskan om krig hade jag kanske kunnat diskutera om Hitler var god i vissa avseende. Fast det är ju bara min åsikt.
Säg det till Finland Balt-staterna Polen och Rumänien har jag glömt några?
Fast det var inte de saken det gällde. Om jag inte har missuppfattat något rejält så var frågan om Sovjetunionen hade invaderat Tyskland 1941. Vilket jag inte tror.

/Martin

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 22 mars 2004, 11:33

Tvivlar jag på. Vad jag vet så finns det inget som talar för att det skulle bli en Sovjetisk invasion om det inte hade blivit en tysk. Tyska soldater blev förvånade över hur lätt de vara att tränga in i Sovjetunionen när man hade blivit sagd att Sovjetunionen planerade ett anfall mot Tyskland. Tror inte att Sovjetunionen skulle ge sig på något så dumt som ett anfall mot Tyskland med vetskapen hur det hade gått med Frankrike mot Tyskland och Finland mot Sovjetunionen det senaste året. Tills dess att du kan verifiera detta påstående så tror jag inte dugg på det. Inget jag har läst talar för en sovjetisk invasion, tvärtom.

...

Fast det var inte de saken det gällde. Om jag inte har missuppfattat något rejält så var frågan om Sovjetunionen hade invaderat Tyskland 1941. Vilket jag inte tror.
Ryssarna rustade för krig det kan vi väl vara överrens om? Att de hade tänkt invadera Tyskland 41 har jag ej sagt, endast att en europeisk invasion var tilltänkt.

Jag upprepar mig. Hitler var inställd på krig och ville ha krig. Jag har inte läst Mein Kampf men har för mig att ett känt citat rör Lebensraum. Hitler skriver själv: (fritt taget ur minnet) ".... att det tyska folket behöver Lebensraum och eftersom det inte finns chans att man ska få kolonier i Afrika eller dylikt så är det land i öster som är det enda tänkbara alternativet. Eftersom dessa länder inte kommer ge upp sitt land frivilligt så innebär det krig."
Jag kan inte se hur denna mentaliteten inte kan betyda att Hitler inte var inställd på krig. Kan du? Jag tycker du motsäger dig själv du medger att Hitler ville ha ett tyskt imperium hur detta skulle uppstå utan krig har jag svårt att förstå.
Inställd på krig i öst, ja. Ett krig i väst var inte önskvärt. Han ville ha lebensraum i öst. Han talar även mot ett tvåfrontskrig i Mein Kampf.
Jag har aldrig skrivit att han inte var inställd på krig, utan att hans mål inte var just krig. Churchills mål var heller knappast krig när han yttrade orden "war until victory". Hitlers mål var således ett tyskt imperium och inte krig. Det var din mening "Jag anser att Hitler inte kan ha varit god när hans mål var krig. som jag reagerade på. Ursäkta om jag verkar petig.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 mars 2004, 11:56

Norbert skrev:Ryssarna rustade för krig det kan vi väl vara överrens om? Att de hade tänkt invadera Tyskland 41 har jag ej sagt, endast att en europeisk invasion var tilltänkt.
Du skrev detta lite längre upp:
Ryssarna planerade ju själva en invasion av europa, hade inte tyskarna invaderat Ryssland hade Ryssland invaderat europa.
Finns det överhuvudtaget något som helst belägg för att Sovjetunionen hade någon som helst plan på att invadera Tyskland efter Molotov-Ribbentroppakten?

För att förtydliga mig. Jag anser att Hitlers mål var ett tyskt imperium och detta imperium skulle uppnås genom krig. Det tyska imperiet skulle inte innehålla några väsentliga delar av västeuropa så därför var det inte önskvärt med ett krig med väst.

/Martin

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 22 mars 2004, 12:44

Norbert skrev:
Red Alert-vibbar ;)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 mars 2004, 16:06

Norbert skrev:Tyskt imperium, ja. Men jag tror inte att han förutspådde vad som komma skulle, från det att han tog makten. Jag tror inte han hade det klart för sig, händelserna kom allteftersom.
Men visst användes Versaillesfördraget för att komma till makten.
Hitler var inställd på krig, det kan man redan läsa i Mein kampf hur Tyskland skulle invadera de östliga länderna, i synerlighet Sovjetunionen och befolka dessa områdena med tyskar.
Var kanske lite otydlig, fredstrevaren var inte till Stalin utan till England och Frankrike, översatte fel i min hast. Det skulle varit "...was supported by Stalin but rejected by Chamberlain and Daladier."
Återigen, varför skulle de acceptera ockupationen av deras allierade. :roll:
Fredstrevaren från 1939 accepterades aldrig. Västfrontsoffensiven kom inte igång förrän 10 maj 1940 och Jugoslavien 41...
Precis, men vad har Holland, Belgien, Luxemburg osv. med Tysklands krig mot Frankrike och England, mig veterligen så hade inte de förklarat krig mot Tyskland. Uppenbart hade Hitlers försäkringar till neutralitet till intilliggande grannstater inget värde. :roll:
28 dåliga väderdagar?? Snacka om otur...
..och att en tidigare plan för invasionen kom i de allierades händer. Sedan var det andra faktorer som gjorde så att Hitler skött upp planen, kan dock inte komma på någon nu.
Nja, var de inte i princip omringade? Är dock osäker...
Va? Som jag sa innan så handlade det om att Hitler hade en ovilja att riskera sina stridsvagnar i stadsbebyggelse. [Samma sak hände i Warsawa då man inte gick in i staden utan bombade den med flygpland och beskött med artilleri för att få den till underkastelse] Därför lätt han sina stridsvagnar göra halt och eftersom Göring lovat att hans Lufwaffe skulle tillintetgöra styrkorna i Dunkirk så fick det blev Luftwaffes uppgift, dock misslyckade de. [Battler kan redogöra de Allierades förluster i båtar vid Dunkirk]

Sedan kan jag tänka mig att Hitler inte ville köra slut på sin stridsvagnar för att dessa behövdes i den kommande operationen att slå till mot resten avFrankrike och däremed vinna kriget mot denna.

Har jag aldrig hävdat, jag skrev att jag inte trodde att hans mål var krig. Inställd på krig var han med all säkerhet.
Om Hitlers mål inte var krig, hur i tusan skulle han erövra områdena i öst, men du kanske är av den naiva uppfattningen att Sovjetunionen och de resterande östländerna skulle ge upp på tre röda sekunder och därefter ge över kontrollen av deras länder till Kolonialdepartement? :roll: Under hela Hitlers 30-tals politik var Tyskland inställt på att föra krig. Man rustade som aldrig förr, påbörjade 4 årsplaner för att göra landet oberonde i viktiga resurser om landte skulle bli blockerat osv. Att först skriva att man inte vill förhärliga Hitler och sen inte tro att Hitlers mål var att föra krig, då har man skickat signaler likt en del nazister som vurmar för Hitler och Tredje riket gör.

Vanliga argument bland dessa:

"Men det var de allierade som förklarade krig!"
"De allierade ville inte acceptera Hitlers goda "vilkor!!"
"De allierade var trots allt den agressiva parten i kriget i och med att de förklarade Tyskland krig och att de tänkte invadera Norge, men Tyskland hann före"

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 mars 2004, 16:15

Norbert skrev:Ryssarna planerade ju själva en invasion av europa, hade inte tyskarna invaderat Ryssland hade Ryssland invaderat europa.
Har du några källor för det? och ifall de hade det så ursäktar det ena inte det andra. :roll:
Det var även det jag ville framhäva; ett krig med väst var inte önskvärt.
Det borde han ha tänkt på innan han invaderade Polen. :roll:

/Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 22 mars 2004, 19:58

Martin Lundvall skrev:
D. Andersson skrev:Sure, slaverna skulle lida av kriget. Det var självklart. Men hur värderade Hitler en tysk "arier" mot en sovjetisk medborgare t.ex? Säg att Frankrike aldrig förklarat krig och att Moskva, Leningrad och Kaukasus intagits 1941. Hade kriget fortfarande varit lika negativt för det tyska folket ur Hitlers perspektiv?
Att Hitler ville ha krig kan jag inte se som något gott. Ifall Hitler verkligen trodde på sin egen rappakalja om Lebensraum, och det inte bara var ett sätt att maskera att han var maktgalen, så hade han en god avsikt. Fast just i det ögonblick han bestämde sig för krig förlorades den goda avsikten som fanns. För att summera, om det inte hade varit för Hitlers önskan om krig hade jag kanske kunnat diskutera om Hitler var god i vissa avseende. Fast det är ju bara min åsikt.
Att du inte kan se det som någonting gott är självklart. Jag ser inte Förintelsen som god heller. Men jag betvivlar att du skulle få medhåll från Hitler och Himmler där.

Men min fråga! Ett snabbt krigsslut utan större förluster för Tyskland. Enormt mycket Lebensraum. Enorma inkomster, jordbruk osv. Tyskland åter Europas kanske mäktigaste rike. Se det ur Hitlers synvinkel. Det tyska folket mot några värdelösa slaver?

Och apropå det med krig... Var Gustav II Adolf ond? :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 mars 2004, 20:38

Jag förstår din poäng och jag håller med om ifall Tyskland hade vunnit ett snabbt krig utan stora förluster hade Hitler betraktats med välvilja av tyskarna och hyllats som en av de större tyskarna. Åtminstone direkt efter kriget. Fast jag anser fortfarande inte att han hade goda avsikter när han bestämde sig för krig. Jag tror inte att han gick i krig på grund av att förbättra levnardsstandarden för Tysklands befolkning. Precis som Gustaf II Adolf troligtvis inte kastade sig in i 30-åriga kriget för att Sveriges bönder skulle få det bättre.

/Martin

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 22 mars 2004, 21:53

Finns det överhuvudtaget något som helst belägg för att Sovjetunionen hade någon som helst plan på att invadera Tyskland efter Molotov-Ribbentroppakten?
Av de soldatskildringar jag läst i ämnet har många av böckernas författare förvånats över hur väl rustat Ryssland var.
Citerar mig själv "...hade inte tyskarna invaderat Ryssland hade Ryssland invaderat europa. " Europa... inte just Tyskland kanske.
För att förtydliga mig. Jag anser att Hitlers mål var ett tyskt imperium och detta imperium skulle uppnås genom krig. Det tyska imperiet skulle inte innehålla några väsentliga delar av västeuropa så därför var det inte önskvärt med ett krig med väst.
Överrens!
Red Alert-vibbar
Näe, gillar inte strategispel i modern miljö :)
Att först skriva att man inte vill förhärliga Hitler och sen inte tro att Hitlers mål var att föra krig, då har man skickat signaler likt en del nazister som vurmar för Hitler och Tredje riket gör.
Ja, jag är nazist eftersom jag inte tror att Hitlers mål (ja, i ordets rätta bemärkelse, inte vägen till målet, utan just målet) var krig... 8O
Kan du inte gå in lite djupare på detta så jag vet vilka "signaler" jag inte skall skicka ut :roll:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 mars 2004, 21:59

Ja, jag är nazist eftersom jag inte tror att Hitlers mål (ja, i ordets rätta bemärkelse, inte vägen till målet, utan just målet) var krig...

Hitlers mål under 30-talet med rustningen och uppbyggnaden av Tyskland var att kunna föra ett krig, Hitlers mål med kriget var erövrandet av Europa och styra detta från huvudstaden Germania.

/Martin

Skriv svar