Hm. Nu vet jag inte vilka källor du syftar på, men de obeväpnade tekniker som beskrivs i till exempel Flos Duellatorum in armis, sine armis, equester et pedester (Fiore dei Liberi, 1410), som innehåller vad som väl är en av de mest utförliga bevarade beskrivningarna av de obeväpnade tekniker som lärdes ut av medeltida europeiska fäktmästare, tycker då inte jag är särskilt lika de som lärs ut i bujinkan.. inte ett enda kast som baserar sig på handledslås, till exempel.. Slagen är helt annorlunda, blockeringarna är inte ens i närheten av att likna bujinkans aggressiva handledsblockeringar.. faktum är att förutom extremt grundläggande saker (båda innehåller slag med knuten näve etc) hittar jag inga likheter alls.Fahlvik skrev: Teknikern som lärs ut i de olika skolorna (9st) som samlas under Bujinkan Ninpo Taijuts, har stora likheter med tekniker som finns ned skrivna i Europa ungefär samtidigt, man kan jämföra dem och se att människor är ungefär likadan och därför gör man illa dem på samma sätt oavsett vilken kultur eller plats under solen som de råkar befinna sig på.
Samma med Klare Onderrichtinge der Voortreffelijcke Worstel-Konst (Nicolaes Petter, 1674), en utförlig beskrivning av obeväpnad kampkonst under europeisk renässans.. hittar mycket få likheter, och de som finns är inte särskilt tydliga. Här finns visserligen en del handledsbrytande tekniker, men de är inte särskilt lika de som är så grundläggande inom bujinkan.
I Vollstandiges Ring-Buch (Johann Georg Passchen, 1659) finns en del frigörningar som med lite god vilja kan sägas likna en del av de som förekommer inom bujinkan..
Visst kan man hitta en del likheter, men på det stora hela tycker jag definitivt att bujinkans taijutsu skiljer sig väldigt mycket från det man vet om europeiska medeltida obeväpnade tekniker.
Däremot tycker jag att de beväpnade teknikerna har betydligt fler likheter, även om det även här finns en hel del grundläggande skillnader.
Berätta gärna vilka europeiska källor du tycker att du hittat likheter i, och vilka tekniker du syftar på..