Ninjaorden

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 9 december 2003, 12:18

Fahlvik skrev: Teknikern som lärs ut i de olika skolorna (9st) som samlas under Bujinkan Ninpo Taijuts, har stora likheter med tekniker som finns ned skrivna i Europa ungefär samtidigt, man kan jämföra dem och se att människor är ungefär likadan och därför gör man illa dem på samma sätt oavsett vilken kultur eller plats under solen som de råkar befinna sig på.
Hm. Nu vet jag inte vilka källor du syftar på, men de obeväpnade tekniker som beskrivs i till exempel Flos Duellatorum in armis, sine armis, equester et pedester (Fiore dei Liberi, 1410), som innehåller vad som väl är en av de mest utförliga bevarade beskrivningarna av de obeväpnade tekniker som lärdes ut av medeltida europeiska fäktmästare, tycker då inte jag är särskilt lika de som lärs ut i bujinkan.. inte ett enda kast som baserar sig på handledslås, till exempel.. Slagen är helt annorlunda, blockeringarna är inte ens i närheten av att likna bujinkans aggressiva handledsblockeringar.. faktum är att förutom extremt grundläggande saker (båda innehåller slag med knuten näve etc) hittar jag inga likheter alls.

Samma med Klare Onderrichtinge der Voortreffelijcke Worstel-Konst (Nicolaes Petter, 1674), en utförlig beskrivning av obeväpnad kampkonst under europeisk renässans.. hittar mycket få likheter, och de som finns är inte särskilt tydliga. Här finns visserligen en del handledsbrytande tekniker, men de är inte särskilt lika de som är så grundläggande inom bujinkan.

I Vollstandiges Ring-Buch (Johann Georg Passchen, 1659) finns en del frigörningar som med lite god vilja kan sägas likna en del av de som förekommer inom bujinkan..

Visst kan man hitta en del likheter, men på det stora hela tycker jag definitivt att bujinkans taijutsu skiljer sig väldigt mycket från det man vet om europeiska medeltida obeväpnade tekniker.

Däremot tycker jag att de beväpnade teknikerna har betydligt fler likheter, även om det även här finns en hel del grundläggande skillnader.

Berätta gärna vilka europeiska källor du tycker att du hittat likheter i, och vilka tekniker du syftar på..

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 17 december 2003, 00:54

Engan skrev:Vad betyder "spotifiera"? Jag förstår faktiskt inte vad du menar, detta är inte ett försök att racka ner på din stavning. Kan helt enkelt inte få det till något ord jag känner igen..
Han menar säkert "sportifiera" dvs anpassad för tävlingar, tex genom att förebygga skador och införa tydliga regler.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 17 december 2003, 10:30

Ah, ok. Då fattar jag. Det borde jag kanske insett. Men i så fall har jag redan besvarat den frågan. Bujinkan har inte "sportifierats". Visst förebygger man skador, men det gör man genom att träna vissa tekniker i lägre hastighet. Den varianten skulle inte funka i tävling, och eftersom det är så många extremt grundläggande tekniker som hör till den kategorin skulle det bli väldigt konstigt att förbjuda dem under tävling. Det man tävlade i skulle i så fall helt enkelt inte vara bujinkan alls. Så i stället väljer man att inte ha tävlingar över huvud taget.

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 17 december 2003, 12:45

Teodric skrev:
Solitaire skrev: (borde inte den här tråden vara i medeltidsavdelningen förresten?)
Sagt och gjort.
ehm..va? Tycker den här tråden rör sig mest på 15-1600-talet. Inte för att det är jättevikigt egentligen men ändå...

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 17 december 2003, 13:55

Besuchov skrev:
Teodric skrev:
Solitaire skrev: (borde inte den här tråden vara i medeltidsavdelningen förresten?)
Sagt och gjort.
ehm..va? Tycker den här tråden rör sig mest på 15-1600-talet. Inte för att det är jättevikigt egentligen men ändå...
Tråden började sin bana i forntiden. :)

Fahlvik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 26 december 2003, 18:53

Du och jag tycker att det vore olämpligt att göra ”sport” av Bujinkan, men de har föreslagit på fullaste allvar bland de högre graderade i Stockholm. För hoppnings viss är det bättre beställt på väst kusten än i huvudstaden.

Sportifera var ordet, tycks ha tappat en bokstav, men det ser ut som det rettut sig ändå.

Var det gäller oliketer och likheter så kan vi nog tjafsa oss blåa, min syn kvarstår att likheterna överväger, även om det finns tydliga och betydliga skilnader.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 5 januari 2004, 20:26

Fahlvik skrev:Du och jag tycker att det vore olämpligt att göra ”sport” av Bujinkan, men de har föreslagit på fullaste allvar bland de högre graderade i Stockholm. För hoppnings viss är det bättre beställt på väst kusten än i huvudstaden.
Ja, jag tror det i så fall. Tycker det låter som en riktigt dålig idé.
Fahlvik skrev: Var det gäller oliketer och likheter så kan vi nog tjafsa oss blåa, min syn kvarstår att likheterna överväger, även om det finns tydliga och betydliga skilnader.
Tjafsa och tjafsa.. jag var inte så inställd på att tjafsa, mer nyfiken på exakt vilka likheter du tyckte du upptäckt (eftersom jag själv mest ser skillnader). Om du har lust vore det kul om du ville ge några exempel. Med referenser, helst.

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 3 februari 2004, 21:34

Ett av de vanligaste uppdragen för ninjas var att avväpna Samuraijerna. När det i Japan blev förbjudet att bära samuraijsvärd offentligt fick många ninjas i uppdrag av de styrande att avväpna samuraijerna eftersom dessa inte frivilligt lät sig avväpnas.

Eftersom ninjas kom från de lägre fattiga samhällsskikten bestod deras vapen av enkla, men ack så vassa redskap. Det vanligaste vapnet är dock den långa klassiska staven och repet.

Det som i senare tid blivit känt som "kast-stjärnor" var från början endast vanliga järnbrickor (som man har mellan skruv och vägg). Dessa var givetvis extra spetsiga i de fyra hörnen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 februari 2004, 23:38

Stevster skrev:Ett av de vanligaste uppdragen för ninjas var att avväpna Samuraijerna. När det i Japan blev förbjudet att bära samuraijsvärd offentligt fick många ninjas i uppdrag av de styrande att avväpna samuraijerna eftersom dessa inte frivilligt lät sig avväpnas.
Du har inte försett dig på "The Last Samurai" möjligtvis? :roll:

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 4 februari 2004, 11:09

Stevster skrev:Ett av de vanligaste uppdragen för ninjas var att avväpna Samuraijerna. När det i Japan blev förbjudet att bära samuraijsvärd offentligt fick många ninjas i uppdrag av de styrande att avväpna samuraijerna eftersom dessa inte frivilligt lät sig avväpnas.

Eftersom ninjas kom från de lägre fattiga samhällsskikten bestod deras vapen av enkla, men ack så vassa redskap. Det vanligaste vapnet är dock den långa klassiska staven och repet.

Det som i senare tid blivit känt som "kast-stjärnor" var från början endast vanliga järnbrickor (som man har mellan skruv och vägg). Dessa var givetvis extra spetsiga i de fyra hörnen.
Bortsett från din sista mening finns det inga direkta belägg för det du säger. Spekulera och hitta på kommer man i och för sig långt med nu för tiden, se bara på Jan Guillou. :-)

Däremot är det sant att ursprunget till en specifik typ av shuriken (senban hira shuriken, fyrspetsiga plattor med ett hål i mitten och svagt inåtböjda eggar) förmodligen är en form av stora skruvbrickor som slipats till. Det finns det faktiskt viss dokumentation som styrker. Det bör nämnas (återigen) dels att den typen av shuriken var långt ifrån allenarådande (bo shuriken, raka kastspikar, var både vanligare och för många ändamål effektivare), dels att det inte alls var ett reserverat "ninja-vapen". En hel del samurajer använde shuriken som ett komplement till svärdet.

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 6 februari 2004, 17:49

Engan skrev: Bortsett från din sista mening finns det inga direkta belägg för det du säger. Spekulera och hitta på kommer man i och för sig långt med nu för tiden, se bara på Jan Guillou. :-)
Det är väl ganska vedertaget bland oss som tränar att ninjorna på 1600-talet arbetade som bl.a poliser. Självaste polischefen för hemliga polisen, Hattori Hanzo, var ju ninja...
Engan skrev: Däremot är det sant att ursprunget till en specifik typ av shuriken (senban hira shuriken, fyrspetsiga plattor med ett hål i mitten och svagt inåtböjda eggar) förmodligen är en form av stora skruvbrickor som slipats till. Det finns det faktiskt viss dokumentation som styrker. Det bör nämnas (återigen) dels att den typen av shuriken var långt ifrån allenarådande (bo shuriken, raka kastspikar, var både vanligare och för många ändamål effektivare), dels att det inte alls var ett reserverat "ninja-vapen". En hel del samurajer använde shuriken som ett komplement till svärdet.
Senban shuriken användes endast av ninjor och var således ett ninjavapen.
Men du har rätt i att Bo shuriken användes av fler än ninjor.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 6 februari 2004, 21:26

Stevster skrev:
Engan skrev: Bortsett från din sista mening finns det inga direkta belägg för det du säger. Spekulera och hitta på kommer man i och för sig långt med nu för tiden, se bara på Jan Guillou. :-)
Det är väl ganska vedertaget bland oss som tränar att ninjorna på 1600-talet arbetade som bl.a poliser. Självaste polischefen för hemliga polisen, Hattori Hanzo, var ju ninja...
Det är sant att det verkar sannolikt. Å andra sidan var det ju inte det du sa i ditt inlägg. Och det är rätt stor skillnad på polis och hemlig polis.
Stevster skrev: Senban shuriken användes endast av ninjor och var således ett ninjavapen.
Men du har rätt i att Bo shuriken användes av fler än ninjor.
Även hira shuriken (samlingsnamnet på shuriken med tre eller flera spetsar, till skillnad från bo shuriken som har en eller två och är stavformiga) användes av andra än ninja. Det finns en hel del både bevarade och utdöda shuriken-jutsu ryus som använder olika typer av hira shuriken (eller shaken, som de också kallas). Just senban shuriken är extremt lika (om inte rentav identiska med) de teppan shuriken som används av kukishinden tenshin hyoho ryu.

http://www.shinjin.co.jp/kuki/hyoho/catalog1_e.htm

En av de skolor som Hatsumi hämtat från för att skapa Bujinkan är Kukishinden happo hiken ryu, en annan av många utgreningar av kukishin ryu. Ingen av dessa är väl några ninja-ryus? (Vilket Hatsumi väl heller aldrig hävdat... Bujinkan är ju en blandning av både samuraj- och ninjatraditioner.)

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 9 februari 2004, 18:30

Det beror väl kanske på vem man frågar... min läromästare Tanemura Sensei (genbukan) är av en annan åsikt.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 9 februari 2004, 22:38

Om vad av det jag sa?

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 21 februari 2004, 21:57

Ledsen för det sena svaret, har varit i Saitama och tränat ett par veckor.
Engan skrev: Även hira shuriken (samlingsnamnet på shuriken med tre eller flera spetsar, till skillnad från bo shuriken som har en eller två och är stavformiga) användes av andra än ninja. Det finns en hel del både bevarade och utdöda shuriken-jutsu ryus som använder olika typer av hira shuriken (eller shaken, som de också kallas). Just senban shuriken är extremt lika (om inte rentav identiska med) de teppan shuriken som används av kukishinden tenshin hyoho ryu.

http://www.shinjin.co.jp/kuki/hyoho/catalog1_e.htm
Men nu sa jag ju att det var Senban Shuriken som var ett Ninjavapen inte Hira Shuriken. Hira shuriken var utbrett bland samurajer, ja, men Senban var en specifik modell av Hira shuriken som endast förekom inom Togakure ryu ninjutsu.

En skola som använde sig av Hira shuriken kan ju nämnas och det är Masaaki Ryu (som fortfarande leds av Yumio Nawa). Den skolan har ju förövrigt Hatsumi Sensei också tränat så hans kunskaper om Shuriken kommer tidigare än Takamatsu Senseis undervisning (som mycket annat, typ Koto ryu, kukishin ryu, shinden fudo ryu etc...).
Du påstår också att Senban Shuriken kan vara identiska med de Teppan som användes i 'kukishinden tenshin hyoho ryu' (som förövrigt inte heter så, utan endast kukishinden tenshin hyoho). Det är ju ett påstående som är taget helt ur det blå! Teppan är inte skapta för att skada på samma sätt som Senban. Teppan är en slags metallklump som användes för att knocka en motståndare.
[/quote]
Engan skrev: En av de skolor som Hatsumi hämtat från för att skapa Bujinkan är Kukishinden happo hiken ryu, en annan av många utgreningar av kukishin ryu. Ingen av dessa är väl några ninja-ryus? (Vilket Hatsumi väl heller aldrig hävdat... Bujinkan är ju en blandning av både samuraj- och ninjatraditioner.)
"Kukishinden happo hiken ryu"?? Vad är det? Menar du Kukishinden happo bikenjutsu? Förövrigt så är inte det en förgrening av Kukishin ryu utan en helt egen skola som bara haft sporadiska kontakter med ursprungsgrenen av kukishin ryu. Om du inte tror på det är du välkommen att konsultera Tanemura Sensei på det området! Kukishinden happo bikenjutsu är en skola som behandlar svärd exklusivt.

Skriv svar