Fakta om Fjärde Åldern
Han har sagt i letters att han tror att vi befinner oss i den stjätte eller sjunde åldern eller liknande och att åldrana numer går snabbare...
Han menade alltså att vi levde i samma värld fast han menade det väl lite humoristiskt när han skrev det kan jag tänka.
Kan ej citera minns inte i vilket brev och har inte lust eller tid att leta fram någon länk men det finns säkert någon som kan =)
Han menade alltså att vi levde i samma värld fast han menade det väl lite humoristiskt när han skrev det kan jag tänka.
Kan ej citera minns inte i vilket brev och har inte lust eller tid att leta fram någon länk men det finns säkert någon som kan =)
Ja, det gör det, även om också jag är för lat för att leta fram citat. Han skriver i något brev att han är förvånad över att folk har trott att det utspelar sig i en helt påhittad fantasivärld, när han tycker att han gett tillräckligt mycket ledtrådar om att det hela utspelar sig i vår värld, om än i en påhittad mytologisk förhistoria. (Ledtrådarna är bl.a. beskrivningar av stjärnbilder, etc...)Finns det några konkreta bevis på att Tolkien verkligen menade att hans världs senare blev den värld vi lever i nu?
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Letters of Tolkien?
Jag har aldrig tänk på att leta upp den boken. Vad är dess fullständiga titel? Finns den fortfarande att få tag på? Jag har inte sett den på SF-Bokhandeln.thorin skrev:Han har sagt i letters att han tror att vi befinner oss i den stjätte eller sjunde åldern eller liknande och att åldrana numer går snabbare...
Re: Letters of Tolkien?
Den heter The Letters of J R R Tolkien (Edited by Humphrey Carpenter with the assistance of Christopher Tolkien) och rekommenderas till alla Tolkienintresserade. Den gavs först ut 1981 (av George Allen & Unwin) och sedan i en ny upplaga med utökat index (mycket användbart!) 1995 (av Harper Collins).jimPeMelin skrev:Jag har aldrig tänk på att leta upp den boken. Vad är dess fullständiga titel? Finns den fortfarande att få tag på? Jag har inte sett den på SF-Bokhandeln.
Den borde vara lätt att få tag på, både på SF-bokhandeln och annorstädes (även om jag såg att de inte hade någon i lagret just för ögonblicket).
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Re: Letters of Tolkien?
Jag har "Biography" av Carpenter tidigare, så jag är ju bekant med hanom.Lindir skrev:Den heter The Letters of J R R Tolkien (Edited by Humphrey Carpenter with the assistance of Christopher Tolkien) och rekommenderas till alla Tolkienintresserade. Den gavs först ut 1981 (av George Allen & Unwin) och sedan i en ny upplaga med utökat index (mycket användbart!) 1995 (av Harper Collins).jimPeMelin skrev:Jag har aldrig tänk på att leta upp den boken. Vad är dess fullständiga titel? Finns den fortfarande att få tag på? Jag har inte sett den på SF-Bokhandeln.
Den borde vara lätt att få tag på, både på SF-bokhandeln och annorstädes (även om jag såg att de inte hade någon i lagret just för ögonblicket).
Tack så mycket.
-
Christian von Danzig
- Utsparkad