Fakta om Fjärde Åldern

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
azagul
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av azagul » 6 januari 2004, 09:12

Amerika är, enligt Tolkien illustrated encyclopedia "sunlands". Valinor finns ju inte längre på jorden utan ligger liksom i en annan dimension dit man bara kan åka med alvbåtar.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 7 januari 2004, 20:37

Finns det några konkreta bevis på att Tolkien verkligen menade att hans världs senare blev den värld vi lever i nu?

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 8 januari 2004, 07:59

Bevis och bevis... Det är väl allmänt känt att Tolkien ville skapa en Brittisk mytologi. Alltså en historia om vår värld innan den blev så som vi känner den. Ur brittisk synvinkel. Men som sagt, var man kan hitta några bevis har jag faktiskt ingen aning om, i Letters kanske?

thorin
Medlem

Inlägg av thorin » 8 januari 2004, 23:06

Han har sagt i letters att han tror att vi befinner oss i den stjätte eller sjunde åldern eller liknande och att åldrana numer går snabbare...
Han menade alltså att vi levde i samma värld fast han menade det väl lite humoristiskt när han skrev det kan jag tänka.

Kan ej citera minns inte i vilket brev och har inte lust eller tid att leta fram någon länk men det finns säkert någon som kan =)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 9 januari 2004, 20:52

Finns det några konkreta bevis på att Tolkien verkligen menade att hans världs senare blev den värld vi lever i nu?
Ja, det gör det, även om också jag är för lat för att leta fram citat. Han skriver i något brev att han är förvånad över att folk har trott att det utspelar sig i en helt påhittad fantasivärld, när han tycker att han gett tillräckligt mycket ledtrådar om att det hela utspelar sig i vår värld, om än i en påhittad mytologisk förhistoria. (Ledtrådarna är bl.a. beskrivningar av stjärnbilder, etc...)

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 25 januari 2004, 11:32

Amerika - the undying lands... Jo jag tackar ja. Det känns snarare som numenor under saurons osynliga ledning
haha, den var bra :wink:

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Letters of Tolkien?

Inlägg av jimPeMelin » 25 januari 2004, 23:05

thorin skrev:Han har sagt i letters att han tror att vi befinner oss i den stjätte eller sjunde åldern eller liknande och att åldrana numer går snabbare...
Han menade alltså att vi levde i samma värld fast han menade det väl lite humoristiskt när han skrev det kan jag tänka.

Kan ej citera minns inte i vilket brev och har inte lust eller tid att leta fram någon länk men det finns säkert någon som kan =)
Jag har aldrig tänk på att leta upp den boken. Vad är dess fullständiga titel? Finns den fortfarande att få tag på? Jag har inte sett den på SF-Bokhandeln.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: Letters of Tolkien?

Inlägg av Lindir » 25 januari 2004, 23:39

jimPeMelin skrev:Jag har aldrig tänk på att leta upp den boken. Vad är dess fullständiga titel? Finns den fortfarande att få tag på? Jag har inte sett den på SF-Bokhandeln.
Den heter The Letters of J R R Tolkien (Edited by Humphrey Carpenter with the assistance of Christopher Tolkien) och rekommenderas till alla Tolkienintresserade. Den gavs först ut 1981 (av George Allen & Unwin) och sedan i en ny upplaga med utökat index (mycket användbart!) 1995 (av Harper Collins).

Den borde vara lätt att få tag på, både på SF-bokhandeln och annorstädes (även om jag såg att de inte hade någon i lagret just för ögonblicket).

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Re: Letters of Tolkien?

Inlägg av jimPeMelin » 26 januari 2004, 11:57

Lindir skrev:
jimPeMelin skrev:Jag har aldrig tänk på att leta upp den boken. Vad är dess fullständiga titel? Finns den fortfarande att få tag på? Jag har inte sett den på SF-Bokhandeln.
Den heter The Letters of J R R Tolkien (Edited by Humphrey Carpenter with the assistance of Christopher Tolkien) och rekommenderas till alla Tolkienintresserade. Den gavs först ut 1981 (av George Allen & Unwin) och sedan i en ny upplaga med utökat index (mycket användbart!) 1995 (av Harper Collins).

Den borde vara lätt att få tag på, både på SF-bokhandeln och annorstädes (även om jag såg att de inte hade någon i lagret just för ögonblicket).
Jag har "Biography" av Carpenter tidigare, så jag är ju bekant med hanom.

Tack så mycket.

Christian von Danzig
Utsparkad

Inlägg av Christian von Danzig » 11 februari 2004, 02:15

Eruenion skrev:Amerika - the undying lands... Jo jag tackar ja. Det känns snarare som numenor under saurons osynliga ledning.
- Nej, tvärtom.

Skriv svar