Gustaf IV Adolf fyller 225 år

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 1 november 2003, 14:45

Gustavian_X skrev:Solen kommer att magnetstrålar mot jorden idag och Jupiter och Mars är i exakt samma bana!
Men det är ingen fara. Om vi bara tar på oss hattar av aluminiumfolie så skyddas vi. :wink:

/Martin

Christian von Danzig
Utsparkad

Inlägg av Christian von Danzig » 11 februari 2004, 00:20

Jag stödjer ett byte av kungaätt.
Undrar just hur man skulle få till detta att ske?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 februari 2004, 00:25

Som jag frågade tidigare: Vad skulle det tjäna till...?

Eftersom utländska usurpatorer, oavsett ätt, torde betraktas som oönskade är det väl en ättling till stenkilska ätten eller dylikt som bör rotas upp om denna för 2000-talsmänniskor fantastiskt angelägna fråga skall kunna lösas utan risk för reservationer från det ena eller det andra hållet.

/Petter

Mikael XII
Medlem

Inlägg av Mikael XII » 14 februari 2004, 14:24

Efter studied i Lund och ett stort intresse i Svensk historia så måste jag faktiskt säga att varken Gustav IV eller Karl XII var så hemska som det förs fram.

Båda två har många likheter (Skillnaden är ju att Gustav IV inte kunde kriga)
Karl XII hade chans att göra fred många gåner på mycket förmånliga former (Läs bland annat Bengt Liljengrens bok Karl XII) men hans kompromisslösa attityd, och inställning att man inte förhandlar med en löftesbrytare, dem avsätter man ledde Sverige till sitt fall. Om han låtit riksrådet i Stockholm styra så hade Sverige gått militärt och territoriellt stärkt ut från den konflikten. Men så var inte fallet.

Angående Gustav IV så kan man ju se hans kompromisslösa anti-napoleon attityd som ett stort inslag i varför vi förlorade och han blev därefter avskydd (dock avskyr jag nog Cronstedt mer än Gustav IV;)) Vilket egentligen är orättvist.

Gustav IV:s familj gifte in sig i mäktiga familjer i Europa.
Hans dotter Cecilia gifte sig med Storhertig August av Oldenburg
Hans andra dotter Sophia gifte sig med Storhertig Leopold av Baden
Hans sondotter var den sista Drottnignen av Bayern.

Hans son var förälskad i Nederländernas dotter, den rikaste kvinnan i hela europa, och hon var förälskad i honom, och allt var klart för att de skulle vigas. Men då sade Bernadotte "NEJDU, inte skall en usurpator gifta in sig i mäktiga familjer" och hotade med krig mot Nederländerna om de gifte bort dottern med Prins Gustav.
Och det blev nästan krig, men NEderländerna backade. Och dottern där fick gifta sig med en preussare och enligt vad jag läst så höll hon kontakten med Gustav och han var hennes stora kärlek, och äktenskapet med preussaren blev inte lyckligt.

diskutera
Medlem

Re: Gustaf IV Adolf fyller 225 år

Inlägg av diskutera » 1 augusti 2009, 17:52

Gustav IV var en mycket kompetent och bra kung fast stormaktstiden var över. "Misstaget" man gjorde (sett ur ett stormaktspersoektiv) efter Napoleonkrigen var att inte annaktera Norge. Finland hade med all sannolikhet blivit självständigt ändå, medan norrmän troligtvis hade varit lättare att assimilera.

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 10 augusti 2009, 15:52

Är "knugen" släkt med Stenkil? Har för mig att jag sett det någonstans. Kungahuset är ju iallafall med Gustav IV så nog har Bernadotteska ätten sett till att göra sin ätt "legitim". Förresten så visade det ju sig senare att kungens utrikespolitiska tankar visade sig vara rätt. Nämligen att Napoleon rubbade om maktbalansen i Europa.

Kom på att jag såg det där med kungens släktskap på Wikipedia så någon mera insatt kan ju bekräfta eller dementera om kungen verkligen är släkt med Stenkil.

Hasta la victoria siempre!

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 12 augusti 2009, 07:59

Exakt vad genomförde Gustav IV Adolf för reformer som förbättrade Sverige?

Att döma en regent (eller ledare rätt och slätt) enbart efter utrikespolitik leder till en ofullständig bild. Beaktat detta så anser jag att både Gustav IV Adolf och Gustaf III tillhör de sämre kungarna Sverige har haft.

När det gäller smutskastningen efteråt så kan det ju hända att det fanns fog för den också? Det behöver ju inte enbart vara illasinnad propaganda!

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 september 2009, 09:32

Ragnar Svedje skrev:Exakt vad genomförde Gustav IV Adolf för reformer som förbättrade Sverige?

Att döma en regent (eller ledare rätt och slätt) enbart efter utrikespolitik leder till en ofullständig bild. Beaktat detta så anser jag att både Gustav IV Adolf och Gustaf III tillhör de sämre kungarna Sverige har haft.

När det gäller smutskastningen efteråt så kan det ju hända att det fanns fog för den också? Det behöver ju inte enbart vara illasinnad propaganda!
Gustav IV och Gustav III, nämner du som de sämre kungarna,, för blir man mördad och avsatt som dessa två konungar blev så har de väl inte gjort något större intryck på sin samtid för att få sitta kvar på tronen några år till. Men jag tänkte på Gustav IV han dog ju utomlands, men ligger begraven i Riddarholmskyrkan i Stockholm. Men det jag är nyfiken på är hur många år efter sin död så kom Gustav IV till sin Begravningsplats i Riddarholmskyrkan. :wink:

Skriv svar