Värsta massmördarna genom historien
- Panzerschreck
- Medlem
Värsta massmördarna genom historien
Jag såg ett program på discovery om kambodjas ex ledare Pol Pot, då slog tanken mig om vilka som varit dom värsta mördarna genom historien
Så jag undrar i top 5 vilka dödade mest?
När ni svarar skriv namn och sen beräknat antal...
OBS! notera att detta gäller inte folk döda vid fronten, utan mord av civila, krigsfångar och dylikt. (SS einsatz commando räknas såklart)
För jag har faktiskt ingen aning om hur många Hitler dödade så, alla snackar bara om dom där 6miljoner judarna men inte om alla andra som blev systematiskt mördade.
Fast jag kan ju själv utesluta att Stalin var värst med 40-60 miljoner (alla källor säger olika saker)
Mvh John
Så jag undrar i top 5 vilka dödade mest?
När ni svarar skriv namn och sen beräknat antal...
OBS! notera att detta gäller inte folk döda vid fronten, utan mord av civila, krigsfångar och dylikt. (SS einsatz commando räknas såklart)
För jag har faktiskt ingen aning om hur många Hitler dödade så, alla snackar bara om dom där 6miljoner judarna men inte om alla andra som blev systematiskt mördade.
Fast jag kan ju själv utesluta att Stalin var värst med 40-60 miljoner (alla källor säger olika saker)
Mvh John
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Tycker det är svårt att beräkna sådant här, då du inte frågade efter något speciellt sätt att se på hur många människor man dödade! Vill du hade det i procent av sitt lands befolkning (skulle säga Pol Pot då) eller på ett annat sätt? Sedan är siffrona på antalet mördade under Stalin rätt osäkra. (själv tror jag inte på att 50 miljoner blev dödade, utan snarare 30 miljoner)
/Anno
/Anno
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 9 gånger.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag vet att detta har diskuterats förut på forumet, just om Stalin. Efter vad jag har hört så anser seriösa historikiker på mittenskalan att kanske 6-11 miljoner fick sätta livet till. Vilket är minst lika hemskt som 30, men tänk på att 30 miljoner är hälften av de som dog i andra världskriget.
/Robert Sköld
/Robert Sköld
Sen kan man också diskutera vad man ska räkna som massmord. Om man tar Pol Pot och Röda Khmererna som exempel så dog ju en hel del av svält orsakad av Röda Khmerernas bisarra syn på hur jordbruk skulle bedrivas. Självklart bär Röda Khmererna ansvaret för dessa människors död men trots allt finns det en skillnad i att aktivt ta människor av daga och att människor dör på grund av beslut av okunninga makthavare.
Observera att jag inte försöker försvara eller urskuldra Röda Khmererna men om man ska diskutera massmördare och massmord så är det viktigt veta man menar med massmord.
Observera att jag inte försöker försvara eller urskuldra Röda Khmererna men om man ska diskutera massmördare och massmord så är det viktigt veta man menar med massmord.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Varför? Pol Pot dödade ca 2 miljoner 1975-1979, medans Hitler hade ihjäl 12-15 miljoner mellan åren 1942-1945.Ja77 skrev:Såg en lista för några år sedan
1. Stalin
2. Hitler
3. Pol Pot
Räknade man offer/år så var Pol Pot värst.
Jag håller med att det inte alltid är antalet mördade som räknas, men det finns ju ett par stycken som mördat fler än Pol Pot: Hiro Hito, Leopold II och Mao är några exempel. Fast räknar man procent kommer Pol Pot först med sina 25% av Kambodjas dåvarande befolkning.
/Jonathan
Vem var Leopold II?
Angående Lunos inlägg om Stalin: det är inte så säkert att det bara är gissningar. Nämligen hade man under 30-talet i Sovjetunionen ett system, där högsta ledningen skickade ut en kvot på "folkfiender" som skulle skickas till närmsta GULAG-lägret. Dessa skulle alltså dit, det ingick i statens planering av bland annat kanalbyggen i Sibirien. Fanns det inga skyldiga, fabricerades brottsrubriker. Ofta åkte de sedan iväg utan rättegång.
Angående Lunos inlägg om Stalin: det är inte så säkert att det bara är gissningar. Nämligen hade man under 30-talet i Sovjetunionen ett system, där högsta ledningen skickade ut en kvot på "folkfiender" som skulle skickas till närmsta GULAG-lägret. Dessa skulle alltså dit, det ingick i statens planering av bland annat kanalbyggen i Sibirien. Fanns det inga skyldiga, fabricerades brottsrubriker. Ofta åkte de sedan iväg utan rättegång.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Här är min topp fem lista:
1. Josef Stalin....................26 miljoner
2. Mao Tse Toung...............19 miljoner
3. Adolf Hitler.....................15 miljoner
4. Hiro Hito.........................10 miljoner
5. Leopold II.......................7 miljoner
OBS! Detta är inte på något sätt säkra siffror utan något som jag hittade på internet för att ge Panzerchrek en uppfattning om några av de värsta.
/Jonathan
1. Josef Stalin....................26 miljoner
2. Mao Tse Toung...............19 miljoner
3. Adolf Hitler.....................15 miljoner
4. Hiro Hito.........................10 miljoner
5. Leopold II.......................7 miljoner
OBS! Detta är inte på något sätt säkra siffror utan något som jag hittade på internet för att ge Panzerchrek en uppfattning om några av de värsta.
/Jonathan
Senast redigerad av 2 Panzerfaust, redigerad totalt 3 gång.
- Panzerschreck
- Medlem