Sauron
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Nu har jag tänkt, och jag tror att det är så att Sauron till en början kan ta sig vilka former han vill, som vacker eller som den mörke furste han egentligen är. När han sedan ingjuter sin makt i ringen kan han förvisso bli den formlösa skugga som han är innan han kommer till Dol Guldor men han kan när han tar fysisk gestalt bara bli den mörke fursten och inte anta ulvahamn eller gestalten av tex. en skön alv så.
MVH Johan
MVH Johan
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ur Silmarillion, s.311:
"-Evil always triumphs... Because Good, is Dum." - Lord Dark Helmet
Sauron bad om ursäkt, och var tillräckligt fjäskande för att bli trodd. Huruvida han till en början faktiskt var ärligt ledsen verkar vara en öppen fråga även för Tolkien.När Thangorodrim vräktes omkull och Morgoth störtades, iförde sig Sauron på nytt sin skönaste skapnad och hyllade Eönwë, Manwës härold, och avsvor sig alla sina dåd. Och det finns de som menar att hans avsikter i begynnelsen ingalunda var falska, utan att Sauron ärligen ångrade sina dåd, om ock kanske bara i rädsla, emedan han förskräcktes av Morgoths fall och den stora vreden hos Västerns herrar. Men det låg inte i Eönwës makt att benåda dem som var av hans eget släkte, och han befallde Sauron att återvända till Aman och där underkasta sig Manwës dom. Men Sauron skämdes att göra detta och var föga villig att förödmjuka sig genom att återvända och ta emot sin dom ur valars mun, som kanske skulle kräva att han länge tjänade för att visa sin goda vilja; ty under Morgoth hade hans makt varit mäkta stor. Därför dolde han sig i Midgård när Eönwë återvände och där återföll han i ondska, ty de band varmed Morgoth fjättrat honom var mycket starka.
"-Evil always triumphs... Because Good, is Dum." - Lord Dark Helmet
Fast man får inte glömma att Sauron under större delen av sin levnad endast var Morgoths tjänare. Han var ju bara sin egen herre under ynka två tidsåldrar, och vad hade han för fiender att tala om? Ett försvagat alvsläkte och dvärgar gömda i sina berg. De två gånger han fick något motstånd att tala om (númenoranern i slutet av andra åldern och Ringens krig i slutet av tredje) så åkte han ju på däng...Måste säga att jag tycker Sauron är mer imponerande än Morgoth, verkar vara listigare. Sauron klarade sig väldigt länge, förstörde väldigt mycket, och när västern röt till så kröp han, eller smög undan för att sedan återvända. En stark ledare
Hmm...i Silmarillion får man intrycket att de båda har varit hövitsmän för Angband.Gothmog skrev:Nja, det var väl ändå Gothmog som var om jag inte är helt ute och cyklar? Sauron hade sin lilla ö ett tag, Tol Sirion..Peiper skrev:Sauron var högsta befäl i Angband
Sauron när bygget var färdigt och även när valar anföll fästet första gången.
http://www.glyphweb.com/arda/h/highcapt ... gband.html
Tyvärr, men jag hade nog rätt...ingen fara i att ha fel dock...
Tyvärr, men jag hade nog rätt...ingen fara i att ha fel dock...