Sauron

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 9 september 2003, 17:50

Jag tror inte att vi får se de scenerna inbakade i själva filmen, så att säga, eftersom de motsäger de scener som faktiskt finns i den färdiga filmen. Fast vi kanske får se de i något extramaterial på en ultra-super-DVD, under rubriken "deleted scenes".

Fast det kanske var så du menade...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 9 september 2003, 22:48

Precis det jag menade, deleted scenes für alles. Jag skulle bra gärna vilja veta vad Arwen skulle pyssla med i Helm's Deep...

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 10 september 2003, 21:13

jag tycker att det är mäktigt när Sauron förvandlar sig till Ulva-Sauron.
Kapitlet Beren och Luthien (16) kommer jag alltid komma ihåg.
Hunden Huan från Valinor är bara för läcker!

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 10 september 2003, 22:09

Nu har jag tänkt, och jag tror att det är så att Sauron till en början kan ta sig vilka former han vill, som vacker eller som den mörke furste han egentligen är. När han sedan ingjuter sin makt i ringen kan han förvisso bli den formlösa skugga som han är innan han kommer till Dol Guldor men han kan när han tar fysisk gestalt bara bli den mörke fursten och inte anta ulvahamn eller gestalten av tex. en skön alv så.

MVH Johan

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 10 september 2003, 22:34

Var det inte så att Eonwä sa till Sauron att han måste återvända till Valinor? Jag tycker det låter lite väl slappt, varför inte bara fängsla honom, som Morgoth.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 september 2003, 23:07

Ur Silmarillion, s.311:
När Thangorodrim vräktes omkull och Morgoth störtades, iförde sig Sauron på nytt sin skönaste skapnad och hyllade Eönwë, Manwës härold, och avsvor sig alla sina dåd. Och det finns de som menar att hans avsikter i begynnelsen ingalunda var falska, utan att Sauron ärligen ångrade sina dåd, om ock kanske bara i rädsla, emedan han förskräcktes av Morgoths fall och den stora vreden hos Västerns herrar. Men det låg inte i Eönwës makt att benåda dem som var av hans eget släkte, och han befallde Sauron att återvända till Aman och där underkasta sig Manwës dom. Men Sauron skämdes att göra detta och var föga villig att förödmjuka sig genom att återvända och ta emot sin dom ur valars mun, som kanske skulle kräva att han länge tjänade för att visa sin goda vilja; ty under Morgoth hade hans makt varit mäkta stor. Därför dolde han sig i Midgård när Eönwë återvände och där återföll han i ondska, ty de band varmed Morgoth fjättrat honom var mycket starka.
Sauron bad om ursäkt, och var tillräckligt fjäskande för att bli trodd. Huruvida han till en början faktiskt var ärligt ledsen verkar vara en öppen fråga även för Tolkien.

"-Evil always triumphs... Because Good, is Dum." - Lord Dark Helmet

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 1 oktober 2003, 09:22

Måste säga att jag tycker Sauron är mer imponerande än Morgoth, verkar vara listigare. Sauron klarade sig väldigt länge, förstörde väldigt mycket, och när västern röt till så kröp han, eller smög undan för att sedan återvända. En stark ledare :D

Användarvisningsbild
Lunke
Ny medlem

Inlägg av Lunke » 1 oktober 2003, 20:35

det "bästa" sauron gjorde var att förföra numenorerna när dom fängslade honom, mer list och mindre brute än vad melkor var

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 1 oktober 2003, 21:47

Måste säga att jag tycker Sauron är mer imponerande än Morgoth, verkar vara listigare. Sauron klarade sig väldigt länge, förstörde väldigt mycket, och när västern röt till så kröp han, eller smög undan för att sedan återvända. En stark ledare
Fast man får inte glömma att Sauron under större delen av sin levnad endast var Morgoths tjänare. Han var ju bara sin egen herre under ynka två tidsåldrar, och vad hade han för fiender att tala om? Ett försvagat alvsläkte och dvärgar gömda i sina berg. De två gånger han fick något motstånd att tala om (númenoranern i slutet av andra åldern och Ringens krig i slutet av tredje) så åkte han ju på däng... :)

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 1 oktober 2003, 22:21

Förvisso :) men det är i och för sig inte fel att vara andra man, alltså bakom ledaren, och ändå få sin vilja fram. Sauron var illa ute flera gånger, i början redan mot Huan, men lyckades slingra sig.

Användarvisningsbild
Mirthil
Medlem

Inlägg av Mirthil » 14 oktober 2003, 07:22

något jag dock inte förstår är under kriget om Silmarillerna så hör man då talas om sauron på något sätt?, tex som befälhavere över någon här lr liknande?

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 14 oktober 2003, 17:28

Sauron var högsta befäl i Angband

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 14 oktober 2003, 23:17

Peiper skrev:Sauron var högsta befäl i Angband
Nja, det var väl ändå Gothmog som var om jag inte är helt ute och cyklar? Sauron hade sin lilla ö ett tag, Tol Sirion..

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 14 oktober 2003, 23:38

Gothmog skrev:
Peiper skrev:Sauron var högsta befäl i Angband
Nja, det var väl ändå Gothmog som var om jag inte är helt ute och cyklar? Sauron hade sin lilla ö ett tag, Tol Sirion..
Hmm...i Silmarillion får man intrycket att de båda har varit hövitsmän för Angband.
Sauron när bygget var färdigt och även när valar anföll fästet första gången.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 15 oktober 2003, 18:39

http://www.glyphweb.com/arda/h/highcapt ... gband.html

Tyvärr, men jag hade nog rätt...ingen fara i att ha fel dock...

Skriv svar