Nostradamus

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 28 september 2003, 15:43

Johan Elisson skrev:Kanske? :P Han kunde väl inte ha rätt i allt. :P

/Johan
Nepp :lol: . Sen får vi ju tänka på att på 1500-talet hade man ju inte allt för stor vetskap om te.x. Ryssland...

"Ryssland? Vad är det? Har för mig det är nåt land i främre Asien?" :P :wink:

/Vlad

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 28 september 2003, 15:53

Nä nu är vi för offtopic, men sade inte Nostradamus något om att en man från Lena skulle ta över Ryssland?

/Vlad

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 28 september 2003, 21:14

Vet ej om det var Nostradamus, men någon har sagt att våran påve är den näst näst sista i ordningen. Två påvar till efter honom ska "en stor katastrof drabba mänskligheten, staden på sju kullar kommer att gå under, och människan går en dyster tid till mötes" eller nåt sånt. Staden på sju kullar är Rom, tror man.

Vad tror ni? Kommer Rom gå under i ett tredje världskrig? Även om det bara är en mystisk spådom har jag ändå aldrig kunnat glömma den... Tyvärr tror jag att människorna är dumma nog att starta ett tredje världskrig. Hoppas verkligen jag har fel.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 28 september 2003, 21:28

Antagligen kommer det Tredje världskriget startas av en kaxig jävla ledare i en stat som tror de är bäst(Typ Nordkorea, Sovjet under Stalin, USA eller nåt) som attackerar en "vänlig" stat med kärnvapen.

/Vlad

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 29 september 2003, 06:25

Löwe skrev:Vet ej om det var Nostradamus, men någon har sagt att våran påve är den näst näst sista i ordningen. Två påvar till efter honom ska "en stor katastrof drabba mänskligheten, staden på sju kullar kommer att gå under, och människan går en dyster tid till mötes" eller nåt sånt. Staden på sju kullar är Rom, tror man.

Vad tror ni? Kommer Rom gå under i ett tredje världskrig? Även om det bara är en mystisk spådom har jag ändå aldrig kunnat glömma den... Tyvärr tror jag att människorna är dumma nog att starta ett tredje världskrig. Hoppas verkligen jag har fel.
kan det vara när italenarna kaputalera och det fanns kvar tyskar i italien. dom slakta ju ganska mycket i nord italien.
/olle

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 29 september 2003, 11:24

echo one skrev:kan det vara när italenarna kaputalera och det fanns kvar tyskar i italien. dom slakta ju ganska mycket i nord italien.
/olle
Nej, detta är något som ännu ej hänt, men som ska hända efter två påvar till.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 29 september 2003, 21:02

Finns det någon hemsida eller någon bok där man kan läsa vad Nostradamus skrev?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 september 2003, 22:13

Johan Elisson skrev:Även krimkossackerna var muslimer.

/Johan
Menar du krimtatarerna?

/DK M

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 7 oktober 2003, 00:21

Pesronligen tycker jag mest karln snackar en massa dynga, jag läste igenom några av hans profetior i skolbibloteket när jag gick i gymnasiet och jag tyckte mest det var en massa osammanhängande svammel som kunde tolkas hur som helst. Han skrev nåt i stil med "Fåglar av eld kommer att falla ur skyn" vilket tolkades som att han hade förutsatt slaget om storbrittanien.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 16 oktober 2003, 09:47

Kort inpass: såg att någon återigen fått för sig att Nostradamus "förutspått Hitler" på ett eller annat sätt. Det är helt galet. Texten (översatt till engelska från det ohyggligt luddiga och poetiska gammalfransklatin den skrevs på) lyder:
Beasts mad with hunger will swim across rivers, Most of the army will be against the Lower Danube [Hister sera]. The great one shall be dragged in an iron cage when the child brother [de Germain] will observe nothing.
Detta kommer mitt i en lång utläggning om var krigsskådeplatserna i konflikten han "förutspår" skall ligga. Hister är området runt nedre Donau. Vad han säger är att den största delen av slagfältet skall vara vid den floden. Nostradamusfrälsta vill också väldigt gärna tolka frasen "de Germain" till "Tyskland" i stället för, som lingvistiskt stämmer mycket bättre, "yngre bror".

Hister nämns i ett annat sammanhang. Även där är det uppenbart för alla utom de "troende" att det refererar till ett geografiskt område, inte en person.

Detta sammanfattas vanligen av "frälsta" till något i stil med "Nostradamus förutspådde med kuslig precision att en diktator som hette Adolf Hister skulle ta över Tyskland".

Suck.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 16 oktober 2003, 12:43

Kynes skrev:Finns det någon hemsida eller någon bok där man kan läsa vad Nostradamus skrev?
Nostradamus "profetior" är luddigt skrivna, enligt hans anhängare medvetet otydliga så att inkvisationen inte skulle förstå att de var profetior. I efterhand kan i stort sett vilken verklig händelse som helst fås att passa in i någon av hans många verser.

En sunt kritisk kommentar finns på

http://skepdic.com/nostrada.html

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 16 oktober 2003, 19:11

Rubber Duck skrev:
Kynes skrev:Finns det någon hemsida eller någon bok där man kan läsa vad Nostradamus skrev?
Nostradamus "profetior" är luddigt skrivna, enligt hans anhängare medvetet otydliga så att inkvisationen inte skulle förstå att de var profetior. I efterhand kan i stort sett vilken verklig händelse som helst fås att passa in i någon av hans många verser.

En sunt kritisk kommentar finns på

http://skepdic.com/nostrada.html
Tackar för länken :D

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 16 oktober 2003, 21:37

Rubber Duck skrev:
Är inte det grejen med att skriva en profetia. Gör den så luddig att du kan hänvisa till den oavsett vad som inträffar. :D
Jag har försökt läsa Nosttradamus profetior men ansåg att det var så luddigt och osammanhängande att det inte gick att läsa.
Bra länk för övrigt.

/Martin, en skeptiker

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem

Inlägg av KättarAngus » 15 december 2003, 18:43

Ytterligare en anledning för N. att skriva sina profetior luddigt var att slippa anklagelser om häxeri.
/Angus

Användarvisningsbild
Zytronic
Ny medlem

Inlägg av Zytronic » 18 december 2003, 10:42

Robert Sköld[/quote]

Läste att tredje världskriget skulle ha kommit 1999 - en skräckstor konung -- vem från Irak? från Iran? från Korea?

sven[/quote]

Det där stämmer inte helt med vad jag har läst av hans profetior, och jag har läst många av dem, tyvärr har jag ine just en framför mig nu, så jag kan inte citerat just nu, men det är ett vist antal år, efter de stora metallfåglarna flygit in i det höga byggnaderna som syboliserar talet elva, gissa vad? :) ... men om ni har tålamod, skall jag plocka fram den så får ni möjlighet och läsa den biten själva.

Ville passa på att tillägga att han även förutsett en del av dagens vanligheter så som, motorvägarna, datorer, bilar, och mycket annat krims krams...

MVH: En som hyllar denna visa yrande man...

Skriv svar