NeppJohan Elisson skrev:Kanske?Han kunde väl inte ha rätt i allt.
![]()
/Johan
"Ryssland? Vad är det? Har för mig det är nåt land i främre Asien?"
/Vlad
kan det vara när italenarna kaputalera och det fanns kvar tyskar i italien. dom slakta ju ganska mycket i nord italien.Löwe skrev:Vet ej om det var Nostradamus, men någon har sagt att våran påve är den näst näst sista i ordningen. Två påvar till efter honom ska "en stor katastrof drabba mänskligheten, staden på sju kullar kommer att gå under, och människan går en dyster tid till mötes" eller nåt sånt. Staden på sju kullar är Rom, tror man.
Vad tror ni? Kommer Rom gå under i ett tredje världskrig? Även om det bara är en mystisk spådom har jag ändå aldrig kunnat glömma den... Tyvärr tror jag att människorna är dumma nog att starta ett tredje världskrig. Hoppas verkligen jag har fel.
Detta kommer mitt i en lång utläggning om var krigsskådeplatserna i konflikten han "förutspår" skall ligga. Hister är området runt nedre Donau. Vad han säger är att den största delen av slagfältet skall vara vid den floden. Nostradamusfrälsta vill också väldigt gärna tolka frasen "de Germain" till "Tyskland" i stället för, som lingvistiskt stämmer mycket bättre, "yngre bror".Beasts mad with hunger will swim across rivers, Most of the army will be against the Lower Danube [Hister sera]. The great one shall be dragged in an iron cage when the child brother [de Germain] will observe nothing.
Nostradamus "profetior" är luddigt skrivna, enligt hans anhängare medvetet otydliga så att inkvisationen inte skulle förstå att de var profetior. I efterhand kan i stort sett vilken verklig händelse som helst fås att passa in i någon av hans många verser.Kynes skrev:Finns det någon hemsida eller någon bok där man kan läsa vad Nostradamus skrev?
Tackar för länkenRubber Duck skrev:Nostradamus "profetior" är luddigt skrivna, enligt hans anhängare medvetet otydliga så att inkvisationen inte skulle förstå att de var profetior. I efterhand kan i stort sett vilken verklig händelse som helst fås att passa in i någon av hans många verser.Kynes skrev:Finns det någon hemsida eller någon bok där man kan läsa vad Nostradamus skrev?
En sunt kritisk kommentar finns på
http://skepdic.com/nostrada.html
Är inte det grejen med att skriva en profetia. Gör den så luddig att du kan hänvisa till den oavsett vad som inträffar.Nostradamus "profetior" är luddigt skrivna, enligt hans anhängare medvetet otydliga så att inkvisationen inte skulle förstå att de var profetior. I efterhand kan i stort sett vilken verklig händelse som helst fås att passa in i någon av hans många verser.