Quiz: Medeltid
- Rubber Duck
- Medlem
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
- Ort: Sollentuna
Örjanslåten är det rätta svaret. Det är fin gammal låt som sjöngs när svenska bönder kämpade för ett självständigt Sverige. Den borde vara vår nationalsång istället för "du gamla du fria".Rubber Duck skrev:Örjanslåten? Det är väl i alla fall den som spelas på stadshuset i Stockholm?
Från Stockholms stads hemsida:
Din tur Rubber Duck!De Hundrades Valv är Stadshusets hedersingång och leder direkt in till festvåningen. Taket är ett kryssvalv som består av 100 valvkappor. På en avsats på väggen ser man delar av Örjansleken. Sommartid kl 12 och 18 roterar den och St Göran och draken visar sig på balkongen utanför medan klockspelet spelar Örjanslåten.
- Rubber Duck
- Medlem
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
- Ort: Sollentuna
- Rubber Duck
- Medlem
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
- Ort: Sollentuna
- Rubber Duck
- Medlem
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
- Ort: Sollentuna
Ja det är rätt Dilbert!
Inför konciliet i Basel bråkade deltagarna om vem som var förnämast och hur de skulle sitta i förhållande till varandra och påven. De diskuterade till och med om hur fina stolar de skulle sitta på och om stolarna skulle få stå på mattor eller ej!
Jag vet inte om biskop Ragnvaldi krävde den bästa placeringen, men åtminstone bättre placering. För att höja sin och Sveriges status lanserade han nämligen tesen att svenskarna var ättlingar till goterna. Jordanes hade på 500-talet förklarat att goterna kom från ön Skandza. Ragnvaldi menade att Skandza var Skandinavien och att visgoter och ostrogoter var detsamma som västgötar och östgötar. Därmed lade han grunden till göticismen, som kulminerade drygt 200 år senare med Olof Rudbeck.
En liten artikel om ämnet:
http://ergo.ronne.se/Artikel.aspx/24
Varsågod Dilbert, din tur igen!
Inför konciliet i Basel bråkade deltagarna om vem som var förnämast och hur de skulle sitta i förhållande till varandra och påven. De diskuterade till och med om hur fina stolar de skulle sitta på och om stolarna skulle få stå på mattor eller ej!
Jag vet inte om biskop Ragnvaldi krävde den bästa placeringen, men åtminstone bättre placering. För att höja sin och Sveriges status lanserade han nämligen tesen att svenskarna var ättlingar till goterna. Jordanes hade på 500-talet förklarat att goterna kom från ön Skandza. Ragnvaldi menade att Skandza var Skandinavien och att visgoter och ostrogoter var detsamma som västgötar och östgötar. Därmed lade han grunden till göticismen, som kulminerade drygt 200 år senare med Olof Rudbeck.
En liten artikel om ämnet:
http://ergo.ronne.se/Artikel.aspx/24
Varsågod Dilbert, din tur igen!
Trevligt att se att du länkar till min kusins hemsida!Rubber Duck skrev:En liten artikel om ämnet:
http://ergo.ronne.se/Artikel.aspx/24
- Olof Ekström
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
- Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland
Ja, det är den runda plattan. Uppteckningarna som hans kompisar gör är dock också betydelsefulla för den stora betydelse som detta instrument kom att få.Teodric skrev:Väntar med spänning på rätta svaret - själv måste jag fråga: "instrumentet" syftar på den där runda plattan med en ... vev eller nåt... på? Den som hålls upp mot himlen, liksom?
