Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 25 september 2003, 16:40

Tomasvisan?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1947
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 september 2003, 16:43

Nej, trots namnet handlar den om Sankt Göran och draken.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 25 september 2003, 16:44

Örjansvisan :wink:

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1947
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 september 2003, 16:45

Första halvan är rätt.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 25 september 2003, 16:48

Örjanslåten? Det är väl i alla fall den som spelas på stadshuset i Stockholm?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1947
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 september 2003, 16:57

Rubber Duck skrev:Örjanslåten? Det är väl i alla fall den som spelas på stadshuset i Stockholm?
Örjanslåten är det rätta svaret. Det är fin gammal låt som sjöngs när svenska bönder kämpade för ett självständigt Sverige. Den borde vara vår nationalsång istället för "du gamla du fria". :D

Från Stockholms stads hemsida:
De Hundrades Valv är Stadshusets hedersingång och leder direkt in till festvåningen. Taket är ett kryssvalv som består av 100 valvkappor. På en avsats på väggen ser man delar av Örjansleken. Sommartid kl 12 och 18 roterar den och St Göran och draken visar sig på balkongen utanför medan klockspelet spelar Örjanslåten.
Din tur Rubber Duck!

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 25 september 2003, 17:10

Jag hinner inte komma på någon bra fråga. Någon annan kan köra så länge!

Användarvisningsbild
Orm
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:00
Ort: Huvudstaden

Inlägg av Orm » 26 september 2003, 08:40

"Vi gå över daggstänkta berg fallera..." (Extremt vild gissning)

/ Orm

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 26 september 2003, 11:21

Här kommer en fråga:

Nicolaus Ragnvaldi, biskop av Växjö, väckte uppståndelse i Basel 1434. Med vad?

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 26 september 2003, 11:40

Genom att kräva den bästa placeringen med anledning av att han tillhörde det äldsta och mest ärorika folket i historien, goterna från Götaland.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 26 september 2003, 12:26

Ja det är rätt Dilbert!

Inför konciliet i Basel bråkade deltagarna om vem som var förnämast och hur de skulle sitta i förhållande till varandra och påven. De diskuterade till och med om hur fina stolar de skulle sitta på och om stolarna skulle få stå på mattor eller ej!

Jag vet inte om biskop Ragnvaldi krävde den bästa placeringen, men åtminstone bättre placering. För att höja sin och Sveriges status lanserade han nämligen tesen att svenskarna var ättlingar till goterna. Jordanes hade på 500-talet förklarat att goterna kom från ön Skandza. Ragnvaldi menade att Skandza var Skandinavien och att visgoter och ostrogoter var detsamma som västgötar och östgötar. Därmed lade han grunden till göticismen, som kulminerade drygt 200 år senare med Olof Rudbeck.

En liten artikel om ämnet:
http://ergo.ronne.se/Artikel.aspx/24

Varsågod Dilbert, din tur igen!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 27 september 2003, 01:01

Rubber Duck skrev:En liten artikel om ämnet:
http://ergo.ronne.se/Artikel.aspx/24
Trevligt att se att du länkar till min kusins hemsida! :wink:

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 28 september 2003, 20:40

Vad kallas instrumentet som kommer till användning på denna bild?

Bild

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 28 september 2003, 22:51

Väntar med spänning på rätta svaret - själv måste jag fråga: "instrumentet" syftar på den där runda plattan med en ... vev eller nåt... på? Den som hålls upp mot himlen, liksom?

(Ser ut som om han mäter in stjärnpositioner - kan det vara en vinkelmätare av något slag?)

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 28 september 2003, 23:18

Teodric skrev:Väntar med spänning på rätta svaret - själv måste jag fråga: "instrumentet" syftar på den där runda plattan med en ... vev eller nåt... på? Den som hålls upp mot himlen, liksom?
Ja, det är den runda plattan. Uppteckningarna som hans kompisar gör är dock också betydelsefulla för den stora betydelse som detta instrument kom att få.

Låst