Konstiga vapen

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 16 september 2003, 20:42

Angående konstiga vapen, har ingen bild men kan skaffa (Om någon nu mot förmodan verkligen vill se.....). Alternativ dynamit, koskit och diesel.

Martin

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 16 september 2003, 21:12

du det vill jag gärna se om du kan fixa :P

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 17 september 2003, 19:44

koskit som vapen? förklara gärna, tack.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 17 september 2003, 22:53

Koskit eller kospillning om så önskas innehåller något som kallas nitrater vilket kan ge en explosiv effekt vid rätt blandning. Hur denna ser ut eller hur man får det att detonera tänker jag inte skriva här.

Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 september 2003, 11:44

Martin Månsson skrev:Koskit eller kospillning om så önskas innehåller något som kallas nitrater vilket kan ge en explosiv effekt vid rätt blandning. Hur denna ser ut eller hur man får det att detonera tänker jag inte skriva här.

Martin
Martin,

Hur var det nu, marken under ladugårdarnas spiltor var länge kronans. Den "nerpissade" jorden var basen för saltpeterproduktionen, som med svavel och kol blir svartkrut. Men att koskit skulle vara en bas för något var nytt för mig. Skojar du med oss eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 18 september 2003, 11:48

Hans skrev:
Martin Månsson skrev:Koskit eller kospillning om så önskas innehåller något som kallas nitrater vilket kan ge en explosiv effekt vid rätt blandning. Hur denna ser ut eller hur man får det att detonera tänker jag inte skriva här.

Martin
Martin,

Hur var det nu, marken under ladugårdarnas spiltor var länge kronans. Den "nerpissade" jorden var basen för saltpeterproduktionen, som med svavel och kol blir svartkrut. Men att koskit skulle vara en bas för något var nytt för mig. Skojar du med oss eller?

MVH

Hans
Bomben som sprängdes i world tradecenter var gjord av gödsel :) så du kan bygga väldigt kraftiga bomber av det

Användarvisningsbild
oys
Medlem

Inlägg av oys » 18 september 2003, 12:00

Luno skrev:
Bomben som sprängdes i world tradecenter var gjord av gödsel :) så du kan bygga väldigt kraftiga bomber av det
Gjødel og diesel er en vanlig miks. Litt vanskelig å få antent, men det er et billig og kraftig sprengstoff som hvem som helst kan produsere. Timothy McVeigh fyllte opp en varebil med denne miksen da han sprengte A. Murray federal building i Oklahoma City i 1995

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 18 september 2003, 12:02

oys skrev:
Luno skrev:
Gjødel og diesel er en vanlig miks. Litt vanskelig å få antent, men det er et billig og kraftig sprengstoff som hvem som helst kan produsere. Timothy McVeigh fyllte opp en varebil med denne miksen da han sprengte A. Murray federal building i Oklahoma City i 1995
ja det var federal building i Oklahoma City jag tänkte på :) och inte worldtrade center för det var väll TNT dom anväde där?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 18 september 2003, 13:25

Jag är ganska säker på att bomben vid Federal Building
i Oklahoma City var gjord av konstgödning och diesel.

Principen är dock den samma för båda sorterna oavsett
om man vill göda sin åker eller tillverka en bomb.
Kväve (nitrater) i mängder.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 september 2003, 13:49

Larsson skrev:Jag är ganska säker på att bomben vid Federal Building
i Oklahoma City var gjord av konstgödning och diesel.

Principen är dock den samma för båda sorterna oavsett
om man vill göda sin åker eller tillverka en bomb.
Kväve (nitrater) i mängder.
Larsson,

Oklahoma, ja det är jag också så säker på som man kan vara utan att forska.

Ja principerna torde vara de samma...men man kan knappast ersätta den raffinerade salpetern med stalljord i svartkrutstillverkningen. Att bland koskit med disel inbillar jag mig inte heller är speciellt farligt. Konstgödsel ligger väl på en sådär 20-30% kväve. Vad är procenten i koskit? (är det här inte en riktig skitdikussion ;)?) Har vi någon kemist här som kan förklara?

MVH

Hans (med klorex och sockererfarenhet på den tiden det begav sig)

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 19 september 2003, 16:03

Är förvisso kemist men saknar exakt antal procent N2 (Kväve) i koskit, det finns så det räcker. En annan beståndsdel i koskit som är tämligen effektivt är metan. Rent kvävemässigt har gissningsvis konstgödsel högre %halt kväve än ren "naturprodukt".

Om jag inte minns helt fel behövs kraftigare tändhattar än vid detonering av tex dynamit.

Martin

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 19 september 2003, 20:04

Borde korrigera föregående inlägg något, oavsett vad halten kväve är har det ingen större betydelse då kväve inte har någonting med själva detonationen att göra. Vad som är aktivt i koskit förutom metan är som vi varit inne på tidigare nitrater vilka tillför stora mängder syre till dieseln så att den all diesel antänds momentant vilket, om det är mycket blir till en detonation pga hastigheten.

Martin

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 19 september 2003, 20:07

Men hur är sprängeffekten om man jämför med svartkrut? För svart krut är ju inte så svårt att göra mycket av..
Inte för att jag ska göra en bomb men alltid roligt att veta fakta :)

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 19 september 2003, 20:43

Man kanske ska hindra sig lite i att lägga ut exakta tillvägagångsättet för att tillverka ammoniumnitrat på nätet mkay. :wink:

Finns säkert överallt redan, men ett till behövs inte. 8)

Användarvisningsbild
Gusteng
Ny medlem

koskit

Inlägg av Gusteng » 2 januari 2004, 19:24

Har nog blitt lite fel med koskiten där.. ingen som har förväxlat konstgödsel med kogödsel ? Ammoniumnitrat och diselolja är en gammal klassiker bland hemma-anarkister och andra vettvillingar. Jag vet inte hur mycket det behövs för att få i gång det men det går en i historia om en hjullastare på ett gödsellager som gick upp i en omloppsbana

Skriv svar