Konstiga vapen
-
Martin Månsson
- Medlem
-
Martin Månsson
- Medlem
Martin,Martin Månsson skrev:Koskit eller kospillning om så önskas innehåller något som kallas nitrater vilket kan ge en explosiv effekt vid rätt blandning. Hur denna ser ut eller hur man får det att detonera tänker jag inte skriva här.
Martin
Hur var det nu, marken under ladugårdarnas spiltor var länge kronans. Den "nerpissade" jorden var basen för saltpeterproduktionen, som med svavel och kol blir svartkrut. Men att koskit skulle vara en bas för något var nytt för mig. Skojar du med oss eller?
MVH
Hans
Bomben som sprängdes i world tradecenter var gjord av gödselHans skrev:Martin,Martin Månsson skrev:Koskit eller kospillning om så önskas innehåller något som kallas nitrater vilket kan ge en explosiv effekt vid rätt blandning. Hur denna ser ut eller hur man får det att detonera tänker jag inte skriva här.
Martin
Hur var det nu, marken under ladugårdarnas spiltor var länge kronans. Den "nerpissade" jorden var basen för saltpeterproduktionen, som med svavel och kol blir svartkrut. Men att koskit skulle vara en bas för något var nytt för mig. Skojar du med oss eller?
MVH
Hans
Gjødel og diesel er en vanlig miks. Litt vanskelig å få antent, men det er et billig og kraftig sprengstoff som hvem som helst kan produsere. Timothy McVeigh fyllte opp en varebil med denne miksen da han sprengte A. Murray federal building i Oklahoma City i 1995Luno skrev:
Bomben som sprängdes i world tradecenter var gjord av gödselså du kan bygga väldigt kraftiga bomber av det
ja det var federal building i Oklahoma City jag tänkte påoys skrev:Gjødel og diesel er en vanlig miks. Litt vanskelig å få antent, men det er et billig og kraftig sprengstoff som hvem som helst kan produsere. Timothy McVeigh fyllte opp en varebil med denne miksen da han sprengte A. Murray federal building i Oklahoma City i 1995Luno skrev:
Bomben som sprängdes i world tradecenter var gjord av gödselså du kan bygga väldigt kraftiga bomber av det
- Olof Larsson
- Medlem
Larsson,Larsson skrev:Jag är ganska säker på att bomben vid Federal Building
i Oklahoma City var gjord av konstgödning och diesel.
Principen är dock den samma för båda sorterna oavsett
om man vill göda sin åker eller tillverka en bomb.
Kväve (nitrater) i mängder.
Oklahoma, ja det är jag också så säker på som man kan vara utan att forska.
Ja principerna torde vara de samma...men man kan knappast ersätta den raffinerade salpetern med stalljord i svartkrutstillverkningen. Att bland koskit med disel inbillar jag mig inte heller är speciellt farligt. Konstgödsel ligger väl på en sådär 20-30% kväve. Vad är procenten i koskit? (är det här inte en riktig skitdikussion
MVH
Hans (med klorex och sockererfarenhet på den tiden det begav sig)
-
Martin Månsson
- Medlem
Är förvisso kemist men saknar exakt antal procent N2 (Kväve) i koskit, det finns så det räcker. En annan beståndsdel i koskit som är tämligen effektivt är metan. Rent kvävemässigt har gissningsvis konstgödsel högre %halt kväve än ren "naturprodukt".
Om jag inte minns helt fel behövs kraftigare tändhattar än vid detonering av tex dynamit.
Martin
Om jag inte minns helt fel behövs kraftigare tändhattar än vid detonering av tex dynamit.
Martin
-
Martin Månsson
- Medlem
Borde korrigera föregående inlägg något, oavsett vad halten kväve är har det ingen större betydelse då kväve inte har någonting med själva detonationen att göra. Vad som är aktivt i koskit förutom metan är som vi varit inne på tidigare nitrater vilka tillför stora mängder syre till dieseln så att den all diesel antänds momentant vilket, om det är mycket blir till en detonation pga hastigheten.
Martin
Martin
koskit
Har nog blitt lite fel med koskiten där.. ingen som har förväxlat konstgödsel med kogödsel ? Ammoniumnitrat och diselolja är en gammal klassiker bland hemma-anarkister och andra vettvillingar. Jag vet inte hur mycket det behövs för att få i gång det men det går en i historia om en hjullastare på ett gödsellager som gick upp i en omloppsbana