Stefan skrev:Mina tankar fortsätter att gå. Minst 100 000 judar kvar överlevande i själva Tyskland. Huvudsakligen för att judar inom blandäktenskap fick vara så länge äktenskapet varade har det sagts inom Julius tråden för några månader sedan. Judarna i tyskland var väl integrerade i samhället, och därmed många blandäktenskap.
Men. Inom ett äktenskap brukar det finnas barn; som är då halvjudar - och inom den nazistiska definitionen förbjudna de också. Således var det inte 100 000 äkta makar, det var 100 000 vuxna och deras minderåriga barn; kanske då 50 000 vuxna. ??
Nu har vi påmint oss om halvjudar och därmed kanske även kvartsjudar, som var ändå förbjudna inom den nazistiska definitionen. De kan alltså mycket väl ingått i denna tal om 100 000; 100 000 som kunde ha mördats, men som överlevde.
Poängen är att min gissning är att jag misstänker att man inte var lika ivrig att skicka kvartsjudar till förintelselägren jämfört med heljudar, med halvjudar kanske mittemellan.
(Förutom den rent praktiska detaljen som Fläsket antyder: kvarts- och halvjudar hade ju fler vänner bland etniska tyskar, och därmed större möjlighet att få hjälp i det tysta liksom även protester i det tysta.)
Ja ja. En kontrollfråga är vilka de 100 000 var? Var de heljudar eller var det alla varianter tillhopa???
Detta blir alltså en fortsättning på tråden
viewtopic.php?t=6872&postdays=0&postorder=asc&start=0
där det även gavs litet fakta och statistik ang. förintelsen av judarna i Tyskland.
Jag har inte någon bra källa hemma angående antalet överlevande judar i hela Tyskland, men för Berlin har jag den mycket innehållsrika boken "Judisches Leben in Pankow" med följande siffror.
1933 fanns sålunda c:a 160000 judar i Berlin, men genom främst utvandring hade antalet 1941 minskat till c:a 70000. I okt. 1941 började deportationerna och i koncentrations- och förintelseläger mördade anges till c:a 55000. Till detta kommer några tusen som begick självmord. C:a 5000 anges ha gått under jorden.
Vid krigsslutet anges 8000 judar ha levt i Berlin, men bara 1400 som gick under jorden skall ha överlevt. Men det fanns också 4700 judar i s.k. Mischehen, d.v.s. blandäktenskap (förbjudet sedan 1935, men redan ingångna äktenskap fick bestå), där alltså den ene partnern var judisk. Vidare återvände 1900 överlevande från koncentrationsläger.
Här räknas och talas bara om personer av heljudisk börd, säkert fanns det åtskilliga barn i äktenskapen, liksom det fanns många andra judiska avkomlingar i Berlin. Men närmare siffror om detta har jag inte.
Om du sedan går tillbaka till ovannämnda tråd så anges antalet av nazisterna mördade tyska judar till c:a 140000. I en skrift, utgiven av tyska regeringen, finns dock siffran c:a 170000. Och det skulle alltså innebära att c:a 1/3-del av den judiska befolkningen som omkom i Förintelsen var från Berlin.
(Tillägg 31.8.: I källförteckningen i boken "Jüdisches Leben in Pankow", som alltså med många detaljer beskriver hur judarna behandlades och deporterades i denna Berlin-stadsdel men även berättar om Förintelsen i stort i Berlin, finns en bok av Robert M.W. Kepner från 1970 omnämnd med titeln: "Die Ermorderung von 35000 Berliner Juden" (Mordet på 35000 Berlin-judar). Det är emellertid möjligt att denna siffra avser det egentliga Berlin och den förstnämnda siffran, alltså 55000 mördade, det mycket större Stor-Berlin.)
Och som tidigare påpekats: Förintelsen drabbade i huvudsak de s.k. heljudarna, andra nära judiska avkomlingar hade visserligen stora svårigheter men de var inte direkt utrotningshotade. Dock bör nämnass att judarna i de s.k. blandäktenskapen endast var skyddade så länge äktenskapet bestod. Upphörde äktenskapet genom skilsmässa eller dödsfall medförde detta omedelbar deportation för den judiske parten.