hur behandlades fångar?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 23 augusti 2003, 16:24

Robban skrev:nån skrev att amerikarnana inte tog så många japanska fångar...

har hört att många japanska soldater hellre dog än gav upp ...sant eller falskt?
Sant. Många japaner tog hellre självmord än att överlämna sig åt fienden, att kapitulera var en otrolig skam som de flesta japaner inte ville leva med.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 augusti 2003, 16:31

tobbe skrev:Jag måste inte poängtera det, men jag gör de ändå. Det är samma sak med de som skriver om Sovjetunionens krigsförbrytelser eller de allierades terrorbombingarna. Ingen klagar på med orsaken att så gott som alla på forumet redan vet om det.
Men skillanden på dina inlägg och de som skriver om de allierades bombkrig och de sovjetiska krigsförbrytelserna, är att de skriver i en tråd ämnat för dessa. (Wiens långa och intressanta trådar) Men du ska kasta in ett kort inlägg där det står att tyskrna och japanerna var elaka.
Kanske inte personangrepp i den här tråden men du använder den vanliga otrevliga attityden.
Ja, men man blir lite irriterad när du skriver sådan inlägg så gott som varje gång (till och med Haldir reagerade på dem) krigsbrott kommer på tals. Jag ser hellre fram emot att du startar en egen tråd(elelr när tyska krigsbrott kommer på tals) packad med tyska krigsbrott.( Och för den delen japanska som jag inte vet så mycket om) :)

Jag antyder inte att du försöker förringa det utan att det du beskrev är inte "bara".
Jag skriver att jag bara vet om de krigsbott som japanerna gjorde sig skyldiga till i enhet 731 och de långa marscherna, och jag skulle gärna vilja veta mer om de andra krigsbrotten de japanska soldaterna gjorde sig skyldiga till. (Och detta finns det nog ton av)
Kan du ta om det där så man förstår vad du menar?
Som jag sa i det 3 inlägget så vill nog många här på skalman slippa sådan här inlägg: (Om nu inte någon jämnför förstås :wink: )
Går inte ens att jämföra med hur japanerna behandlade sina fångar. Där fick man vara glad om man kom därifrån med livet i behåll.
/Anno

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 23 augusti 2003, 16:32

vad var det som gjorde att det just var en stor skam att ge upp för japanerna?

Hur hade de fått denna inställning....?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 23 augusti 2003, 16:33

Panzerfaust skrev:

har hört att många japanska soldater hellre dog än gav upp ...sant eller falskt?
Sant. Många japaner tog hellre självmord än att överlämna sig åt fienden, att kapitulera var en otrolig skam som de flesta japaner inte ville leva med.

/Jonathan
jag har med hört det men hur mycket sanning fanns det i det?
vi har antagligen alla sett filmsnutten på den japanska kvinnan och ett barn som slänger sig ner för ett stup när amerikanska soldater närmar sig henne..
Men så mycket mer en det finns inte dokumenterat på bild eller film
Det är imott en människas natur att ta livet av sig själv dom som tar livet av sig är människor som mår väldigt dåligt psykiskt
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 23 augusti 2003, 16:38

Anno skrev:
Men skillanden på dina inlägg och de som skriver om de allierades bombkrig och de sovjetiska krigsförbrytelserna, är att de skriver i en tråd ämnat för dessa. (Wiens långa och intressanta trådar) Men du ska kasta in ett kort inlägg där det står att tyskrna och japanerna var elaka.
Jag skriver i trådar ämnad för det och ibland skriver jag långa inlägg och ibland kortare. Ska jag förbjudas att skriva vissa saker bara för att jag inte skriver flera stycken om det?
Ja, men man blir lite irriterad när du skriver sådan inlägg så gott som varje gång (till och med Haldir reagerade på dem) krigsbrott kommer på tals. Jag ser hellre fram emot att du startar en egen tråd(elelr när tyska krigsbrott kommer på tals) packad med tyska krigsbrott.( Och för den delen japanska som jag inte vet så mycket om) :)
Men vi diskuterar ju krigsförbrytelser i dessa trådar du nämner och då var det inte bara specifkt de allierades krigsförbrytelser.
Jag skriver att jag bara vet om de krigsbott som japanerna gjorde sig skyldiga till i enhet 731 och de långa marscherna, och jag skulle gärna vilja veta mer om de andra krigsbrotten de japanska soldaterna gjorde sig skyldiga till. (Och detta finns det nog ton av)
Testa att söka på google för själv har jag inte så mycket information till hands annat än det jag har i vissa böcker.
Som jag sa i det 3 inlägget så vill nog många här på skalman slippa sådan här inlägg: (Om nu inte någon jämnför förstås :wink: )
Om det nu är så störande så igonera de då.

Varför måste du haka upp dig på att jag skriv går inte ens att jämföra med? Det var bara ett slags skrivsätt.
Senast redigerad av 1 tobbe, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 augusti 2003, 16:38

Luno skrev:
Panzerfaust skrev:

/Jonathan
jag har med hört det men hur mycket sanning fanns det i det?
vi har antagligen alla sett filmsnutten på den japanska kvinnan och ett barn som slänger sig ner för ett stup när amerikanska soldater närmar sig henne..
Det är imott en människas natur att ta livet av sig själv dom som tar livet av sig är människor som mår väldigt dåligt psykiskt
Var inte sådana självmord mer vanliga bland högre japanska soldater?

/Anno

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 23 augusti 2003, 16:41

Luno skrev: jag har med hört det men hur mycket sanning fanns det i det?
Men räcker inte ögonvittnenas berättelser? Att de mådde väldigt dåligt psykiskt kan jag tänka mig när de hade förlorat familjemedlemmar, sina hus osv.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 23 augusti 2003, 16:49

tobbe skrev:
Luno skrev: jag har med hört det men hur mycket sanning fanns det i det?
Men räcker inte ögonvittnenas berättelser? Att de mådde väldigt dåligt psykiskt kan jag tänka mig när de hade förlorat familjemedlemmar, sina hus osv.
Det kan förvisso stämma men jag tror inte att det var i sån stor omfattning som man säger. Och det finns väldigt många ögonvittnes skildringar av det men inte så många klara bevis

När det gäller ögonvittnen så ska man ta det med en kraftig nypa salt tex det finns över 100 000 amerikanare som säger att dom har blivit bortförda och sexuellt utnyttjade av rymdvarelser i flygande tefat :lol:
Ögonvittnen har en tendens att överdriva det dom har sett

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 23 augusti 2003, 16:57

Tror knappast att amerikanska soldater skulle ha ljugit om det. Varför skulle de göra det egentligen?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 23 augusti 2003, 17:04

tobbe skrev:Tror knappast att amerikanska soldater skulle ha ljugit om det. Varför skulle de göra det egentligen?
Det handlar om propaganda att få Japanerna att se ut som primitiva och galna och inte vet sitt eget bäste
Filmen med den japanska kvinnan och barnet sändes över hela Usa för att vissa hur galna Japanerna va ..
Varför skulle en soldat som är fult kapabel till att slås ta livet av sig genom att hoppa ner för ett stup eller använda svärd?
Är det inte bättre då att dö i strid?
Jag tycker det låter mera ärofullt att dö på slagfältet en att krossas mott en klippa

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 23 augusti 2003, 17:08

Tja finns ju många exempel när japanerna vägrade ge upp.

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 23 augusti 2003, 17:10

precis......hellre dö med ära på slagfältet än få ryggen eller nacken krossad av stenhårda klippor

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 23 augusti 2003, 17:12

Flera av er utgår från att de japanska soldaterna och civilia då hade samma äres- och hedersbegrepp som ni har idag i en helt annan del av världen och under en annan tidsperiod, vilket är ett väldigt stort antagande.

/Marcus

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 23 augusti 2003, 17:16

jo faktiskt.... :oops:

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 23 augusti 2003, 17:16

tobbe skrev:Tja finns ju många exempel när japanerna vägrade ge upp.
Visst finns det det
Iwo jima är ett bra exempel på det, där japanerna stred in i det sista och väldigt få gav upp och där antalet stupade japanska soldater långt översteg dom amerikanska.
Men som jag sa visst fanns det Japaner som tog livet av sig men jag tror inte det är så många som många här påstår
dom flesta stupade hjältedöden på slagfältet

Skriv svar