Sveriges Vita Bussarna ett brott?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 9 augusti 2003, 19:46

Om britterna ockuperat Norge hade det varit slut på transporterna av miljontals ton svensk järnmalm till Tyskland - och då skulle nog kriget vara slut mer eller mindre.
En av orsakerna till att Sverige och Norge sa nej till att en allierad expeditionsstyrka skulle skickas till Finland var att man visste att dessa trupper skulle ockupera malmfälten (det är väl ingen som tror att England ch Frankrike brydde sig ett piss om Finland :lol: ) och därmed sätta stopp för den lukrativa handeln med Tyskland.

Om man vill ha ett neutralitetsbrott att vara stolt över så kan man ju nämna att det i Sverige utbildades ca 10 000 norska och 5000 danska "polis"-trupper som vid Tysklands kapitulation gick in i sina respektive hemländer ("Rättstat i Kris", Janne Flyghed, s.129 ff).

Den svenska neutraliten har väl alltid varit ett skämt, Sverige var mer eller mindre i hemlig allians med NATO under kalla kriget. Den nedskjutna DC3:an som nu ska bärgas spionerade ju för USA:s räkning t ex.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 9 augusti 2003, 22:49

Det kan ju alltid nämnas att Sverige 1943 nekade tyska trupper att åka tåg i Sverige.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 11 augusti 2003, 09:33

Anno skrev:Sedan behöver man också neutrala länder för att bedriva spionage, diplomati och områden flyktingar kan fly till. De allierade tjänade faktiskt en del på att Sverige höll sig neutralt, man fick värdefull information i och med att Sverige knäckte diverse koder från tysk radiokommunikation något England fick ta del av. Allierat Bombpersonal fick t.ex. en bra behandling i Sverige om deras plan störtade i Sverige eller nödlandade. De allierade bedrev också spionage genom Sverige mot Tyskland eftersom det var så nära från Sverige till Tyskland. Sen fick också dansk och norsk polis/militär utbildning av svenska armén för att dessa efter befrielsen skulle ha en armé som kunnde överta kontrollen över sina hemländer.

/Anno
Befann sig inte både Polens exilregering Norges och dom fria Fransmännen under De Gaulle i England?
Sedan så tror jag det är övervärderat då man var så mån om den store grannen i söder och dess välvilja så man ville inte provocera. Läste en av dom böcker jag tidigare lånade och kommer fortfarande ihåg en del i texten som beskriver hur nån svensk medvetet satte sig på några Tyska papper för att sedan få en utskällning från oficellt håll för att ha tagit papper från Tyskarna. Om det i allmänhet var så då faller lite av det du skriver eftersom man verkade fjäska nåt otroligt för Hitler.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 11 augusti 2003, 09:35

tobbe skrev:Det kan ju alltid nämnas att Sverige 1943 nekade tyska trupper att åka tåg i Sverige.
Det hade varit mer ryggrad i dom om dom hade gjort det 1940 istället.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 11 augusti 2003, 10:10

Relay skrev:
tobbe skrev:Det kan ju alltid nämnas att Sverige 1943 nekade tyska trupper att åka tåg i Sverige.
Det är lättare att ha ryggrad när man har en styrka att sätta bakom den. Tänk på att det svenska försvaret var betydligt bättre rustat år 1943 än 1940.

/Marcus Karlsson alias tyskaorden

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 augusti 2003, 10:28

Befann sig inte både Polens exilregering Norges och dom fria Fransmännen under De Gaulle i England?
Stämmer, men många andra människor flydde till Sverige! T.ex. har vi de 20 000 danska och norska poliserna/militärena som flydde till Sverige. Eller Tysklands framtida bundeskanzler Willy Brandt som flydde från Tyskland pga. att han var socialdemokrat.(Det var därför denna kunde tala Svenska) :roll:
Sedan så tror jag det är övervärderat då man var så mån om den store grannen i söder och dess välvilja så man ville inte provocera.

Självklart, om du hade haft en kille, på 2.30 och han var bodybuilder, framför dig, hade du inte gett efter, om han ställt krav och du inte hade kunnat göra något? Sedan följde inte Sverige, Tyskland punkt till pricka som du tror, här är några exempel:

*Sverige trotsade Tysklands uppmaning att INTE mobilisera den 9 april 1940.

*Den 11 april vägrade Sverige tyska trupp att få transporteras på svenska järnvägar, dock fick tyskarna transportera livsmedel och sjukvårdsmateriel, eftersom det föll inom humanitära insatser.

*Under Maj månad vägrar åter Sverige Tyskland att få använda svenska järnvägar, TROTS att Tyskland erbjuder Sverige att få vapen eller att Sverige ska få Nordnorge(!!!!).

*Återigen(17 maj) avslår Sverige Tysklands ansökan om att få transportera trupper över svenska järnvägar, trots att hotet mot Sverige blir allt större.

Tillslut godkände den svenska regeringen, Tysklands krav på att få transportera trupper över svenska järnvägar, men detta efter det att utrikesminister Joachim von Ribbentrop sagt att ett avslag skulle betraktas som en "direkt ovänlig handling".
Om det i allmänhet var så då faller lite av det du skriver eftersom man verkade fjäska nåt otroligt för Hitler.
Se ovan. Sen förstår jag inte varför något som jag skrev ovan skulle falla? Vilket är viktigast? Att några soldater får en utskällning eller att engelska spioner kan verka från Sverige och att danska motståndsmän kan operera från Skåne? :roll:
Det var då de skrev på det, när Tyskland behärskade stora områden i Europa och Hitler bara kunde klappa med händerna så var Sverige tyskt. :roll:

/Anno

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 augusti 2003, 11:40

Relay skrev:Patrik så du är glad att Sverige inte drogs in i kriget.
De flesta normala svenska torde vara överlyckliga över att vi klarade oss utan att dras in i stridigheterna.
Relay skrev:Men tänk efter lite visst många skulle ha dött men Sverige skiljer sig idag på en punkt gentemot Finland Norge Danmark som blev ockuperade eller angripna och fick slåss för sin existens. I det långa loppet så kanske det inte var så bra för Sverige och dess självbild att ryggradslöst stå utanför. Se bara idag på Sverige kontra dom andra nordiska länderna.
Vaddå ryggradslöst att stå utanför, tror du verkligen Norge, Danmark och Finland VILLE bli angripa därför att de i det långa loppet inte skulle ses som ryggradslösa? Ibland får du en att undra.
Relay skrev:För mig känns det som oerhört tråkigt att Sverige inte tydligare visade mer vilja utan föredrog att krypa inför det nazistiska övermakten.
Nej, det är ju hemskt trist att Sverige slapp bli sönderbombat och ockuperat av en främmande makt. Får man fråga från vilken planet du härstammar ifrån??? 8O
Jag föredrar hellre att vi - och jag misstänker starkt att en stoooor del av Europas befolkning håller med mig - slapp kriget.
Relay skrev:Det kan säkert yttra sig att man idag lite välvilligt ser ner på Sverige från utländskt håll som ett bra och fint land men lita på dom kan man inte. Svenskars självbild och vad dom tror att andra länder tycker och Sverige är grovt överdriven. Har själv mött en del svenskar som är födda i andra länder i Europa som absolut inte håller med om denna självbild.
Vad pratar du om? Om nu folk inte litar på dig får stå för dig, mig veterligen (och då har jag rest väldigt mycket) aldrig stött på någon som ansett att svenskar itne är att lita på. Snarare så är oftast åsikten precis tvärt om, svenskar ses allmänt som lite naiva och lättlurade. Och den bilden, kan jag lova dig är långt mycket äldre än 1940.
Relay skrev:Själv skäms jag över Sveriges agerande under andra världskriget och önskar ibland att man aktivt gått in i kriget.
Du är rolig du...
Relay skrev:Att Britterna sedan inte fick komma iland och gå över till Sverige finner jag häpnadsväckande. Vilka såg man egentligen som the good guys och the bad guys på den tiden.
Den brittiska/franska hjälpstyrkan syftade till att främst angripa svenska järnmalmsgruvor och Narvik. Förövrigt så nekade BÅDE Norge och Sverige, även Danmark var ovilliga att släppa igenom brittiska fartyg.
Relay skrev:Man höll på fel part i konflikten men man kunde ha gottgjort det genom att aktivt gått med på dom allierades sida redan sommaren 1943
Nej, man höll inte på fel häst, man såg till att hålla alla dörrar öppna, en politik de flesta småländer sysselsatte sig med inann de ockuperades.
Belgien t.ex. vägrade släppa in brittiska/franska trupper i landet, man var även avogt inställd till de franska planerna på att förlänga Maginottlinjen så att den även drogs längs den belgisk/franska gränsen.
Sverige gjorde utan tvekan störst nytta genom att ställa sig utanför kriget och jag är iaf otroligt tacksam att min släkt som levde på 40-talet slapp dela erfarenheter som godtyckliga gripanden, folk som försvann, utbombade städer o.s.v. med resten av Europa.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 augusti 2003, 15:29

Om jag inte minns fel så diskuterade man i Danmark för ett tag sedan det ekonomiska samarbetet och de tysk-danska planerna på att bilda en gemensam valuta mellan Tyskland och Danmark, det var många som menar (och detta i Danmark) att Danmarks agerande i kriget måste revideras till en viss del och att Danmark inte enbart var det lilla oskyldiga landet som blev ockuperat av Tyskland. Kan detta också räknas som ryggradslöshet Realy?

Sedan en fråga till Relay, hur ser du på Finlands sammarbete på det ekonomiska planet så som det militära planet med världens värsta nation genom tiderna.....Eller Sverige och Finland såg bara Tyskland som en normal militär nation och inte land som utrotade judar. Wannsekonferansen var trots allt inte före 1942.

/Anno

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 11 augusti 2003, 15:59

Anno skrev:Om jag inte minns fel så diskuterade man i Danmark för ett tag sedan det ekonomiska samarbetet och de tysk-danska planerna på att bilda en gemensam valuta mellan Tyskland och Danmark, det var många som menar (och detta i Danmark) att Danmarks agerande i kriget måste revideras till en viss del och att Danmark inte enbart var det lilla oskyldiga landet som blev ockuperat av Tyskland. Kan detta också räknas som ryggradslöshet Realy?

Sedan en fråga till Relay, hur ser du på Finlands sammarbete på det ekonomiska planet så som det militära planet med världens värsta nation genom tiderna.....Eller Sverige och Finland såg bara Tyskland som en normal militär nation och inte land som utrotade judar. Wannsekonferansen var trots allt inte före 1942.

/Anno
Finland fick ju slåss mot både Ryssar och Tyskar det senare dock i mindre omfattning. Så deras handlande är lite mer ursäktlig om man ser på det faktum att dom slogs för sin existens.

Men vad gjorde Sverige för att hävda sin neutralitet inte ett dugg enligt min uppfattning. Man tog inte ens ställning för att hjälpa finland från oficellt håll man kallade sig bara icke krigförande. Så fegt att man baxnar.

Jag vet för lite om detta ekonomiska sammarbete tyvärr.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 augusti 2003, 16:15

Finland fick ju slåss mot både Ryssar och Tyskar det senare dock i mindre omfattning. Så deras handlande är lite mer ursäktlig om man ser på det faktum att dom slogs för sin existens.
1941 slogs inte finland för sin existens, utan för att återta förlorade områden som Sovjet snott från dem 1940. Man kan fråga sig om det var värt att hjälpa Nazi-Tyskland mot att höja chansen till en seger på Europa för lite områden. Jag hade dock ej sammarbetet med djävulen.
Men vad gjorde Sverige för att hävda sin neutralitet inte ett dugg enligt min uppfattning. Man tog inte ens ställning för att hjälpa finland från oficellt håll man kallade sig bara icke krigförande. Så fegt att man baxnar.
Ja, vad ska man göra? Förklara ett krig mot ett land som är 100 gånger större än sig själva, mot en armé som är nästan lika stor som ens befolkning. Eller helt enkelt hjälpa sin granne genom att skicka så gott som allt man kunnde avstå, men ej officielt bistå dem, tror knapast att en officiel krigsförklaring hade hjälpt finarna så mycket! Sveriges agerande var smart inte fegt, du måste se skillnaden.....

/Anno

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 11 augusti 2003, 16:20

Anno det är en liten skillnad att återta områden som tagits från en med våld än att invandera områden som inte nyligen tagits från en. Tyskarna begärde väl att Finnarna helt skulle skära av Leningrads hjälp från sin sida. men vad jag vet så vägrade Finnarna att bistå Tyskarna med det.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 augusti 2003, 16:28

Relay skrev:Anno det är en liten skillnad att återta områden som tagits från en med våld än att invandera områden som inte nyligen tagits från en.
Men till ett sådant pris att man sammarbetar med Nazi-Tyskland och ökar dennes chans att vinna kriget i Europa!!!! 8O Det finns grännser....

/Anno

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 11 augusti 2003, 16:29

Som sagt det fanns gränser bytte inte Rumänien sida över en natt också?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 augusti 2003, 18:17

Anno skrev:1941 slogs inte finland för sin existens, utan för att återta förlorade områden som Sovjet snott från dem 1940. Man kan fråga sig om det var värt att hjälpa Nazi-Tyskland mot att höja chansen till en seger på Europa för lite områden. Jag hade dock ej sammarbetet med djävulen.
Den finska interventionen i Operation Barbarossa tillkom av att Sovjet angripit finska ställning med artillerield. Visserligen hade Tyskland skickat trupper till Finland, men det var faktiskt Sovjet som inledde stridigheterna.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 11 augusti 2003, 19:57

Hej!
Jag föredrar hellre att vi - och jag misstänker starkt att en stoooor del av Europas befolkning håller med mig - slapp kriget.
Instämmer! Men ibland är man tvungen att agera, även om man vet att följderna blir katastrofala, man blir tvungen att agera för att det är moraliskt riktigt. Ett ex, du är ute en sen kväll med din flickvän och två killar hoppar på er och vill våldföra sig på henne. Killarna är större än vad du är: vad gör du? Tro f-n att du gör allt vad som står i din makt att förhindra dem, även om du innerst inne vet att du får mycket stryk. Så skulle jag agera. Du skulle hävda din moraliska skyldighet att beskydda någon du älskar. Detta resonemang går att applicera på större sammanhang.

Jag håller dock med er alla tre, dvs Relay, Anno och Patrik. Sveriges regering agerade utifrån nationens bästa, såsom dom förstådd läget. Att man sedan såg till att tjäna en slant (sälja järnmalm och köpa billigt kol från Polen, tja, det är väl bara en parentes). Men den svenska staten gjorde mycket gott, man räddade många flyktingar. Tiotusentals judiska flyktingar och andra räddades, polacker till exempel.

Ingen nation, vare sig Sverige, Polen, Frankrike, eller England osv kan tillskrivas mer "ära" än någon annan. Varje nation agerade utifrån egna föreställningar och förutsättningar baserade på historiska erfarenheter, möjligheter och förväntningar.

mvh artur

Skriv svar