Medival total wars, är det värt att spela?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Vexillation
Medlem

Yeah yeah

Inlägg av Vexillation » 9 augusti 2003, 11:40

Jag gillar provinsorganisationsköret i spelet, men slagfältet är ju en helt annan sak. Striderna I MTW är.... tja... inte alltid så värst medeltida eller ens historiska i sin karaktär.
Men hey, man får väl göra en del avkall i det roligas namn :)
Finns ju gott om sköna truppsorter.
Några favoriter där ute?

Användarvisningsbild
dracopticon
Ny medlem

Inlägg av dracopticon » 9 augusti 2003, 13:59

Vexilation skrev:
Striderna I MTW är.... tja... inte alltid så värst medeltida eller ens historiska i sin karaktär.
Nej, det klart dom inte är historiska - allt kan ju hända i en sån här ganska generell simulation. Men inte medeltida? Varför då?

Dracopticon out.

Vexillation
Medlem

he :)

Inlägg av Vexillation » 9 augusti 2003, 22:57

He, jag var nog lite bitter i skrivande stund. "Inte medeltida" var mer en syftning på att de var illojala mot den era de porträterar, eftersom de är ohistoriska.
Mest fascinerad är jag över faktumet (Detta är ju gjort med spelets bästa i åsyn) hur höga förluster armén kan ta innan den börjar fly. 75-80 % kan du ta och fortfarande vara med i leken. Det är...hmmm.
Sen är det ju lite Hollywood när striderna börjar. De enda som håller sig i ordnade led är spjutmännen, resten springer ut och slåss i en ostrukturerad hop av människor alá Hollywood :)

Men det är faktiskt ett ganska ok spel :)

Användarvisningsbild
dracopticon
Ny medlem

Inlägg av dracopticon » 10 augusti 2003, 01:39

Vexillation skrev:
He, jag var nog lite bitter i skrivande stund. "Inte medeltida" var mer en syftning på att de var illojala mot den era de porträterar, eftersom de är ohistoriska.
Ja, hehe, jag kan känna igen mig i bitterhetskänslor över saker och ting i dataspel. Och jag håller med dig att arméernas olika kontignenter springer omkring vrålande på slagfältet utan så mycket formations-möjligheter. Men det kanske kommer, det här är ju ett spel som förändras ganska mycket från utgåva till utgåva. Och då menar jag grundspelet "Total War" med dess speciella lösning på hur ett slag och hur dess trupper ska agera.

I första TW-spelet "Shogun" fanns ju inte sånt som fatigue, alltså truppernas "ork" med och man kunde inte gömma sig i skogar etc. Jag väntar med spänd förväntan på vad nästa utveckling ska bli. Nu menar jag inte bara "Rome: Total War" som är nästa oficiella expansion till MTW, utan om dom ska göra nåt radikalt nytt spel på samma basis. Kanske ett Total War i modern tid, eller Napoleansk tid eller nåt. Som sagt, mycket intressant att följa spelets utveckling.

Kanske dom själva tänker på att det är lite för lite "real touch" och för mycket Hollywood? Vem vet.

Dracopticon out.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 10 augusti 2003, 01:50

Rome är förresten ingen expansion
utan ett fristående spel..

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 10 augusti 2003, 02:12

Helt klart ett bra spel! Vikingexpansionpack är coolt om man gillar vikingar, kelter, pikter osv men det suger att inte världskartan finns med utan man får nöja sig med Storbrittanien och två hamnar i Norden :cry:

Annars kommer RomeTotalWar sopa banan med Medievel!!!!!! Då kommer man kunna ställa ut bågskyttar på bröstvärnen o.s.v och en kuriosa är att när hanibals elefanter släpper en rökare springer legionärerna åt alla håll :wink: Vet inte om det sista är sant men spelet kommer regera utan tvekan! Introt är rena ripoffen från öppningsstriden i Gladiator :D Man kommer kunna zooma in mycket närmare och ALLA 8O soldater kommer var 3D!!!!!!!

Länk; http://www.rometotalwar.com/

/B

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Re: Yeah yeah

Inlägg av Djinghis Khan » 10 augusti 2003, 21:21

Vexillation skrev:Jag gillar provinsorganisationsköret i spelet, men slagfältet är ju en helt annan sak. Striderna I MTW är.... tja... inte alltid så värst medeltida eller ens historiska i sin karaktär.
Men hey, man får väl göra en del avkall i det roligas namn :)
Finns ju gott om sköna truppsorter.
Några favoriter där ute?
Det borde vara de mongoliska beridna bågskyttarna som är mina favoriter i AoE2, men eftersom de tyvärr suger fett i medieval så blir det vanliga hederliga riddare - royal knights, gothic knights etc.

/DK M

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 10 augusti 2003, 21:49

Byzantinernas katahpotrki (stavning?) är mina favoriter riktigt mäktigt att se(och höra) de dundra framåt i hög fart och med fällda lansar och slå igenom mot fiendetrupper.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 10 augusti 2003, 23:42

Riddare VS pesants MUMS!

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 11 augusti 2003, 00:05

Ja det är "roligt" att se när de bokstavligen rider ner såna.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 11 augusti 2003, 00:13

riktigt kul
ställ upp långbågar på en kulle.. när fienden nästan bestigit kullen och förvandlade till nåldynnor så charga dom med ryttare

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 11 augusti 2003, 15:02

En salva från arablesters kan också ge trevliga resultat :D

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 augusti 2003, 18:20

CJBackfire skrev:Riddare VS pesants MUMS!
Oh ja, besegrade en gång 900 peasants med 40 royal knights 8)
Byzantinernas katahpotrki (stavning?) är mina favoriter riktigt mäktigt att se(och höra) de dundra framåt i hög fart och med fällda lansar och slå igenom mot fiendetrupper.
Jag tycker att dom är ganska frustrerande, jag jagade en gång en trupp flyende archers med mina kataphraktoi, men dom var så tröga att dom inte hann fatt dom!

/DK M

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 11 augusti 2003, 18:23

De kanske var utröttade? Om man ska jaga flyende infanteri så ska man använda kavalleri av den lättare sorte tex Alan Mercanry Cavalry eller Steppe Cavalry.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 11 augusti 2003, 18:30

Precis vad jag behöver, ytterligare ett spel som tar upp mer tid än det borde. Tyvärr kan jag inte motstå utan knallar snällt ner till GAME imorgon efter jobbet och inhandlar ett ex. :?

~Henric Edwards

Skriv svar