Nedskjutna DC-3:an ska bärgas
-
Karl Bruno
- Medlem
Intressant t att du har så bra insyn i topphemliga dokument då du kan va 100% på att Nato stod på våran sida.Karl Bruno skrev:Klart att Sverige stod på NATO:s sida, det är bara naivt att tro något annat.
Jag menade inte att ryssarna hade rätt att skjuta ner planet, jag försökte svara på varför Sverige inte försökte använda våld tillbaka.
bara för att f.d. marinchefen admiral Per Rudberg säger att vi stod på Natos sida betyder det inte att dom stod på vår
- CJBackfire
- Medlem
CJBackfire
Visst vi hade antagligen mycket samarbete med Nato men att vi stod 100% på deras sida går verkligen att diskutera det går rykten om att det mycket väll kunde va Nato ubåtar som kränkte svenskt vatten
Vi har ju inget bevis för att det var ryssarna som kränkte oss förutom
W-137 (Rysk ubåt) som körde upp på land 2km från Karlskrona
Om det skulle va Natos Ubåtar då bevisar det verkligen att Nato inte stod på våran sida
Visst vi hade antagligen mycket samarbete med Nato men att vi stod 100% på deras sida går verkligen att diskutera det går rykten om att det mycket väll kunde va Nato ubåtar som kränkte svenskt vatten
Vi har ju inget bevis för att det var ryssarna som kränkte oss förutom
W-137 (Rysk ubåt) som körde upp på land 2km från Karlskrona
Om det skulle va Natos Ubåtar då bevisar det verkligen att Nato inte stod på våran sida
-
Karl Bruno
- Medlem
Var skrev jag att NATO stod på våran sida? Jag kan tänka mig att det fanns en hel del irritation över neutrala Sverige. Att vi stod på NATO:s sida är däremot uppenbart, eller menar du kanske att vi lutade åt Sovjet?Luno skrev:Intressant t att du har så bra insyn i topphemliga dokument då du kan va 100% på att Nato stod på våran sida.Karl Bruno skrev:Klart att Sverige stod på NATO:s sida, det är bara naivt att tro något annat.
bara för att f.d. marinchefen admiral Per Rudberg säger att vi stod på Natos sida betyder det inte att dom stod på vår
då missförstod jag din fråga ber om ursäkt för detKarl Bruno skrev:Var skrev jag att NATO stod på våran sida? Jag kan tänka mig att det fanns en hel del irritation över neutrala Sverige. Att vi stod på NATO:s sida är däremot uppenbart, eller menar du kanske att vi lutade åt Sovjet?Luno skrev:Intressant t att du har så bra insyn i topphemliga dokument då du kan va 100% på att Nato stod på våran sida.Karl Bruno skrev:Klart att Sverige stod på NATO:s sida, det är bara naivt att tro något annat.
- Olof Larsson
- Medlem
MiG-15 är bestyckad med en 37mm akan och 2st 23mm akan.
Vad avser flotten kan den ha skadats av splitter redan i flygplanet eller
(mindre troligt) av projektiler väl i vattnet.
Flotten borde knappast detonera projektilerna, utan tändrören bör ha "gått igång"
först vid kontakt vid vattenytan för att detonera med sedvanlig fördröjning
först under ytan.
Kanonerna kan ha använt sig av följande ammunition:
23mm NS-23:
HEI-T (High Explosive Incendiary Tracer) Sovjetisk beteckning: OZT
HEI (High Explosive Incendiary) Sovjetisk beteckning: OFZ
API (Armour Peircing Incendiary) Sovjetisk beteckning: BZ
37mm N-37:
HE-T (High Explosive Tracer) Sovjetisk beteckning: OZT
APHE (Armour Peircing High Explosive) Sovjetisk beteckning: BR
Vad avser flotten kan den ha skadats av splitter redan i flygplanet eller
(mindre troligt) av projektiler väl i vattnet.
Flotten borde knappast detonera projektilerna, utan tändrören bör ha "gått igång"
först vid kontakt vid vattenytan för att detonera med sedvanlig fördröjning
först under ytan.
Kanonerna kan ha använt sig av följande ammunition:
23mm NS-23:
HEI-T (High Explosive Incendiary Tracer) Sovjetisk beteckning: OZT
API (Armour Peircing Incendiary) Sovjetisk beteckning: BZ
37mm N-37:
HE-T (High Explosive Tracer) Sovjetisk beteckning: OZT
APHE (Armour Peircing High Explosive) Sovjetisk beteckning: BR