Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av Hans » 5 juli 2025, 15:36

Kan någon förklara det här korset:

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/Free_City_of_Danzig

Kontra den här varianten?

Bild
https://www.lrs.lt/sip/portal.show?p_r=38112&p_k=2

Kanske aningen OT men hoppas att Patrik accepterar.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 juli 2025, 16:58

Det är okej för mig, men kompetensen är nog större i delforumet "Historiska hjälpvetenskaper".

De två olika "varianterna" har nog inget med varandra att göra. Det jag läst mig till är att de har olika ursprung.

Danzigs stadsvapen med två mantuanska kors verkar ha sitt ursprung i en hanseatisk gonfanon. Elbing och Königsberg har varianter av samma vapen, Riga hade ett vitt kors på svart bakgrund på sin flagga och Tyska Orden använder ett liknande kors. Anledning till att två kors används verkar ha fallit i glömska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hanseatic_flags

Det andra är ett jagellonskt kors, uppkallad efter Jagellonska ätten som har korset i sitt vapen, och är en variant av det latinska korset. Det

https://en.wikipedia.org/wiki/Two-barred_cross

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 juli 2025, 17:27

Tack Patrik. Då får vi gå tillbaka till ämnet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 juli 2025, 19:45

Danzigs stadsvapen med två mantuanska kors verkar ha sitt ursprung i en hanseatisk gonfanon.
Jag älskar meningar där jag förstår under hälften för det ger mig möjlighet att lära mig mer.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 9 juli 2025, 17:46

Patrik Öbrink skrev:
30 juni 2025, 17:57
sveahk skrev:
30 juni 2025, 17:21

Kanske Patrick vill vara så snäll och bjuda oss på mer information!

Hans K
Absolut, när jag har tid senare i veckan ska jag skriva om det.
Har du hittat något...?

Hans K

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 9 juli 2025, 18:07

sveahk skrev:
9 juli 2025, 17:46
Patrik Öbrink skrev:
30 juni 2025, 17:57
sveahk skrev:
30 juni 2025, 17:21

Kanske Patrick vill vara så snäll och bjuda oss på mer information!

Hans K
Absolut, när jag har tid senare i veckan ska jag skriva om det.
Har du hittat något...?

Hans K
Har tyvärr inte haft tid, återkommer när det lugnat ner sig. Har inte glömt bort det.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 juli 2025, 19:21

Bra.

Att du vet att det inte bara jag som följer tråden intresserade.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 14 juli 2025, 00:10

Goda gärningar (och tro så klart) är viktigt inom katolicismen, medan tro i någon mening är mer det enda viktiga inom protestantismen. I alla fall har det varit så mera traditionellt. Samtidigt är min bild att välgörenhet är som störst bland "superprotestantiska" evangelikaler i USA. Hur kan man förstå detta?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 juli 2025, 14:10

Hans skrev:
10 juni 2025, 14:48
Patrik Öbrink skrev:
9 juni 2025, 14:26
...Du har ingen närbild på krucifixet längts fram?
...
Bara stulet ifrån FB länken. Nästa gång jag ser den öppen skall jag ta en närbild.

MVH

Hans
Det var öppet idag, någon form av vaktmästare var där och jag frågade försynt om jag fick komma in, och jag försökte ta en bättre bild - men fallerade grovt. Borde haft en riktig kamera och en stege. Sorry. Jag stal det i alla fall inte.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 20 juli 2025, 09:42

Ofta uppmärksammas det att det har varit en sydamerikansk påve (Franciskus) och är en nordamerikansk påve (Leo XIV), men båda hade/har sydeuropeiskt påbrå och liksom en typisk katolsk bakgrund. Egentligen var väl Johannes Paulus II och Bendedictus XVI mer ovanliga med centraleuropeisk bakgrund, ingen koppling till Sydeuropa, etc., även om Polen är ett katolskt land och södra Tyskland är katolskt.

Visst talades det om att Johannes Paulus II och Bendedictus XVI var icke-italienska påvar, men det känns som att det uppmärksammas (ännu) mer med Franciskus och Leo XIV...

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 juli 2025, 13:22

Jag råkar ha viss erfarenheter av polacker, även om inte alla är troende är det ett mycket starkt katolskt land.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 juli 2025, 10:57

Guds straff?

Bild
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/2322698.html

Våra motsvarigheter till Sodom och Gomorra kanske?

Ursäkta skämt.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 1 augusti 2025, 07:43

a81 skrev:
14 juli 2025, 00:10
Goda gärningar (och tro så klart) är viktigt inom katolicismen, medan tro i någon mening är mer det enda viktiga inom protestantismen. I alla fall har det varit så mera traditionellt. Samtidigt är min bild att välgörenhet är som störst bland "superprotestantiska" evangelikaler i USA. Hur kan man förstå detta?
Det stämmer att undersökningar visar att evangelikaler i USA, i synnerhet sydstatsbaptister, skänker mest till välgörenhet. Nu sticker USA med sin mecenatkultur ut överlag. Det finns även mycket generösa katoliker i Amerika och de står bl.a. för den i särklass andelen av donationerna till Heliga Stolen. På grund av påven Franciskus stundtals hätska utfall mot USA har dessa donationer rasat till bottennivåer, så påven Leo har lite att ta itu med. Katolikernas genomsnittligt givande dras ner av att många av dem är invandrare från framför allt Latinamerika och Sydostasien, grupper som inte alltid har det så gott ställt.

Globalt är Katolska kyrkan en av världens största välgörenhetsorganisationer med bl.a. 10 000 barnhem, 5000 sjukhus och 16 000 hälsokliniker. Den katolska hjälporganisationen Caritas spenderar uppskattningsvis 40 miljarder kronor årligen. Lägg därtill lokalt hjälparbete i många av de 200 000 katolska församlingarna i världen och i närstående sammanslutningar, inte minst Suveräna Malteserorden.

När det gäller Tron Allena i protestantiska sammanhang, som jag antar att du syftar på, så är ju Jesus väldigt tydlig med vikten av barmhärtighetsgärningar så hur mycket de än klamrar sig fast vid Luthers princip som kommer de inte undan plikten att hjälpa fattiga.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 1 augusti 2025, 08:01

a81 skrev:
20 juli 2025, 09:42
Ofta uppmärksammas det att det har varit en sydamerikansk påve (Franciskus) och är en nordamerikansk påve (Leo XIV), men båda hade/har sydeuropeiskt påbrå och liksom en typisk katolsk bakgrund. Egentligen var väl Johannes Paulus II och Bendedictus XVI mer ovanliga med centraleuropeisk bakgrund, ingen koppling till Sydeuropa, etc., även om Polen är ett katolskt land och södra Tyskland är katolskt.

Visst talades det om att Johannes Paulus II och Bendedictus XVI var icke-italienska påvar, men det känns som att det uppmärksammas (ännu) mer med Franciskus och Leo XIV...
Ja, det är egentligen lite bakvänt - Franciskus föräldrar var från Italien och sonen var därmed etnisk italienare, Leo har italienskt påbrå på faderns sida, medan Johannes Paulus och Benedictus så vitt jag vet saknade anor i södra Europa - men folk väljer väl att fokusera på födelselandet.

Det som vill fördjupa sig i påvens Leos släktträd kan titta på det här:

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 1 augusti 2025, 08:37

Jag har lovat att fördjupa mig lite i katolska kyrkan ställning i Sverige under 1900-talet, men jag vill börja från början med katolikernas återkomst till Sverige i slutet av 1700-talet och sedan berätta lite om kyrkans historia under 1800- och 1900-talen.

Fram till Gustaf III:s toleransedikt 1781 fick katolsk mässa bara firas vid legationerna, men i och med det kungliga påbudet fick utländska medborgare i Sverige ha egna kyrkor och präster och själva bestämma över barnens religionsundervisning.

Som en följd av detta upprättades år 1781 den Apostoliska prefekturen i Sverige, som 1783 ombildades till det Apostoliska vikariatet i Sverige. Det företrädde Katolska kyrkan i landet fram till att Stockholms katolska stift inrättades 1953. Den första apostoliska vikarien var abbé Nicolaus Oster, som grundade Sankta Eugenia katolska församling i Stockholm. Vi den tiden fanns cirka 1700 katoliker i Stockholm, procentuellt en mycket större andel huvudstaden än under 1900-talet. Församlingen firade till en början mässor i en hyrd sal i Södra Stadshuset, nuvarande Stockholms stadsmuseum. Först år 1837 kunde församlingen flytta till en egen kyrka vid Norra Smedjegatan.

Abbé Oster hamnade i onåd hos Gustaf III efter att han upptagit en protestantisk kvinna i kyrkans gemenskap, något som var strikt förbjudet enligt lag. År 1785 inventerade han katolikerna i riket och påträffade därvid 135 i Västsverige och 277 i Skåne.

År 1788 gav han sig av på en resa för att samla in pengar i Frankrike till kyrkans verksamhet i Sverige. Han ville framför allt upprätta församlingar i Göteborg och Landskrona. När Abbé Oster Oster ville förlänga sin vistelse i Frankrike blev han oense med Rom och avsattes från sin post i Sverige. Han efterträddes 1790 av Rafael d'Ossery.

Det ska sägas att Gustaf III gärna hade varit mer tillmötesgående mot katolikerna i landet, men ett rykte om kungens förestående konversion till Katolska kyrkan som spreds under den italienska resan 1783-1784 då han träffade påven Pius VI och deltog i julnattens mässa i Peterskyrkan gjorde det omöjligt.

Redan för 250 år sedan, 1775 grundades den första katolska församlingen på svensk mark efter reformationen - i Stralsund i svenska Pommern - men eftersom det inte längre är svenskt tänker jag inte fördjupa mig i det den här gången.

oster.jpeg
oster.jpeg (18.84 KiB) Visad 272 gånger

Abbé Oster

Pope_Pius_VI_and_King_Gustav_III.jpeg
Pope_Pius_VI_and_King_Gustav_III.jpeg (52.52 KiB) Visad 272 gånger

Gustaf III med påven Pius VI

Skriv svar