- Mengele.jpg (31.17 KiB) Visad 120 gånger
Jag tar och fortsätter med krigsförbrytare och varför då inte med den mest kände av dem alla, JOSEF MENGELE. Jo, jag hävdar BESTÄMT att Mengele är den mest kände av dem alla av flera skäl. Han är synonym med Auschwitz och tvärtom, han inte bara flydde, han undvek också rättvisan genom att dö innan nån fick tag på honom, han har fått personifiera de nazistiska medicinska experimenten, han fick en framgångsrik karriär inom populär media som gör att han nådde ut till en publik andra inte var i närheten utav.
Pojkarna från Brasilien och
Maratonmannen för att nämna några i mängden.
Den här boken är långt ifrån den enda om Mengele, men jag tror det är den senaste (2020). Gerald Posners bok från 1986,
Mengele: The Complete Story, får nog annars anses vara den mest erkända av dem alla, en bok som jag läste för cirkus 30 år sedan. Mengele själv kom från en välställd katolsk familj och började läsa medicin och antropologi på trettiotalet och blev en protegé till Otmar von Verschuer, chef för Kaiser Wilhelm institutet i Berlin. Mengele blev medlem i både SS och NSDAP sent in på trettiotalet och 1940 anmälde han sig som frivillig till Waffen-SS som sjukvårdare. Han kom att tjänstgöra inom SS Divisionen
Wiking och deltog i strider på östfronten. Han blev dekorerad två gånger men skadades svårt i mitten på 1942 och blev befriad från vidare krigstjänstgöring. Han återvände då till Berlin och Kaiser Wilhelm institutet.
Men det är från maj 1943 då Mengele hamnade i Auschwitz II- Birkenau som hans karriär och rykte tar ordentlig fart. Här började han experimentera med dvärgar, tvillingar och zigenare utan att man egentligen med säkerhet kan säga vad han experimenterade om. Mengele deltog också i selektioner av fångar, dels av nyanlända till lägret, dels av fångar som redan satt i lägret. Han var aktiv (och grym) i sin roll, men egentligen inte mer aktiv (och grym) än någon annan SS-läkare, men eftermälet av Mengele har gjort honom mer aktiv (och grym) än någon annan.
Författaren pratar om
Mengele effekten som innebär att flera fångar säger sig ha sett honom eller blivit konfronterad av honom trots att de egentligen inte blivit det. Man har helt enkelt gjort en efterhandskonstruktion och placerat antingen sig själv eller Mengele på en plats som inte stämmer. Likaså med vissa experiment som det sägs att han utfört. Till exempel att han ska ha sytt ihop två enäggstvillingar till siamesiska tvillingar, något som sannolikt aldrig hänt. Likaså att han försökte ändra ögonfärgen genom att hälla nån form av droppar i ögonen på fångar så att de skulle bli blå stämmer heller inte. Att han sedan droppade något är en annan sak.
Men lika känt som hans tid i Auschwitz är hans tid på flykt i Sydamerika, först Argentina, sedan Paraguay och slutligen Brasilien där han dog i en drunkningsolycka i februari 1979. Mengele blev med tiden kanske den mest eftersökte krigsförbrytaren men han undkom. Men det innebar också att han levde i ständig skräck av att upptäckas och infångas men man lyckades aldrig kartlägga vart han fanns. Men 1985 uppkom det uppgifter om att han var död och begraven utanför Sao Paulo, Brasilien. Under ett media spektakel öppnades hans grav och under ett lika stort spektakel undersökte hans kvarlevor under de kommande tolv månaderna. Kvarlevorna visade sig vara Mengeles men alla var inte lika övertygade, mest kanske för att man var så besviken att man inte kunde fånga honom och ställa honom inför rätta och låta honom våndas och lida.
Men boken då, jo men visst, Mengele har alltid fascinerat mig och jag har följt hans fotspår i Auschwitz när jag varit där, traskat runt där han befann sig, reflekterat mm. Boken lever upp till mina förväntningar ända fram till att hans kvarlevor grävs upp. Därefter blir det ett gytter av medicinska termer och analyser som blir till leda, dessutom på en engelska jag inte alltid begriper. Det tar dessutom upp en betydande del av boken, vilket är synd, för fram till dess är det en förbaskat bra bok. Det känns också som att författaren glömmer bort Mengeles sista tid i livet, nånstans trodde jag att detta skulle tas upp, som ett avslut, men icke.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."