Hans skrev: ↑9 augusti 2026, 22:38
Är det sådana tavlor ni skjuter på idag, jaja.
Aimpoint och reglerbar kolv, sånt fusk höll vi inte på med på min tid. Skulle vilja prova. Men ni slipper hylsfångare (och buffert?).
Understa knappen är oknäppt och skornas puts är undermålig.
MVH
Hans
Justerbar kolv och rödpunktssikte är bra, ja. Originalkolven var för välväxta!
Vi må lätta klädsel i den mån det underlättar skjutningen och vi är fältmässiga. Vi har rätt mycket fokus på stridsvärde snarare än form. Manmåste ha m/90 knäppt, men måste inte ha översta eller nedersta knappen knäppt om det blir stelt och hindrar skjutningen.
Fokus vid skjutning är "bra nog så fort som möjligt" - huvudeldgivning gest av kulsprutan. Enskilda skyttar ska vara kapabla att vinna en skytteduell med en fiende som dyker upp oväntat, det är huvudfokus. T.ex. är vi inte tillåtna att använda automateld alls.
Skytteprovet är därför att med ett magasin om 6 patroner i AK:n och ett om 20 i magasinficka börja stående, kasta sig ner i liggande, skjuta 3 skott, ta sig upp i knästående, skjuta 3 skott, byta magasin, ta sig upp i stående och skjuta valfri mängd skott, dock minst 3, inom 45 sekunder.
Man måste också få minst lika många poäng som använda sekunder, på avståndet 50 meter. De 9 bästa träffarna räknas.
Därmed blir det i praktiken så att du måste klara det på 30-35 sekunder, såvida du inte är en fenomenal skytt, då ansiktet ger 5 poäng per träff och skrevet 4, området runt kroppskyddet (ben, armar, höft) 3 poäng och bröst och huvud 1 poäng.
När vi körde introduktionen var det två gubbar med erfarenhet med AK 4 från värnplikt och repövningar och en f.d. proffessionell soldat och veteran från Afghanistan som klarade provet på de 2 försök vi fick på oss.
Jag har lite problem att ta mit upp från knästående till stående utan att pipan vajar, varvid jag måste säkra och sedan osäkra, vilket kostade dyra sekunder. Måste träna mer utfall så jag blir starkare och säkrare i den rörelsen.