Udda vapen som dyker upp i media.

2Sharp
Medlem

Re: Udda vapen som dyker upp i media.

Inlägg av 2Sharp » 22 juli 2026, 17:53

Hans skrev:
22 juli 2026, 10:40
Tack 2Sharp,

Som jag förstod det så var det fjädrande hålet där tappen på bajonetten skall in helt enkelt inte fjädrande.

Fattar jag rätt att en tysk G3 bajonett inte passar på en AK4 och vise versa?

MVH

Hans

Det är nog bara ett lock för änden på mekanismröret, motsvarande som på Mp5. De civila ”behöver” ju inte bajonett. Den går att byta, men locken har bara en enkel fjädrande låsning medans våra är skruvade med 2 skruvar som är gänglåsta så de håller för bajonettering.

Jag vet inte på rak arm om Svensk och Tysk passar, jag vet att Svensk och Norsk inte är likadana.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 juli 2026, 19:00

Jag småskrattar för jag undrar hur många som vet vad vi pratar om.

Detta kräver empirisk forskning. Skaffa en norsk och en tysk G3, en Ak4 och en turkisk klon (och som jämförelse en från turkiska armén). Så får jag skaffa en tysk, norsk, turkisk och svensk bajonett. Sedan gör vi försök (naturligtvis dubbelblindat) med att först meja/höftskott och sedan stöt mot en sandsäck.

Jag gillade Mp 5 och G33. Efter Ak4 låg de bra i mina händer.

Jag ångrar, lite, bittert att jag inte hade bajonett fäst på fotot. Jag körde i alla fall över de som var chefer och såg till att det var ansiktsmålat och maskerat.

MVH

Hans

Bild

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 juli 2026, 20:42

För skojs skull körde jag bilden via AI.
Den belgiska soldaten på bilden siktar med ett automatgevär av typen FN FAL (Fabrique Nationale Fusil Automatique Léger), ett av efterkrigstidens mest använda vapen. Scenen är från 1969 och han bär den dåtida belgiska kamouflagemönstret "Brushstroke" samt hjälm med nät för fältmässig maskering.
Your honour, I rest my case.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2026, 22:01

Jag har bajonetter för ert experiment. Även några fler nationer.

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 8 augusti 2026, 22:33

Ja det skulle jag också vilja testa 🙂 Det är ju på den nivån man vill nörda ner sig.

Episk bild! 🔥
Hans skrev:
22 juli 2026, 19:00
Jag småskrattar för jag undrar hur många som vet vad vi pratar om.

Detta kräver empirisk forskning. Skaffa en norsk och en tysk G3, en Ak4 och en turkisk klon (och som jämförelse en från turkiska armén). Så får jag skaffa en tysk, norsk, turkisk och svensk bajonett. Sedan gör vi försök (naturligtvis dubbelblindat) med att först meja/höftskott och sedan stöt mot en sandsäck.

Jag gillade Mp 5 och G33. Efter Ak4 låg de bra i mina händer.

Jag ångrar, lite, bittert att jag inte hade bajonett fäst på fotot. Jag körde i alla fall över de som var chefer och såg till att det var ansiktsmålat och maskerat.

MVH

Hans

Bild

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 8 augusti 2026, 22:40

Skaffa vapnen så kör vi.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 9 augusti 2026, 22:17

Själv är jag inte lika snygg i samma grejer. Mina har dock hunnit få lite mer tid på nacken och är udda och ibland lite fel. Det är krångligt med AK 4-magasin i AK 5-fickor.

Jag konstaterade lite roat att bössan jag tilldelades är tillverkad samma år som jag.
adlermedak.jpg
Bilden är tagen utanför skyddsområde och med befäls tillstånd, för övrigt.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 augusti 2026, 22:38

Är det sådana tavlor ni skjuter på idag, jaja.

Aimpoint och reglerbar kolv, sånt fusk höll vi inte på med på min tid. Skulle vilja prova. Men ni slipper hylsfångare (och buffert?).

Understa knappen är oknäppt och skornas puts är undermålig.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 10 augusti 2026, 07:08

Vad är syftet med det neongröna kardborrebandet?

Eller, närmare sagt, med neonfärgen? Och varför endast i ett byxben?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 10 augusti 2026, 10:31

Hans skrev:
9 augusti 2026, 22:38
Är det sådana tavlor ni skjuter på idag, jaja.

Aimpoint och reglerbar kolv, sånt fusk höll vi inte på med på min tid. Skulle vilja prova. Men ni slipper hylsfångare (och buffert?).

Understa knappen är oknäppt och skornas puts är undermålig.

MVH

Hans
Justerbar kolv och rödpunktssikte är bra, ja. Originalkolven var för välväxta!

Vi må lätta klädsel i den mån det underlättar skjutningen och vi är fältmässiga. Vi har rätt mycket fokus på stridsvärde snarare än form. Manmåste ha m/90 knäppt, men måste inte ha översta eller nedersta knappen knäppt om det blir stelt och hindrar skjutningen.

Fokus vid skjutning är "bra nog så fort som möjligt" - huvudeldgivning gest av kulsprutan. Enskilda skyttar ska vara kapabla att vinna en skytteduell med en fiende som dyker upp oväntat, det är huvudfokus. T.ex. är vi inte tillåtna att använda automateld alls.

Skytteprovet är därför att med ett magasin om 6 patroner i AK:n och ett om 20 i magasinficka börja stående, kasta sig ner i liggande, skjuta 3 skott, ta sig upp i knästående, skjuta 3 skott, byta magasin, ta sig upp i stående och skjuta valfri mängd skott, dock minst 3, inom 45 sekunder.

Man måste också få minst lika många poäng som använda sekunder, på avståndet 50 meter. De 9 bästa träffarna räknas.

Därmed blir det i praktiken så att du måste klara det på 30-35 sekunder, såvida du inte är en fenomenal skytt, då ansiktet ger 5 poäng per träff och skrevet 4, området runt kroppskyddet (ben, armar, höft) 3 poäng och bröst och huvud 1 poäng.

När vi körde introduktionen var det två gubbar med erfarenhet med AK 4 från värnplikt och repövningar och en f.d. proffessionell soldat och veteran från Afghanistan som klarade provet på de 2 försök vi fick på oss.

Jag har lite problem att ta mit upp från knästående till stående utan att pipan vajar, varvid jag måste säkra och sedan osäkra, vilket kostade dyra sekunder. Måste träna mer utfall så jag blir starkare och säkrare i den rörelsen.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 10 augusti 2026, 10:34

Femtiotrean skrev:
10 augusti 2026, 07:08
Vad är syftet med det neongröna kardborrebandet?

Eller, närmare sagt, med neonfärgen? Och varför endast i ett byxben?
Det är en reflex. Det rör sig mycket gående och fordon på militärt område och saknas ofta trottoarer, så reflex är en bra idé när det är mörkt. Rent strikt behöver jag väl inte ha den på sommaren, men en bra vana är en bra vana. Jag gjrode grunutbildningen i oktober, och då behövdes den verkligen.

Den bärs förstås inte i fält.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 10 augusti 2026, 18:42

Såvida ni inte anlägger ansiktsmaskering så fort ni är i fält finns det inget skäl att ta av reflexen, och många att fortsätta bära den.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 augusti 2026, 20:22

Reflex blev spritt på 80-talet. Enligt hörsägen var det mer än en soldat som gick vid vägkanten innan och blev påkörd. Så länge man inte övar skarpt läge i djupa skogen eller strid i bebyggelseanläggningar så bör man bära.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 10 augusti 2026, 20:50

Som sagt, så länge det inte är läge att anlägga ansiktsmaskering finns det inget skäl att ta av reflexen oavsett om man är på väg, i "djupa skogen" eller i bebyggelse. Det gäller i såväl fred som kris och krig.

Att bibehålla stridsvärdet över tiden är mer än att ha gott viloläge och välvårdad materiel. Det är även att undvika skador.

Skriv svar