Hur tänkte Finlands kommunister?

hilbert
Medlem

Re: Hur tänkte Finlands kommunister?

Inlägg av hilbert » 11 april 2026, 14:09

Nja. De allra flesta vägar är faktiskt privat ägda av vägsamfälligheter eller markägare. Det är bara de stora vägarna som är statligt ägda (vilket väl inte är detsamma som gemensamt).
Statligt ägda vägar får väl anses vara gemensamt ägda, de betalas med skattepengar, och är öppna för alla att använda.
Apropå vägar, hur långt ner sträcker sig det allmänna vägnätet?
Vägar med tresiffriga nummer, är de statlige eller privata?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 april 2026, 14:20

Jag vet inte om detta är utanför ämnet men i Västra Rikshalvan finns skyltar 'Här slutar allmän väg' - vad det betyder i verkligheten vet jag inte men misstänker att underhåll m.m. sköts privat/gemensamt av boende.

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 11 april 2026, 14:41

Hans skrev:
11 april 2026, 09:03
Ritualer fanns,
Vilka ? Det närmaste jag kan komma på som kan liknas en ritual är att man sjunger internationalen på möten. Över nästan hela jorden, oavsett variant av marxism man tillhör.

Hans skrev:
hierarki fanns,
Hur ser den ut?
Hans skrev:
kultledare fanns,
Vilka är marxismens präster/imamer/mullor/godar/gurus/lamor?
Hans skrev:
partihögkvarteren och mausoleum går väl att jämföra med tempel.
MVH

Hans
Nej. Inte riktigt. Vilken byggnad som helst kan vara ett partihögkvarter. Min lägenhet jag bor i tex. det gör inte att själva huset jag bor i blir en religiös byggnad. Mausoleum är ju redan en religiös grej som är religiös oavsett antalet marxister i dem. Marximen blir inte religion för att Marx är begravd på en kyrkogård så att säga.

Ingången du har i den här posten tillhör den religionsvetenskapliga metoden "funktionell definition", där religioner definieras utifrån deras funktion i samhället. Då blir dina argument rimliga och relativa substansiella, men problemet med den metoden blir att precis allting i samhället kan räknas in som religion. Tex kan man med samma fog man kallar marxismen för religion kalla försvarsmakten för religion, demokrati för religion osv. (kul trivia, om försvarsmakten ses som religion uppfyller den i stort sett alla kriterier för att ses som en farlig sekt.)

Men de flesta människor skulle inte säga att demokrati eller försvarsmakter är religion. Och om du är en av dem som inte ser försvarsmakten som en religion, då har du den religionsvetenskapliga metoden "substaniell definition", där det är själva innehållet i religionen som är poängen; tex "gud finns. jesus är hans son", är ganska viktig substans i kristendom.
Analyserar vi marxismen utifrån den metodiken ser man direkt att det inte finns någon tro eller liknande på en metafysisk kraft.

Det här däremot hindrar inte att folk skapar religioner som är marxistiska. Jag håller tex på att skapa en sekulär marxistisk religion för att trolla lite folk på mitt jobb. Jag har snart såpass många "följare" att jag kan ansöka att min religion kan bli erkänd som ett trosystem.

Det hindrar inte heller från att folk skapar marxistiska system som är på god väg att bli eller till och med är religiösa. Exempelvis Nordkorea passar in här. Dr följer formellt en marxistisk variant, men i den varianten har de slängt in lite metafysiska saker som att Kim Il-Sung är landets statschef, vilket gör NK till världens enda Nekrokrati, att människan är i full kontroll över sig själv och sin omvärld, till skillnad från marxismens fokus på sociala relationer mellan människor och samhället.

Lite kort förenklat kan man säga; Nej, marxismen är ingen religion , oavsett religionsvetenskaplig grund för studierna. Men det hindrar inte förekomsten av religioner med marxistisk grund.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 april 2026, 14:56

Tack för utförligt mothugg.

1. Ritualer, maj och röda torget
2. Hierarki. Fråga Stalin om det
3. Partiledarna
4. Åter röda torget, var bevarar man lik annorstädes, sedan Egypten en bunt tusen år sedan och då inte offentligt

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 11 april 2026, 15:22

1: hur ser de ut? är de likadana eller liknande i Göteborg som Moskva som Lissabon eller Seattle?
2: Hur ser den ut?
3: Hur väljs de?
4: jag bevarar lik på kyrkogårdar.

Men du gör ett generalfel här och tänker marxism = sovjetunionen.

Göteborg är inte del av sovjetunionen. (sovjet finns inte ens idag) men i Göteborg finns det marxister. Flera olika partier till och med. Hur ser deras ritualer ut?

vidare, du använder dig av den funktionella defintionen av religion. Då kan man kontra lite snabbt med den demokratiska religionen och dess kult i Sverige.

1: Val var fjärde år till olika instanser. Det är endast en exklusiv skara utvalda som får vara med i valet. Mellan valen ska deltagarna i religionen följa levnadsregler och konsumtionsmönster. Överprästen i kulten har ett eget palats som den får bo i mellan varje val. Det palatset är givet temporärt till ledaren av kulten, inte till en person i kulten. Övriga höga präster och ledare i kulten samlas regelbundet i andra palats och hus som endast fyller funktionen att de ska avgöra vilka livsregler hela religionens följeslagare ska agera efter.

2: Dessa regler och konsumtionsmönster bestäms av kultledarna utan att mer än ett fåtal kultmedlemmar får vara med och ha inflytande. Levnadsreglerna skapar en allmän moral och etisk grund som alla medlemmar förväntas följa, gör de inte det har kulten rätt att bötfälla, skjuta, slå, förvisa eller låsa in den som avviker. I många av religionens instanser finns det krav på att den som inte följer religionens levnadsregler eller etik och moral inte får arbeta eller ha en position av betydelse i kulten. Instanser som bryter mot detta kan bli av med privilegier.

3: Kultledarna äger rätten att själva bestämma över alla institutioner som finns under dem, de tillsätter och avsätter ledare, chefer, skriver uppdragsbeskrivningar. De här ledarna utser även själva vilka andra ledare som ska finnas för religionen och i många fall sitter ledarna kvar i ledningsgruppen i decennier.

4: Runtom i religionens rike finns det kultplatser dedikerade till olika döda kultledare. Statyer är resta efter dem, infrastruktursprojekt bär deras namn, gator och torg namnges efter framstående medlemmar av kulten. En del personer har sitt namn i städer och samhällen de aldrig ens vistats i eller haft någon större relation med.

En del intellektuella forskningsprojekt och instititut bär deras namn och det delas ut medaljer och plaketter i deras minne till kultmedlemmar som gjort framstående, enligt kultens värderingar, saker och ting till religionens förtjänst.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 april 2026, 15:26

Häromdagen hade SvD ett stort uppslag om Svensk-Kubanska Föreningen. Det finns också en svensk-koreansk vänförening och en svensk-rysk med övervintrande sovjetromantiker. Finns det motsvarande organisationer i Finland?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 april 2026, 16:02

Davian, har du studerat retorik?

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 11 april 2026, 16:20

Ja.

Hurså?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 april 2026, 17:13

Bara undrar. Du är bra på att uttrycka dig.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 11 april 2026, 17:23

Tack !

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 april 2026, 17:56

Min fars kusin sade ofta: "Hur underbar vore inte världen om all egendom vore allas gemensamma egendom som i Sovjet?" Vi hade en granne, en tysk som kommit från Leipzig till Finland år 1918 och han gav ett dräpande svar: "Den väg som går förbi oss är ju redan allas gemensamma väg gällande användning. Jag har ensam fått sköta den, plogning, grus och dikning, för när det gäller underhållet så är det inte längre en gemensam väg!"
Jag måste återkomma till det här exemplet, utan självförvållade sidospår.
Alltså det finns massor av sätt att såga sovjetsystemet, men det här är för mig fullständigt obegripligt.
Vad ville han ha sagt?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 april 2026, 18:22

Markus Holst skrev:
11 april 2026, 13:59
Nja. De allra flesta vägar är faktiskt privat ägda av vägsamfälligheter eller markägare. Det är bara de stora vägarna som är statligt ägda (vilket väl inte är detsamma som gemensamt).
Statliga vägar (och kommunala väger) är som tidigare nämnts i allra högsta grad gemensamt ägda. Vägsamfälligheter är dessutom en hybrid mellan offentligt och privat. Om din fastighet ligger längs en väg som ägs av en vägsamfällighet är du skyldig enligt lag att vara medlem och betala avgift till samfälligheten på samma sätt som du är tvungen att betala skatt till den kommun du bor i. Dessutom är dessa föreningar ofta subventionerade av staten som också ställer krav på vilken standard de måste upprätthålla.

Precis där jag bor går en gräns mellan kommunal väg och en samfällighets väg. Den senare bildades inte på privat initiativ:
Ansvaret för vägen var tidigare Vägverkets. Då Värmdö kommun nekade att ta över ansvaret, bildades samfällighetsföreningen genom en förrättning 1992 och ansvaret hamnade tvångsmässigt på fastigheterna i området.
https://www.samfallighet.com/aspvik/?si ... onomaspvik

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 april 2026, 18:43

Men vad har det för samband med bristerna hos kommunismen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 april 2026, 18:46

hilbert skrev:
11 april 2026, 18:43
Men vad har det för samband med bristerna hos kommunismen?
Ja, det är OT, men det är inte heller kommunismens brister vi diskuterar utan just tänkandet hos finska kommunisterna, oberoende om de tänkte rätt eller fel.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 12 april 2026, 10:03

Patrik Öbrink skrev:
11 april 2026, 15:26
Häromdagen hade SvD ett stort uppslag om Svensk-Kubanska Föreningen. Det finns också en svensk-koreansk vänförening och en svensk-rysk med övervintrande sovjetromantiker. Finns det motsvarande organisationer i Finland?
Visst finns det såna. Här är de finska Kubafansens och Fetto-Kim-fetischisternas klubbar. Jag beklagar bristen på engelsk- eller svenskspråkig information.

https://www.kuubaseura.fi/
https://www.suomikorea.net/1

Samfundet Finland-Sovjetunionen var på den gamla goda tiden en oerhört inflytelserik organisation. Efter sovjetimperiets kollaps ombildades den till Samfundet Finland-Ryssland, som också länge hade en ganska stark ställning. Men samfundet råkade in i en svår kris på våren 2022. Förbundet motsatte sig Putins krigsäventyr, och det betydde givetvis att de officiella kontakterna till Den Stora Grannen bröts. Förbundet riktar nu in sig på ryska invandrare i Finland och försöker agera kontakt till oppositionen i Ryssland, men medlemsantalet har sjunkit kraftigt, och stödet från finska staten har dragits in.

https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok/vi ... ndRyssland
https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok/vi ... jetunionen
https://suomivenajaseura.fi/

De hängivna putinsupportrarna i Finland har i stället bildat något som kallas Naapuriseura, "Grannsällskapet". På dess hemsida framförs i vanlig ordning infantila hyllningar till Putin och Ryssland, och som omväxling indignerat gnäll över "russofobin" och "fascismen" i Finland, över NATOs "krigshets" med mera.

https://naapuriseura.fi/

Tidigare fanns det också engelskspråkig info på sajten, men tydligen anses sådant numera vara obehövligt ... Lite anmärkningsvärt är att Naapuriseuras båda grundare ändå haft en någorlunda respektabel bana. Mauno Saari, född 1947, är tidningsman, bland annat före detta chefredaktör för nyhetsmagasinet Suomen Kuvalehti, och författare till flera biografier. Mikko Elo, född 1943, är socialdemokratisk politiker och långvarig riksdagsman, samt filosofie licentiat och lärare i svenska och engelska. Han har kallat sig populist, motsatt sig både EU och Nato, och applåderat både Putin och Trump.

Jag kommer kanske senare att försöka besvara trådstartarens undringar, även om jag aldrig varit kommunist och bara flyktigt träffat kommunister.

Skriv svar