Hans skrev: ↑11 april 2026, 09:03
Ritualer fanns,
Vilka ? Det närmaste jag kan komma på som kan liknas en ritual är att man sjunger internationalen på möten. Över nästan hela jorden, oavsett variant av marxism man tillhör.
hierarki fanns,
Hur ser den ut?
kultledare fanns,
Vilka är marxismens präster/imamer/mullor/godar/gurus/lamor?
partihögkvarteren och mausoleum går väl att jämföra med tempel.
MVH
Hans
Nej. Inte riktigt. Vilken byggnad som helst kan vara ett partihögkvarter. Min lägenhet jag bor i tex. det gör inte att själva huset jag bor i blir en religiös byggnad. Mausoleum är ju redan en religiös grej som är religiös oavsett antalet marxister i dem. Marximen blir inte religion för att Marx är begravd på en kyrkogård så att säga.
Ingången du har i den här posten tillhör den religionsvetenskapliga metoden "funktionell definition", där religioner definieras utifrån deras funktion i samhället. Då blir dina argument rimliga och relativa substansiella, men problemet med den metoden blir att precis allting i samhället kan räknas in som religion. Tex kan man med samma fog man kallar marxismen för religion kalla försvarsmakten för religion, demokrati för religion osv. (kul trivia, om försvarsmakten ses som religion uppfyller den i stort sett alla kriterier för att ses som en farlig sekt.)
Men de flesta människor skulle inte säga att demokrati eller försvarsmakter är religion. Och om du är en av dem som inte ser försvarsmakten som en religion, då har du den religionsvetenskapliga metoden "substaniell definition", där det är själva innehållet i religionen som är poängen; tex "gud finns. jesus är hans son", är ganska viktig substans i kristendom.
Analyserar vi marxismen utifrån den metodiken ser man direkt att det inte finns någon tro eller liknande på en metafysisk kraft.
Det här däremot hindrar inte att folk skapar religioner som är marxistiska. Jag håller tex på att skapa en sekulär marxistisk religion för att trolla lite folk på mitt jobb. Jag har snart såpass många "följare" att jag kan ansöka att min religion kan bli erkänd som ett trosystem.
Det hindrar inte heller från att folk skapar marxistiska system som är på god väg att bli eller till och med är religiösa. Exempelvis Nordkorea passar in här. Dr följer formellt en marxistisk variant, men i den varianten har de slängt in lite metafysiska saker som att Kim Il-Sung är landets statschef, vilket gör NK till världens enda Nekrokrati, att människan är i full kontroll över sig själv och sin omvärld, till skillnad från marxismens fokus på sociala relationer mellan människor och samhället.
Lite kort förenklat kan man säga; Nej, marxismen är ingen religion , oavsett religionsvetenskaplig grund för studierna. Men det hindrar inte förekomsten av religioner med marxistisk grund.