Sverige och kriget

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Sverige och kriget

Inlägg av a81 » 17 juni 2025, 23:08

hilbert skrev:
17 juni 2025, 11:52
att judar sattes i läger, flyttades, internerades, tvingades till arbete m.m. var känt, men få trodde på skalan av den industriella förintelsen som faktiskt skedde innan fotobevis kom i mängder efter krigsslutet.
Att man använde gaskammare för massmord nämnde Arvid Fredborg redan 1943 i sin bok "Bakom stålvallen".
Och vad jag har förstått var han inte den förste som skrev om detta i Sverige.
OK, intressant, men kände Fredborg till omfattningen av gaskamrarna och massmorden och vågade han i så fall skriva om det helt öppet redan 1943? Jag tänker att det måste ha inneburit en viss hotbild, att ta.ex. bli mördad av tyska agenter.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 12 januari 2026, 11:06

I sammanhanget ska man inte glömma "gruelpropagandan" eller "grymhetspropagandan". Under första världskriget hade britterna malt på med väldigt överdriven och orealistisk propaganda om "the rape of Belgium". Många antog att den information som kom fram tidigt om förintelsen var i samma anda och syfte.

Tyskarna föredrog att försöka tysta ner alla avslöjanden av förintelsen. Att mörda någon eller ens protestera mot avslöjanden förstod de skulle innebära "Streisand-effekten", d.v.s. folk skulle börja undersöka vad som mördades för eller protesterades emot, och sluteffekten skulle bli att många fler kände till brotten än annars. På den punkten hade de nog rätt.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 januari 2026, 23:50

Serien, liksom övriga av SVTs historieproduktioner är tendensiös, anakronistisk smörja.

Man beskriver krigsåren utifrån nått modernt semiwoke, socialdemokratiskt perspektiv och utelämnar de flesta stora krigshändelser som faktiskt drabbade Sverige, Hårsfjärden 1941 och Ulvenkatastrofen är några exempel.

Serien är skräp

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2026, 17:53

Jag har inte sett den och kommer nog inte att göra det heller efter det jag har sett i tråden. Jag fattar inte att de inte tar reda på händelser som utspelades under kriget när det är så lätt att göra det.

Som vanligt då när det gäller program med historiskt inslag som görs för TV numera.

Stefan

Skriv svar