hans senaste verk:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Micka%C3%ABl_Gamrasni
Såg sista avsnittet tisdag 3/5 som avhandlade år 1944/45. Riktigt bra är mitt omdöme, omän det blir lite ytligt att avhandla 2vk på 4 avsnitt.
Du har sett https://demokratikamparna.wordpress.com/ ? Där är det en hel del Norge.sonderling skrev: ↑28 maj 2025, 14:10En sak som jag tycker är bra. Är detta med berättelserna från gränsen mot Norge.
Jo man har ju anat att man hjälpte grannen på olika sätt men inte detaljer.
Detta har varit intressant.
Sonderling
Ja, konstigt att man bara gjorde fyra avsnitt.
Att länder hade ihjäl sin egen befolkning, hände ju tidigare, se bara Sovjetunionen. Jag gissar att svensken i allmänhet, var glad i allmänhet över att slippa dras med i kriget. Omfattningen av förintelsen kom fram först i samband med krigssluten, när tidningarna fylldes med bildreportage från koncentrationslägren.a81 skrev: ↑16 juni 2025, 17:08Sedan tycker jag att eftersnacket efter varje avsnitt har varit intressant. En fråga som är intressant är hur mycket man i Sverige kände till om Förintelsen under kriget. Nu verkar konsensus i forskarvärlden vara att "alla" svenskar visste om den redan flera år före krigsslutet. Men när man frågade äldre anhöriga fick man inte den bilden, utan att det mera kom som en chock 1945. Hur ska man få ihop det? Vad kände allmänheten till och vad kände inte allmänheten till?
Battler skrev: ↑17 juni 2025, 09:23Krigshandlingar mot Sverige 1944
1944, 14 maj: en S 16 skjuts ner av tyskt jaktflyg över internationellt vatten utanför Baltikum. En besättningsman omkommer och de övriga tre tas tillfånga av tyskarna. Dessa släpps efter svenska protester.
1944, 15 maj: en S 16 försvinner i samma område som nedskjutningen av en S 16 skedde 14 maj. Enligt baltiska flyktingar sköts planet ner av tyskt jaktflyg.
Att man använde gaskammare för massmord nämnde Arvid Fredborg redan 1943 i sin bok "Bakom stålvallen".att judar sattes i läger, flyttades, internerades, tvingades till arbete m.m. var känt, men få trodde på skalan av den industriella förintelsen som faktiskt skedde innan fotobevis kom i mängder efter krigsslutet.