Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Skriv svar
Patrik Öbrink
Medlem

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 september 2025, 12:39

hilbert skrev:
10 september 2025, 12:26
I Nordkorea finns det drygt 2000 katoliker, som tillhör den statstyrda Korean Catholic Association. Det finns inga präster eller biskopar i landet, men fira mässan regelbundet av inresta präster från Sydkorea i enlighet med en överenskommelse mellan KCA och det sydkoreanska biskopskonferensen. Mässorna firas i Changchungkatedralen i Pyongyang som staten lät bygga 1988. I Pyongyang finns också två protestantiska kyrkor och en rysk-ortodox.
Tack Patrik för att jag får reda på något som jag inte hade den blekaste aning om.
Det innebär ju också att det finns ett litet hål i muren mellan Nord och Syd.

Sedan undrar jag över en annan sak i ditt senaste inlägg, 71 % i Polen, det tycker jag låter lågt.
Jag vet att det finns en liten grupp muslimer som har funnits där sedan 1700- talet, men vilka är de andra?
2011 var andelen katoliker i Polen 87.6% så det är ett rejält tapp, som anses ha samband med de avslöjade sexövergreppen inom kyrkan och kyrkans nära band till partiet Lag och Rättvisa.

20.57% anges som "undeclared" och i den gruppen får man anta att det finns många katoliker som lämnat kyrkan men fortfarande har sin Gudstro kvar. 6.87% har ingen religion. Övriga kyrkor är små. Ortodoxa kyrkan (0.40%), Jehovas Vittnen (0.29%), lutheraner (0.17%) är de tre största i den gruppen. Intressant att det finns nästan dubbelt så många Jehovas Vittnen än lutheraner.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 16 september 2025, 17:49

Bild
56 Years Ago - Gazing at the Moon in Remembrance of the First Moon Landing
Around the world millions of viewers were glued to their televisions to watch the live broadcast of the moon landing of the Eagle lunar module from the Apollo 11 mission. About six hours later, Neil Armstrong set foot on the moon. He was the first man to do so. Buzz Aldrin followed him 19 minutes later. It was July 20, 1969—a date that marked a major milestone in the history of humanity.

Fifty-six years later, on Sunday, July 20, after the recitation of the Angelus, Pope Leo XIV wished to commemorate the event by observing the moon, precisely at the same location where the landing occurred: the Sea of Tranquility. He did so through the Visual Telescope of the Vatican Observatory, located in one of the domes on the fifth floor of the Apostolic Palace of Castel Gandolfo. The observation took place during the Pontiff’s visit to the telescopes and instruments housed in the domes, or commonly known as Le Cupole, of the Vatican Observatory.
Bild

https://www.newyorker.com/magazine/2025 ... he-heavens

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 september 2025, 17:44

Uppe på Aventinen i Rom ligger ett av två säten för Suveräna Malterordens regering och tillika dess ambassad till Italien. Villa del Priorato di Malta, som har tillhört ordern sedan medeltiden, drar till sig horder av turister av en enda anledning: Om man tittar in genom nyckelhålet på porten ser man en av de mest ikoniska vyerna av Peterskyrkans kupol.

The-Aventine-Keyhole-rome.jpeg
The-Aventine-Keyhole-rome.jpeg (32.71 KiB) Visad 1676 gånger
Villa_del_Priorato_di_Malta_-_keyhole_queue.jpeg

Nu har Malteserorden satt upp en skulptur. Den som kan förklara symboliken får en guldstjärna.

aventine-keyhole-sculpture.jpeg

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 22 september 2025, 19:08

Igår firade påven Leo mässa i kyrkan Sant'Anna dei Palafrenieri (formellt Sant'Anna in Vaticano), som är församlingskyrka för Vatikanstaten (Peterskyrkan är ingen församlingskyrka). Den är dedikerad till Sankta Anna, Jungfru Marias mor. Församlingen ligger under Vikariatets för Vatikanstaten jurisdiktion och leds av medlemmar av Augustinerordern, påvens egen ordern.

Kyrkan ritades av Giacomo Barozzi da Vignola 1565 och är en av de två första kyrkorna i Rom med elliptisk plan, något som sedan kom att bli ett kännetecken för barockens kyrkoarkitektur.

Sant'Anna_dei_Palafrenieri_-_esterno.jpeg

Förutom Santa Anna och Peterskyrkan finns det tre andra kyrkor i Vatikanstaten, så kallade oratorier (kyrkor som används av särskilda grupper).

San Pellegrino in Vaticano, helgad åt Peregrine of Auxerr som dog martyrdöden i Gallien (år 261 eller 304), är kyrka för Gendarmeriet och Vatikanstatens brandkår. Det är en gammal kyrkan med de äldsta delarna från 700-talet.

Città_del_Vaticano,_chiesa_di_San_Pellegrino_-_Facciata.jpeg

Sant'Egidio in Borgo är helgad åt S:t Egidius (d 720) som i i Sverige kallades S:t Ilian och var särskild populär i östergötland, Västmanland och Enköping (den katolska kyrkan där är helgad åt S:t Ilian). Egidius är en av de fjorton nödhjälparna, fjorton helgon inom den Katolska kyrkan som var särskilt åkallade under slutet av medeltiden som hjälp mot olika sjukdomar och olyckor och som ofta framställs tillsammans i konsten.

Sant'Egidio.jpeg

Santi Martino e Sebastiano degli Svizzeri är Schweizergardets kyrka och betraktas som Schweiz nationalkyrka i Rom. Det var påven Pius V som 1568 lät bygga den som privatkapell åt Schweizergardet.

Città_del_Vaticano,_chiesa_dei_Santi_Martino_e_Sebastiano_degli_Svizzeri_-_Esterno.jpeg
Città_del_Vaticano,_chiesa_dei_Santi_Martino_e_Sebastiano_degli_Svizzeri_-_Esterno.jpeg (54.34 KiB) Visad 1658 gånger

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 23 september 2025, 17:18

En särskild organisation, Reverenda Fabrica Sancti Petri, har sedan 1523 ansvar för bevarandet och underhållet av Peterskyrkan. Den är inte en del av den romerska kurian men "nära associerad med Heliga Stolen" och lyder under påven. President för organisationen är basilikans ärkepräst, för närvarande Kardinal Mauro Gambetti, OFM Conv. Han är också generalvikarie för Vatikanstaten.

emblem.jpeg
emblem.jpeg (30.1 KiB) Visad 1639 gånger
Cardinale_Mauro_Gambetti.png
Cardinale_Mauro_Gambetti.png (422.87 KiB) Visad 1639 gånger
peterskyrkan.jpeg

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 24 september 2025, 12:05

Det här var en nyhet för mig.
Jag trodde den nye påven var en mer modern person än sina företrädare.
I ett brev till det Internationella exorcistförbundet AIE uttrycker Påve Leo XIV sin uppskattning för ”präster som ägnar sig åt det känsliga och ständigt nödvändiga uppdraget att utöva exorcism”, skriver La Republica.
Jag tycker det är direkt osmakligt.
Jag jobbade i många år med människor med psykiska funktionshinder, och en sak som man hela tiden strävade efter var att inte förstärka deras vanföreställningar

https://www.dn.se/varlden/paven-uppmunt ... t-uppdrag/

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 24 september 2025, 13:19

hilbert skrev:
24 september 2025, 12:05
Det här var en nyhet för mig.
Jag trodde den nye påven var en mer modern person än sina företrädare.
I ett brev till det Internationella exorcistförbundet AIE uttrycker Påve Leo XIV sin uppskattning för ”präster som ägnar sig åt det känsliga och ständigt nödvändiga uppdraget att utöva exorcism”, skriver La Republica.
Jag tycker det är direkt osmakligt.
Jag jobbade i många år med människor med psykiska funktionshinder, och en sak som man hela tiden strävade efter var att inte förstärka deras vanföreställningar

https://www.dn.se/varlden/paven-uppmunt ... t-uppdrag/
Innan en exorcism genomförs genomgår personen i fråga en rad tester för att psykisk sjukdom ska kunna uteslutas. Inte ens efter det är det säkert att det behöver ske en demonutdrivning; det kan räcka med spirituell vägledning, bruk av andra sakramentalier som välsignat salt och vigvatten, att be den leonitiska bönen till Ärkeängeln S:t Mikael eller att t.ex. bära ett halsband med kors.

Det är ett väldigt rigoröst regelverk kring detta och få exorcismer utförs numera. Men rör det sig om en demon så ska den drivas ut.

Exorcism får bara utföras på latin, italienska, spanska och portugisiska, men de flesta exorcister föredrar latin som anses vara särskilt effektivt.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 24 september 2025, 15:11

Om en människa på fullt allvar tror att hen är besatt av en demon, har jag väldigt svårt att tolka det som något annat än att hen befinner sig i någon form av psykotiskt tillstånd.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 24 september 2025, 15:49

hilbert skrev:
24 september 2025, 15:11
Om en människa på fullt allvar tror att hen är besatt av en demon, har jag väldigt svårt att tolka det som något annat än att hen befinner sig i någon form av psykotiskt tillstånd.
Vanligtvis är det personer i omgivningen som tar kontakt med prästen, inte den besatte själv. Kyrkan har en lista på det som kan indikera demonbesatthet.

Jag tror inte det här är rätt tråd att diskutera det här och en diskussion mellan någon som tror på demoner och någon som inte gör det leder knappast någonvart.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 24 september 2025, 22:16

Jag tror inte det här är rätt tråd att diskutera det här och en diskussion mellan någon som tror på demoner och någon som inte gör det leder knappast någonvart.
Instämmer.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 september 2025, 19:14

Mordförsöket på Johannes Paulus II på Petersplatsen 1981 känner de flesta till. Mindre känt är mordförsöket på påven Paulus VI 1970.

Den 27 november 1970, efter att ha stigit av planet på Manilas flygplats, undkom Paulus VI nätt och jämnt att bli knivhuggen till döds.

När han steg ur planet möttes den Helige Fadern av olika civila och kyrkliga representater. I samband med detta lyckades en man utklädd till präst närma sig honom. Mannen var den bolivianske målaren Benjamín Mendoza y Amor Flores, som led av psykiska problem. Han lyckades nå påven med en kniv mycket nära halsen och skadade honom två gånger. Omgivningen trodde att det var ett krucifix, inte ett vapen.

Bolivianen arresterades omedelbart efter attacken. Han benådades senare av påven.

Ärkebiskop Paul Marcinkus från USA, med smeknamnet "Gorillan" för sin långa och väl tilltagna kroppsbyggnad, var den som hindrade mannen från att knivhugga påven igen.

I tacksamhet för hans mod och för att han räddat honom, gav påven Paulus VI ärkebiskopen en kalk som han använde den 28 november 1970 under en mässa för ordination av flera präster. Denna kalk bevaras för närvarande på ett seminarium i Chicago.

I oktober 2014, under Paulus VI:s saligförklaringsceremoni, presenterades en relikvarie med den blodfläckade skjortan som påven bar på dagen för attacken 1970 på Petersplatsen.

Påvens resa till Filippinerna, som blev hans sista, var del av en större apostolisk resa till Iran, Pakistan, Samoa, Australien, Indonesien, Hong Kong och Sri Lanka.

Benjamín Mendoza satt i fängelse fram till 1974, då han deporterades till Bolivia. Han dog för strax efter saligförklaringen av den påve han försökt mörda.

För alla vapengalningar här på forumet kan jag berätta att mordvapnet var en dolk av typen kris, som kan se ut så här:

kris.jpeg
kris.jpeg (10.27 KiB) Visad 1566 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 september 2025, 19:30

Skalman är fritt från vapengalningar. Dock har vi mången skalmanit med intresse för vapen.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 27 september 2025, 09:43

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 september 2025, 10:19

Markus Holst skrev:
26 september 2025, 19:30
Skalman är fritt från vapengalningar. Dock har vi mången skalmanit med intresse för vapen.
Har vi?

Mycket väl formulerat.

Blankvapen är inte min starka sida, varför den krokiga klingan på kniven?

Sorry för halvt OT.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 september 2025, 20:18

Hans skrev:
27 september 2025, 10:19
Markus Holst skrev:
26 september 2025, 19:30
Har vi?

Mycket väl formulerat.

Blankvapen är inte min starka sida, varför den krokiga klingan på kniven?

Sorry för halvt OT.

MVH

Hans
Jag är ingen expert, men jag har läst mig till att den är en javanesisk dolk som både är ett vapen och ett andligt föremål. Den anses ha essens och magiska krafter; vissa blad innehar tur och vissa otur. Den används för uppvisning, som talismaner med magiska krafter, vapen, ett helgat arvegods, hjälputrustning för hovsoldater, ett tillbehör till ceremoniell klädsel, en indikator på social status, en symbol för hjältemod, osv. Det läggs ner mycket jobb och tid på utformning och dekoration vid tillverkningen. Så jag antar att den krokiga klingan har med det andliga och magiska och kanske ceremoniella att göra. Det finns dock de som är raka.

Kris är med UNESCO:s lista över immateriella kulturarv. Borde inte Morakniven var med där?

För att skyndsamt återgå till trådens ämne vlll jag lista Heliga Stolens egendomar i Italien. Utanför Vatikanstaten alltså. Alla är för övrigt upptagna på UNESCO:s världsarvslista.

I Rom:

Extraterritoriella egendomar

- Lateranbasilikan
- Basilikan Santa Maria Maggiore
- Basilikan San Paolo fuori le Mura (komplexet omfattar även ett benediktinkloster, påvliga San Paolos oratorium och
Pontificio Collegio Beda).
- Lateranpalatset, Lateranuniversitetet med annex,
- Palazzo San Callisto – Påvliga rådet Cor Unums hemvist.
- Specifika byggnader på Janiculum: Urbanianauniversitetet, Nordamerikanska kollegiet och sjukhuset Bambino Gesù.
- Palazzo della Cancelleria, beläget mellan Corso Vittorio Emanuele II och Campo dei Fiori.
- Palazzo di Propaganda Fide (palatset för Kongregationen för folkens evangelisering) vid Piazza di Spagna.
- Palazzo del Sant'Uffizio – Troskongregationens byggnad vid Piazza del Sant'Uffizio intill Peterskyrkan.
- Kongregationen för de orientaliska kyrkornas palats (tidigare Convertendipalatset vid Piazza Scossacavalli), vid Via della
Conciliazione (Rione Borgo)
- Vicariatopalatset (även kallat Palazzo Mattei Mascerotti) vid Via della Pigna utanför Corso Vittorio Emanuele II nära Piazza
del Gesù
- Pontifical Minor Roman Seminary
- Campo Santo Teutonico
- Större delen av Paulus VI:s audienshall (talarstolen med den påvliga tronen ligger på Vatikanens territorium)
- Området Santa Maria di Galeria, där Vatikanradions antenn är placerad. Området överlät Italien till Vatikanstaten i en
överenskommelse 1951.

Övriga egendomar i Rom

- Heliga apostlarnas palats vid Basilica dei Santi Apostoli.
- Palatset vid kyrkan San Carlo ai Catinari
- Collegio Bellarmino vid Via del Seminario nära kyrkan Sant'Ignazio.
- Arkeologiska institutet, Pontificium Institutum Orientalium, Collegium Lombardium och Collegium Russicum vid Piazza Santa
Maria Maggiore.
- Sant'Apollinares två palats mellan Piazza Sant'Apollinare och Via della Scrofa.
- Santi Giovanni e Paolo, inklusive Neros nymfeum på kullen Caelius.

Utanför Rom

Extraterritoriella egendomar

- Palazzo Apostolico di Castel Gandolfo, Villa Cybos trädgårdar, Villa Barberini samt tillhörande trädgårdar,
sommaregendomen Pontificio Collegio Urbano di Propaganda Fide och den påvliga gården mellan städerna Castel Gandolfo
och Albano Laziale (cirka 55 hektar stor).

Övriga egendomar i Italien

- Heliga husets basilika (Santa Casa) i Loreto, provinsen Ancona.
- Sankt Franciskus basilika i Assisi, provinsen Perugia.
- Sant'Antonio di Padova i Padua, provinsen Padua.

Därutöver har många ordnar och organisationer egendomar i Rom (alla större ordnar har sina högkvarter i den heliga staden), men de lyder inte under Heliga Stolen.

Skriv svar