Spårvagnar förr och nu

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Spårvagnar förr och nu

Inlägg av loop » 2 juni 2025, 20:35

koroshiya skrev:
31 maj 2025, 14:27
Problem med vagnarna i Göteborg är väl att de inte går på en egen banvall inne i staden. De är därför inte alltid så snabba.

Dessutom är det förmodligen farligare för fotgängarna, än vad tunnelbana eller tåg är. Men även där vagnarna går på egen banvall dör det folk, eftersom det måste finnas övergångsställen här och där. Bilister krockar nog också oftare med vagnar.

Ibland är det märkligt att folk har kunnat omkomma på vissa ställen, för det är ofta mycket god sikt, och eftersom vagnarna går på en egen banvall måste man ibland ta sig över en väg. Det kan vara 10 m eller mer ut till spåren.

En kändiskock dog på en joggingrunda. En som gick på medicin uppfattade inte vagnen, och en 80-åring dog trots att sikten är mycket god. Ytterligare någon har dött under de senaste 18 månaderna. Utöver det har folk blivit påkörda av bussar och omkommit. Det har varit en dålig tid för kollektivtrafiken. Sägas skall att något fall kan ha varit självmord, men troligen inte de tre fallen ovan.

Störst risk löper man nog att bli påkörd inne i centrum, men som tur är brukar de personerna överleva. Brunnsparken kan vara jäkligt svårnavigerad, och särskilt för den som inte är göteborgare.

Det är bra att den går i vägbanan. Det håller nere tempot. Jämför allen med där det går spårvagn. Det är 30 inom vallgraven, 50 utanför. Folk dör i trafiken, så är det.

Jag körde på en gångare under mina fem år. En norsk turist vid Lejonbron. Gick på trottoaren och slängde ut armen rakt i fronten på vagnen när jag passerade i typ 15km/h. Pga utlänning så blev det trafikledare på plats och ett lite längre stopp. Bilar blev det fler. Folk tror ju att dom ska hinna före sig i rondeller, parkera idiotiskt osv. Sen två bussar, en vars bakände gungade ut och träffade vagnen vid möte på avenyn. Föraren märkte troligen inget. En ledbuss, där föraren missbedömde hur mycket mer svängradie mitt/bakdelen av bussen har i jämförelse med fronten. Backen upp mot Sahlgrenska, jag kom från Marklandsgatan.
Då var det ca 300 kollisioner per år med andra fordon. Sällan spårvagnens fel.
Sen ska spårfordon ges företräde vid bla övergångsställen, det går helt enkelt inte att bromsa på samma sätt som med gummihjul. Detta är det ju folk som inte begriper.
Och numera så är det massor med bilar som är tystare än spårvagnar, så jag gissar att folk blivit mer vana med relativt tyst trafik.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 juni 2025, 21:20

Finns många filmsekvenser som visar att det ofta inte är förarnas fel, även om jag inte har sett sådana från Göteborg, men jag tvivlar på att vi är smartare än folk i andra länder.

Med ledbuss är det bäst att försöka spärra så mycket som möjligt i kurvor. Det finns bilister som försöker ta sig förbi som inte förstår att de kan bli träffade i sidan när bussen tar sig runt.

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 5 juni 2025, 15:27

Spårvagnar är det absolut bästa trafikmedlet i större städer. De tar sig fram snabbare i trafiken och har större kapacitet än bussar. De är dessutom bekvämare för passagerare och lättare att hitta hållplatsen. Det talas ju om dess bundenhet till spåren som en nackdel. Men detta är endast en fördel för trafikanterna. Man vet var man har dem, när de inte ändras lika ofta som busslinjer, vilket förvirrar för trafikanterna. Dessutom har bundenheten fördelen att de inte delas upp på flera olika gator med glesare turer som följd, till nackdel för trafikanterna. Dessutom den s.k. spåreffekten, att spårväg ökar antalet resenärer jämfört med när samma sträcka trafikerades med buss. På kontinenten har man för det mesta behållit och moderniserat spårvägen i de större städerna med god erfarenhet.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 5 juni 2025, 16:28

Hur är det med utbildningen till spårvagnsförare i Sverige?

Åker gärna spårvagn så jag tog en titt på utbildningen i den närmsta storstaden, Zürich:
För att bli Trampilot/in - som de kallas här - tar det knappt 2 månader, och man/fru börjar i Zürich med en lön på ca 40.000 Sfr. (ca 450.000 Sek) men stiger upp till 70.000 Sfr efter 8 år.

Lite mer spårvagnsstatistik: Förra året, 2024, dog i Zürich sex människor i samband med spårvagnsolyckor - framför allt fotgängare. Dessutom ett otal kollisioner plåt/plåt. Zürich är en relativt trång stad...

Hans K

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 5 juni 2025, 20:00

sveahk skrev:
5 juni 2025, 16:28

Åker gärna spårvagn så jag tog en titt på utbildningen i den närmsta storstaden, Zürich:
För att bli Trampilot/in - som de kallas här - tar det knappt 2 månader, och man/fru börjar i Zürich med en lön på ca 40.000 Sfr. (ca 450.000 Sek) men stiger upp till 70.000 Sfr efter 8 år.

Lite mer spårvagnsstatistik: Förra året, 2024, dog i Zürich sex människor i samband med spårvagnsolyckor - framför allt fotgängare. Dessutom ett otal kollisioner plåt/plåt. Zürich är en relativt trång stad...

Hans K
Tror jag hade 9veckors utbildning. Men det var 25år sedan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2025, 14:53

loop skrev:
5 juni 2025, 20:00
sveahk skrev:

Hans K
Tror jag hade 9veckors utbildning. Men det var 25år sedan.
Förmodar att det blir utbildning med spårvägsförare i Uppsala sedan, men jag förmodar att jag inte kommer att söka dit och man vet aldrig.

Stefan

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 9 juni 2025, 21:54

sveahk skrev:
En snabb googling ger vid handen att Lag (2011:725) om behörighet för lokförare inte gäller "förare som framför järnvägsfordon uteslutande på 1. tunnelbana eller spårväg[...]".

För dessa verkar det vara Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om yrkeskunnande vid tunnelbana och spårväg som gäller och de säger i princip att trafikutövaren är ansvarig för att se till att personalen har rätt kompetens och att detta dokumenteras. Dvs att det är upp till respektive företag som kör spårvagn att bestämma vad som krävs för att köra just deras spårvagnar och se till att den utbildningen ges.

Svaret blir alltså det sedvanliga "det beror på".

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 9 juni 2025, 22:27

Bjernevik skrev:
9 juni 2025, 21:54
sveahk skrev:
En snabb googling ger vid handen att Lag (2011:725) om behörighet för lokförare inte gäller "förare som framför järnvägsfordon uteslutande på 1. tunnelbana eller spårväg[...]".

För dessa verkar det vara Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om yrkeskunnande vid tunnelbana och spårväg som gäller och de säger i princip att trafikutövaren är ansvarig för att se till att personalen har rätt kompetens och att detta dokumenteras. Dvs att det är upp till respektive företag som kör spårvagn att bestämma vad som krävs för att köra just deras spårvagnar och se till att den utbildningen ges.

Svaret blir alltså det sedvanliga "det beror på".
Ok, tack för det, Bjernevik. För närvarande finns det tydligen fyra städer i Sverige med spårvagnstrafik - inte fler? är lite förvånad! -, med ytterligare ett par planerade, om vi skall tro de här KI-uppgifterna:

"Göteborg: En av de största spårvagnsnäten i Sverige.
Norrköping: Har haft spårvagnstrafik länge och är fortsatt en spårvagnstad.
Lund: Har fått spårväg relativt nyligen.
Stockholm: Har en spårvagnstrafik i flera kommuner, bland annat Lidingö, Sundbyberg, Nacka och Solna.

Städer med planerade eller återkommande spårvägar:
Uppsala: Ska få en ny spårväg.
Malmö: Har haft tidigare spårväg och planer för att återinföra den.
Helsingborg: Har haft spårväg och utredningar för återkomst av spårväg.
Västerås och Eskilstuna: Har haft spårväg, men planer för återkomst har skrinlags
."

Så - förmodligen är utbildningen i Lund kortare än för blivande spårvagnskaptener som vill kryssa genom Stockholms och Göteborgs centrala delar...!?

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 juni 2025, 13:10

Det är tal om att spårvägen i Uppsala skall falsa ut busstrafiken i stan. Uppsala måste hyra utbildare från Norrköping och Göteborg för att kunna bedriva denna trafik. Personligen är jag emot både spårvägen och utbyggnaden av den sydöstra staden och det är många som är det.

Stefan

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 24 juni 2025, 16:21

Människor är ofta emot förändring, inget nytt eller konstigt med det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 juni 2025, 17:38

Bjernevik skrev:
24 juni 2025, 16:21
Alltså har Stefan låtit sig identifieras som människa.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 juni 2025, 17:48

Markus Holst skrev:
24 juni 2025, 17:38
Bjernevik skrev:
24 juni 2025, 16:21
Alltså har Stefan låtit sig identifieras som människa.
Svaret på det skriver jag längre ner i detta inlägg.

På 1940-talet (1946 tror jag att det var) råkade vagnhallen i Uppsala ut för en eldsvåda och enligt sentida perspektiv så var det en av orsakerna som ledde till nedläggningen. Efter branden så fick Uppsala överflödiga spårvagnar från andra orter så trafiken kunde fortgå.

Det har nog många i Uppsala gjort 😎😎😎som hoppas att spårvägen får så pass många förhinder att det inte blir av.🙏🙏🙏

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 28 juni 2025, 17:25

Det kommer ännu en ny sträckning i Göteborg också, som kommer att gå på Parkgatan mellan Hagakyrkan och Åkareplatsen. Det är en 1,5 km lång sträcka som gör att Brunnsparken inte kommer att vara fullt lika överbelastad av vagnar.

Nya Allén kommer dock att få ta några smällar. Träd kommer att försvinna.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 1 juli 2025, 13:20

Jag gick på Chalmers 92, när en spårvagn kraschade på Vasaplatsen och 13 personer omkom.

Den hade fastnat utan ström uppe på Wavrinskys plats, och en chef på plats gav råd om att man skulle koppla ur bromsarna, manuellt för de skulle komma igång när vagnen fick el igen i backen. Men det kunde de inte göra, för säkringen hade slagits ut när strömmen försvann.

Man tror att de 54 ton tunga vagnarna nådde en hastighet av 100 km i timmen. Fallhöjden är 44 meter ned till Vasaplatsen. De stoppades av ett hus. Sorgligt nog spårade vagnarna inte ur längre upp i backen, utan först på ett ställe där det fanns en massa folk.

Kolla vid 2:25

Några stackare blev krossade och kremerade i sina bilar.

Nu senast var det en vagn vid Valand som bromsarna inte verkar ha fungerat på, som körde in i ett gatukök på andra sidan gatan. Som tur är omkom ingen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juli 2025, 01:29

Visst kommer man ihåg det som hände, min far föddes i Göteborg och växte upp i Lerum och min yngsta faster bodde några år i Stockholm innan hon flyttade till Göteborg. Så denna stad har jag varit ganska så mycket i.

Stefan

Skriv svar