Det är bra att den går i vägbanan. Det håller nere tempot. Jämför allen med där det går spårvagn. Det är 30 inom vallgraven, 50 utanför. Folk dör i trafiken, så är det.koroshiya skrev: ↑31 maj 2025, 14:27Problem med vagnarna i Göteborg är väl att de inte går på en egen banvall inne i staden. De är därför inte alltid så snabba.
Dessutom är det förmodligen farligare för fotgängarna, än vad tunnelbana eller tåg är. Men även där vagnarna går på egen banvall dör det folk, eftersom det måste finnas övergångsställen här och där. Bilister krockar nog också oftare med vagnar.
Ibland är det märkligt att folk har kunnat omkomma på vissa ställen, för det är ofta mycket god sikt, och eftersom vagnarna går på en egen banvall måste man ibland ta sig över en väg. Det kan vara 10 m eller mer ut till spåren.
En kändiskock dog på en joggingrunda. En som gick på medicin uppfattade inte vagnen, och en 80-åring dog trots att sikten är mycket god. Ytterligare någon har dött under de senaste 18 månaderna. Utöver det har folk blivit påkörda av bussar och omkommit. Det har varit en dålig tid för kollektivtrafiken. Sägas skall att något fall kan ha varit självmord, men troligen inte de tre fallen ovan.
Störst risk löper man nog att bli påkörd inne i centrum, men som tur är brukar de personerna överleva. Brunnsparken kan vara jäkligt svårnavigerad, och särskilt för den som inte är göteborgare.
Jag körde på en gångare under mina fem år. En norsk turist vid Lejonbron. Gick på trottoaren och slängde ut armen rakt i fronten på vagnen när jag passerade i typ 15km/h. Pga utlänning så blev det trafikledare på plats och ett lite längre stopp. Bilar blev det fler. Folk tror ju att dom ska hinna före sig i rondeller, parkera idiotiskt osv. Sen två bussar, en vars bakände gungade ut och träffade vagnen vid möte på avenyn. Föraren märkte troligen inget. En ledbuss, där föraren missbedömde hur mycket mer svängradie mitt/bakdelen av bussen har i jämförelse med fronten. Backen upp mot Sahlgrenska, jag kom från Marklandsgatan.
Då var det ca 300 kollisioner per år med andra fordon. Sällan spårvagnens fel.
Sen ska spårfordon ges företräde vid bla övergångsställen, det går helt enkelt inte att bromsa på samma sätt som med gummihjul. Detta är det ju folk som inte begriper.
Och numera så är det massor med bilar som är tystare än spårvagnar, så jag gissar att folk blivit mer vana med relativt tyst trafik.