Sverige och kriget

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
adlercreutz
Medlem

Re: Sverige och kriget

Inlägg av adlercreutz » 27 maj 2025, 17:18

Prylar moderniseras och utvecklas kontinuerligt, och det här med modellbeteckning och vilket år något utvecklades är inte alltid en exakt vetenskap. USA använder bombplansmodeller som är sjuttio år gamla, men samtidigt är det nog inte många delar i planen som är original. Om ens någon.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 27 maj 2025, 18:07

a81 skrev:
26 maj 2025, 21:34
sonderling skrev:
13 maj 2025, 13:26
Ja just ja, det var något jag funderade på. Hur många hade en filmkamera på den tiden? Som kunde ta färgfilm (jag bedömde endå flera av dem som äkta men jag är lekman ska erkännas.)
När jag var liten var det bara gatans rikaste pappa* som som kunde filma med super 8 eller vad det heter.

Några av filmerna var endå lite triviala så jag tänkte det var en familj som var van att slösa med film.%

Sonderling

* Han hade oftast en affär av nått slag.

% I mobiltelefonens tidevarv kanske man inte tänker på det men i min värld tänkte man efter lite innan man tog en bild. Först när typ engångs kameror kom så tog man typ "fyllebilder".
Tror att många filmer är digitalt färglagda för den här TV-serien. Samtidigt har vi i familjen färgfilm (8 mm) från 1950-talet (lägre medelklass-miljö), så jag tror att det handlade mer om fotointresse än om mycket pengar. Färgfilm fanns på 1940-talet också.

Sedan var det väl också stor skillnad på att vara anställd eller vara småföretagare på den här tiden. En lantbrukare eller en affärsinnehavare kunde trots Svensson-aktig livsstil ha det bättre ställt ekonomiskt än någon med ett hyfsat fint jobb.
Det finns en samling fina färgfilmer från F2, flygflotiljen i Hägernäs
där fotografen i det civila jobbade på Hasselblad och var spanare/fotograf i flygvapnet
hittar inte länken nu när jag söker, Men det var inte vanligt med färgfilm i Sverige på den tiden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 maj 2025, 20:27

adlercreutz skrev:
27 maj 2025, 17:18
...
USA använder bombplansmodeller som är sjuttio år gamla, men samtidigt är det nog inte många delar i planen som är original. Om ens någon.
Det skulle jag vilja veta mer om, för du syftar på B 52 utgår jag ifrån.

En byssa m/1896 var hyfsat modern och duglig 1939. De flesta krigförande länderna hade något liknande, tyskarna var modernare och hade 1898-års modell. Jänkarna började införa Garand och under kriget började sovjeterna sin SVT-40 (38) och vi med Ag 42 m.m..

Annars var en cylinderrepeter absolut inte omodern, flera finns i tjänst idag.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 28 maj 2025, 00:12

Hans skrev:
27 maj 2025, 20:27
adlercreutz skrev:
27 maj 2025, 17:18
...
USA använder bombplansmodeller som är sjuttio år gamla, men samtidigt är det nog inte många delar i planen som är original. Om ens någon.
Det skulle jag vilja veta mer om, för du syftar på B 52 utgår jag ifrån.

En byssa m/1896 var hyfsat modern och duglig 1939. De flesta krigförande länderna hade något liknande, tyskarna var modernare och hade 1898-års modell. Jänkarna började införa Garand och under kriget började sovjeterna sin SVT-40 (38) och vi med Ag 42 m.m..

Annars var en cylinderrepeter absolut inte omodern, flera finns i tjänst idag.

MVH

Hans
Jo, jag läste lite här:

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2 ... ivets-out/

Vissa strukturella delar verkar vara kvar, annars är mycket utbytt om jag fattat det rätt.

Karabiner 98k producerades på 30-talet, absolut en 1800-talsdesign i botten men de fysiska vapnen var bara några år gamla.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 28 maj 2025, 07:06

Enskilda fartyg har också lång tjänstgöringstid. Exempelvis USS Enterprise (CVN-65) inaktiverades den 1 december 2012, och togs officiellt ur tjänst den 3 februari 2017, efter över 55 års tjänst.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 28 maj 2025, 08:20

Krigsbarn, de finländska barn som i olika omgångar sändes utomlands under krigen 1939-44 och de efterföljande krisåren. Främsta mottagarland var Sverige, men även Danmark och Norge härbärgerade finländska barn i viss utsträckning.

https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok/vi ... -Krigsbarn

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 28 maj 2025, 14:10

En sak som jag tycker är bra. Är detta med berättelserna från gränsen mot Norge.
Jo man har ju anat att man hjälpte grannen på olika sätt men inte detaljer.
Detta har varit intressant.

Sonderling

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 29 maj 2025, 12:58

Råkade titta på den Franska serie om andra världskriget som går nu på SVT och
Sverige och kriget är mycket djupare.
Iofs försöker dom beskriva hela andra världskriget på fyra avsnitt, så det blir ju förenklingar men nivån typ (inte exakt citat)
"Grekiska kvinnor bar ammunition i bergen, på så sätt kunde grekerna hålla stånd mot det Italienska anfallet 1941"
Visst är det bra att få med genusperspektiv, men det blir väldigt förenklat och korta meningar

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 2 juni 2025, 09:59

Avsnitt 4, 1943

"Under 1943 ryckte kriget närmare Sveriges gränser, främst i luften och till sjöss (det sovjetiska ubåtskriget i Östersjön). Nu började västmakternas intensiva bombkrig över Tyskland varvid man ofta utnyttjade inflygningsvägarna över Skåne för att undgå det tyska luftförsvaret.

Under åren 1940-41 hade många kränkningar av det svenska luftrummet ägt rum från tyskarna, främst under Norgefälttåget 1940, dock vanligen i form av enstaka flygplan. De allierades bombarmador var av en helt annan storleksordning. I princip sköt det svenska luftvärnet varningseld och sedan i vissa fall verkanseld.

Det allierade bombflyget flög dock ofta så högt över Skåne att det svenska luftvärnet inte nådde upp med sin eld. Det långsamma svenska jaktflyget hade dessutom små möjligheter att avvisa stora bombarmador med eskorterande snabbt jaktflyg (Spitfires, Thunderbolts, Mustang etc.)."

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 2 juni 2025, 10:17

Jag reagerade på att de sa den tyskockuperade polska staden Stettin?
Men då var väl Stettin Tyskt? Och hade alltid vart det?
Det är nu det är polskt? (Polskockuperat?)

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 2 juni 2025, 11:10

sonderling skrev:
2 juni 2025, 10:17
Jag reagerade på att de sa den tyskockuperade polska staden Stettin?
Men då var väl Stettin Tyskt? Och hade alltid vart det?
Det är nu det är polskt? (Polskockuperat?)

Sonderling
Så enkelt är det inte.
Stetttin har har genom historien bytt ägare och förändrats i takt med att Europa förändrats.

Stadens äldsta historia är från 8:e–9:e århundradet. Området där Szczecin ligger beboddes av västslaviska stammar, särskilt ukranerna. Ukranerna, även kallade Wkrzanie (på polska) eller Ukrani (på tyska), var en västslavisk stam som levde mellan 600- och 1100-talet i området kring floden Uecker (Wkra) och sjöarna Oberuckersee och Unteruckersee, i det som idag är nordöstra Tyskland och nordvästra Polen. De grundade en befäst bosättning vid Oderflodens övergångsställe, där dagens hertigslott senare uppfördes, eller nuvarnade Stettin.
967 Staden införlivades i det framväxande polska riket under Mieszko I, Polens första historiska härskare.

1121–1122 Området erövrades under medeltiden av den polske hertigen Bolesław III Wrymouth, som bjöd in biskop Otto av Bamberg för att kristna invånarna.
12:e–13:e århundradet blev Szczecin huvudstad i det nybildade Hertigdömet Pommern, styrt av den slaviska Griffinska dynastin.

Efter dynastins utdöende 1637 blev staden föremål för maktkamp mellan Sverige och Brandenburg-Preussen.

1648–1720, efter Westfaliska freden, blev Stettin en del av det svenska riket.

1720 Överfördes staden till Preussen efter det stora nordiska kriget.

1871–1945 Ingick staden i det tyska kejsardömet och senare i Nazityskland.

1945 Efter Potsdamkonferensen överfördes Stettin till Polen och fick det officiella namnet Szczecin. Den tyska befolkningen fördrevs och ersattes av polska bosättare.

Om man utgår från ett modernt nationalistiskt perspektiv, är det rätt svårt idag att säga vem som var de ursprungliga "ägarna" till staden. Frågan är om ukranerna var tyskar eller polacker? Svårt att säga.
De var en västslavisk stam, vilket innebär att de tillhörde samma breda etniska och språkliga grupp som dagens polacker, tjecker och slovaker, men de var ett eget folk med sin egen kultur och samhällsstruktur.

Om man ser långt tillbaka i historien, och måste göra en bedömning, lutar det tidsmässigt mera mot en Polsk historia än en tysk. Men en tysk hade säkert inte hållit med. Min brors x hade en farfar som kom från Stettin, och han räknade sig som tysk 8-)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 juni 2025, 12:28

Tack för det cats. Finns ganska många platser i trakterna som har, hur skall man säga, en ganska komplicerad historia.

Mor min var född i Danzig 1936 och hustrun min i Ostrode, men familjen kom ursprungligen från Lwów

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 2 juni 2025, 13:35

”Tyskockuperade” blir ändå lite konstigt om det överfördes till Preussen år 1720. Det kanske är nån på SVT som är oerhört långsint :D

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 2 juni 2025, 14:08

Svenska handelsflottan 1943
På grund av Krigshandlingar och av därmed relaterade orsaker, förlorade den svenska handelsflottan hela 41 fartyg under året. Några av dem kunde dock bärgas och åter tas i tjänst. Förlusterna i människoliv blev 183 personer, varav 55 var utländska medborgare.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 juni 2025, 14:47

JohnT skrev:
29 maj 2025, 12:58
Råkade titta på den Franska serie om andra världskriget ...
Har du originaltiteln?

MVH

Hans

Skriv svar