Finländare världens lyckligaste folk

hilbert
Medlem

Re: Finländare världens lyckligaste folk

Inlägg av hilbert » 21 mars 2025, 12:34

Det mesta. Jag förslår att vi återupprättar Kalmarunionen och låter allt styras från Helsingfors denna gång.
Hm är du säker på att invånarna på Shetlands och Orkney öarna vill ingå i "nya kalmarunionen".

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 21 mars 2025, 13:37

hilbert skrev:
21 mars 2025, 12:34
Det mesta. Jag förslår att vi återupprättar Kalmarunionen och låter allt styras från Helsingfors denna gång.
Hm är du säker på att invånarna på Shetlands och Orkney öarna vill ingå i "nya kalmarunionen".
Det är nog trevligare med en union där dess tidigare "ägare" Danmark och Norge ingår. Vad kan Skottland erbjuda öarna egentligen, kanske mer specifikt Shetland? SNP klarade inte ens av att hålla igång en fungerande färjetrafik för de yttre öarna av Skottland när de styrde.

Kort informationen gällande öarnas styre:

Constitutional status of Orkney, Shetland and the Western Isles
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constit ... tern_Isles

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 21 mars 2025, 20:55

Hans skrev:
20 mars 2025, 17:44
Jag höll på att fråga om Laurén är gift men det gör jag inte.

Jag gillar skarpt hennes analyser och vad jag läst av henne.

MVH

Hans
Nej, hon är inte. Men hon har en dotter som nu torde vara i de yngre tonåren eller snart där.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 21 mars 2025, 21:07

Finska medier har nu ett dilemma.

Finska ekonomin har inte vuxit på 1 1/2 decennium och statsfinanserna har grundat sig på att skarva på med lån. Nu har en högerregering börjat skära fläsket bort och göra ett antal ekonomiska reformer som gjorts i Sverige för decennier sedan, och det har ju väckt en massa skrik inom media.

Journalister är ju mest rödgröna. Detta är ingen konspirationsteori, utan ett faktum. Verifierats genom undersökningar. Det beror ju närmast på att de flesta som söker sig till journalister är unga människor som vill förändra världen och rätta till "orättvisor". Och det betyder oftast att man vill "ta av de som har".

Så nu efter att ha klagat på hur den omänskliga högerregeringen snabbt gör landet till ett omänskligt helvete, där vanliga människor inte kan klara sig, skall de också skriva om hur Finland är världens lyckligaste land.

Blir lite kognitiv dissonans.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 21 mars 2025, 22:03

erep skrev:
21 mars 2025, 21:07
Journalister är ju mest rödgröna. Detta är ingen konspirationsteori, utan ett faktum. Verifierats genom undersökningar. Det beror ju närmast på att de flesta som söker sig till journalister är unga människor som vill förändra världen och rätta till "orättvisor". Och det betyder oftast att man vill "ta av de som har".
Det där är en sanning med modifikation. Jag kan visserligen inget om Finlands medier, och i Sverige är journalistkåren som helhet otvivelaktigt klart vänstervriden. Men tittar man närmare på siffrorna så ser man att de politiska sympatierna är ojämnt fördelade inom kåren. Bland dem som bevakar politik och ekonomi i de rikstäckande medierna var journalister med borgerliga sympatier åtminstone tidigare i majoritet.

Nedan bifogar jag tabeller från en forskningsrapport från 2006 som jag hittade vid en snabb googling. Jag har dock ett minne av att jag har läst en senare undersökning där de borgerliga sympatierna bland ekonomi- & politik-journalisterna var ännu större än i denna (60+ %). Men det kanske var något tillfälligt under Reinfeldt-eran då även den före detta maoisten Robert Aschberg röstade på moderaterna. Dagens nyheters ledarsida har ju numera under Tidö-eran helt klart bytt sida i blockpolitiken.

https://www.gu.se/sites/default/files/2 ... 7_nr38.pdf
Bilagor
Journalistpolitik2.jpg
Journalistpolitik2.jpg (62.47 KiB) Visad 3433 gånger
Journalistpolitik.jpg
Journalistpolitik.jpg (38.73 KiB) Visad 3433 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 mars 2025, 22:19

Örjan, vad vill du visa med dessa tabeller? När jag tittar på dem ser jag en klar övervikt åt det vänstra hållet.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 21 mars 2025, 22:45

Markus Holst skrev:
21 mars 2025, 22:19
Örjan, vad vill du visa med dessa tabeller? När jag tittar på dem ser jag en klar övervikt åt det vänstra hållet.
I kåren som helhet, ja.
Men bland dem som arbetar med politik/ekonomi i Stockholm (dvs. rikstäckande medier), nej.

I den sistnämnda kategorin röstade 53 % av journalisterna på borgerliga partier.

Poängen är att det återkommande klagomålet från personer på högerkanten om att mediebevakningen av svensk politik är vänstervriden eftersom journalister är vänstervridna, är felaktigt. Den del av journalistkåren som bevakar svensk politik är nämligen inte speciellt vänstervriden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 22 mars 2025, 00:07

Har rest en hel del till Finland och min bild är att Finland är rätt likt mellersta och norra Sverige i kultur, livsstil, etc. Det jag upplever som bättre i Finland är att folk verkar vara bättre på sitt jobb. Jag tänker att skolan har fungerat bättre i Finland, samtidigt som arbetsmarknaden har varit mindre het. Mycket personlig service (eller vad man ska kalla det) känns rörig och strulig i Sverige. Jämför "Peters princip":

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peters_princip

I Finland verkar saker fungera mera säkert och smärtfritt.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 23 mars 2025, 20:40

Örjan skrev:
21 mars 2025, 22:45
Markus Holst skrev:
21 mars 2025, 22:19
I kåren som helhet, ja.
Men bland dem som arbetar med politik/ekonomi i Stockholm (dvs. rikstäckande medier), nej.

I den sistnämnda kategorin röstade 53 % av journalisterna på borgerliga partier.

Poängen är att det återkommande klagomålet från personer på högerkanten om att mediebevakningen av svensk politik är vänstervriden eftersom journalister är vänstervridna, är felaktigt. Den del av journalistkåren som bevakar svensk politik är nämligen inte speciellt vänstervriden.
Sen är man rakt av korkad om man inte förstår att ägarna och traditioner färgar media. Och nästan all media är högerägd.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 23 mars 2025, 20:44

a81 skrev:
22 mars 2025, 00:07
Har rest en hel del till Finland och min bild är att Finland är rätt likt mellersta och norra Sverige i kultur, livsstil, etc. Det jag upplever som bättre i Finland är att folk verkar vara bättre på sitt jobb. Jag tänker att skolan har fungerat bättre i Finland, samtidigt som arbetsmarknaden har varit mindre het. Mycket personlig service (eller vad man ska kalla det) känns rörig och strulig i Sverige. Jämför "Peters princip":

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peters_princip

I Finland verkar saker fungera mera säkert och smärtfritt.
Hehehe. Är från norra Sverige och jobbat och umgåtts med massa finnar.
Klart "personlig service" blir enklare om utföraren skiter totalt i småprat och lika gärna är knäpptyst utan att uppfatta det som jobbigt. Småpratande gör att folk rör till saker och blir struligare. Kombinerar man det med stadsbors velighet och konflikt rädsla, så får man sämre service.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 mars 2025, 22:57

Hehe, men jag tänker att det ligger något positivt i det erep skriver:

Finska ekonomin har inte vuxit på 1 1/2 decennium och statsfinanserna har grundat sig på att skarva på med lån. Nu har en högerregering börjat skära fläsket bort och göra ett antal ekonomiska reformer som gjorts i Sverige för decennier sedan, och det har ju väckt en massa skrik inom media.

Om det är lite mindre fart på ekonomin och arbetsmarknaden är mindre het, är det svårare att få "bra jobb". Jag tror att man i Sverige har man behövt sänka kraven mycket för att överhuvudtaget få personal.

Jag tänker att detsamma gäller norra Sverige (utom kanske "överhettade" områden som Skellefteå), Småland, etc. Folk får finna sig i lite "sämre jobb", men som man blir bra på. I svenska storstäder är det å andra sidan mer "Peters princip" (se ovan) som gäller.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 24 mars 2025, 23:51

a81 skrev:
24 mars 2025, 22:57

Om det är lite mindre fart på ekonomin och arbetsmarknaden är mindre het, är det svårare att få "bra jobb". Jag tror att man i Sverige har man behövt sänka kraven mycket för att överhuvudtaget få personal.

Jag tänker att detsamma gäller norra Sverige (utom kanske "överhettade" områden som Skellefteå), Småland, etc. Folk får finna sig i lite "sämre jobb", men som man blir bra på. I svenska storstäder är det å andra sidan mer "Peters princip" (se ovan) som gäller.
Tyvärr. Företagarna tar gärna in tiotusentals lågprisgästarbetare istället. Hur värdelösa dom än är på jobbet så föredrar dom oftast det.
Att gnälla om kompetens görs bara när man ska ursäkta sig för att man inte anställer. Eller när man vill flytta produktionen.
Behovsprövningen av utländsk arbetskraft fyllde en väldigt viktigt funktion. Nu har Sverige en av de högsta arbetslöshetssiffrorna i EU. Detta beror givetvis bla på tiotusentals lågprisgästarbetare.
För tro mig, den kompetens du behöver för att sätta plant, plocka bär, byggstäd, osv den får du på några timmar. Och utländska bemanningsföretag skickar inte direkt hit svenskspråkiga ingenjörer för att sätta plant.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 mars 2025, 00:40

Det du skriver är väl glesbygden dilemma. Där är ont om intellektuella jobb varför det väl blir ett dränage på sådant folk. Bor man i Älvdalen kan man, lite förenklat, jobba i vården, på kraftverket eller I skogen. De som vill annat - flyttar. Och det som ingen vill importerar man säsongsarbetare till.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 mars 2025, 08:30

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 25 mars 2025, 12:46

Markus Holst skrev:
25 mars 2025, 00:40
Det du skriver är väl glesbygden dilemma. Där är ont om intellektuella jobb varför det väl blir ett dränage på sådant folk. Bor man i Älvdalen kan man, lite förenklat, jobba i vården, på kraftverket eller I skogen. De som vill annat - flyttar. Och det som ingen vill importerar man säsongsarbetare till.
Alltså, folk vill ha de jobb som företag tar hit lågprisgästarbetare till.

Skriv svar