Hm är du säker på att invånarna på Shetlands och Orkney öarna vill ingå i "nya kalmarunionen".Det mesta. Jag förslår att vi återupprättar Kalmarunionen och låter allt styras från Helsingfors denna gång.
Finländare världens lyckligaste folk
Re: Finländare världens lyckligaste folk
Det är nog trevligare med en union där dess tidigare "ägare" Danmark och Norge ingår. Vad kan Skottland erbjuda öarna egentligen, kanske mer specifikt Shetland? SNP klarade inte ens av att hålla igång en fungerande färjetrafik för de yttre öarna av Skottland när de styrde.
Kort informationen gällande öarnas styre:
Constitutional status of Orkney, Shetland and the Western Isles
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constit ... tern_Isles
Finska medier har nu ett dilemma.
Finska ekonomin har inte vuxit på 1 1/2 decennium och statsfinanserna har grundat sig på att skarva på med lån. Nu har en högerregering börjat skära fläsket bort och göra ett antal ekonomiska reformer som gjorts i Sverige för decennier sedan, och det har ju väckt en massa skrik inom media.
Journalister är ju mest rödgröna. Detta är ingen konspirationsteori, utan ett faktum. Verifierats genom undersökningar. Det beror ju närmast på att de flesta som söker sig till journalister är unga människor som vill förändra världen och rätta till "orättvisor". Och det betyder oftast att man vill "ta av de som har".
Så nu efter att ha klagat på hur den omänskliga högerregeringen snabbt gör landet till ett omänskligt helvete, där vanliga människor inte kan klara sig, skall de också skriva om hur Finland är världens lyckligaste land.
Blir lite kognitiv dissonans.
Finska ekonomin har inte vuxit på 1 1/2 decennium och statsfinanserna har grundat sig på att skarva på med lån. Nu har en högerregering börjat skära fläsket bort och göra ett antal ekonomiska reformer som gjorts i Sverige för decennier sedan, och det har ju väckt en massa skrik inom media.
Journalister är ju mest rödgröna. Detta är ingen konspirationsteori, utan ett faktum. Verifierats genom undersökningar. Det beror ju närmast på att de flesta som söker sig till journalister är unga människor som vill förändra världen och rätta till "orättvisor". Och det betyder oftast att man vill "ta av de som har".
Så nu efter att ha klagat på hur den omänskliga högerregeringen snabbt gör landet till ett omänskligt helvete, där vanliga människor inte kan klara sig, skall de också skriva om hur Finland är världens lyckligaste land.
Blir lite kognitiv dissonans.
Det där är en sanning med modifikation. Jag kan visserligen inget om Finlands medier, och i Sverige är journalistkåren som helhet otvivelaktigt klart vänstervriden. Men tittar man närmare på siffrorna så ser man att de politiska sympatierna är ojämnt fördelade inom kåren. Bland dem som bevakar politik och ekonomi i de rikstäckande medierna var journalister med borgerliga sympatier åtminstone tidigare i majoritet.erep skrev: ↑21 mars 2025, 21:07Journalister är ju mest rödgröna. Detta är ingen konspirationsteori, utan ett faktum. Verifierats genom undersökningar. Det beror ju närmast på att de flesta som söker sig till journalister är unga människor som vill förändra världen och rätta till "orättvisor". Och det betyder oftast att man vill "ta av de som har".
Nedan bifogar jag tabeller från en forskningsrapport från 2006 som jag hittade vid en snabb googling. Jag har dock ett minne av att jag har läst en senare undersökning där de borgerliga sympatierna bland ekonomi- & politik-journalisterna var ännu större än i denna (60+ %). Men det kanske var något tillfälligt under Reinfeldt-eran då även den före detta maoisten Robert Aschberg röstade på moderaterna. Dagens nyheters ledarsida har ju numera under Tidö-eran helt klart bytt sida i blockpolitiken.
https://www.gu.se/sites/default/files/2 ... 7_nr38.pdf
- Bilagor
-
- Journalistpolitik2.jpg (62.47 KiB) Visad 3432 gånger
-
- Journalistpolitik.jpg (38.73 KiB) Visad 3432 gånger
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Örjan, vad vill du visa med dessa tabeller? När jag tittar på dem ser jag en klar övervikt åt det vänstra hållet.
I kåren som helhet, ja.Markus Holst skrev: ↑21 mars 2025, 22:19Örjan, vad vill du visa med dessa tabeller? När jag tittar på dem ser jag en klar övervikt åt det vänstra hållet.
Men bland dem som arbetar med politik/ekonomi i Stockholm (dvs. rikstäckande medier), nej.
I den sistnämnda kategorin röstade 53 % av journalisterna på borgerliga partier.
Poängen är att det återkommande klagomålet från personer på högerkanten om att mediebevakningen av svensk politik är vänstervriden eftersom journalister är vänstervridna, är felaktigt. Den del av journalistkåren som bevakar svensk politik är nämligen inte speciellt vänstervriden.
Har rest en hel del till Finland och min bild är att Finland är rätt likt mellersta och norra Sverige i kultur, livsstil, etc. Det jag upplever som bättre i Finland är att folk verkar vara bättre på sitt jobb. Jag tänker att skolan har fungerat bättre i Finland, samtidigt som arbetsmarknaden har varit mindre het. Mycket personlig service (eller vad man ska kalla det) känns rörig och strulig i Sverige. Jämför "Peters princip":
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peters_princip
I Finland verkar saker fungera mera säkert och smärtfritt.
Sen är man rakt av korkad om man inte förstår att ägarna och traditioner färgar media. Och nästan all media är högerägd.Örjan skrev: ↑21 mars 2025, 22:45I kåren som helhet, ja.Markus Holst skrev: ↑21 mars 2025, 22:19Örjan, vad vill du visa med dessa tabeller? När jag tittar på dem ser jag en klar övervikt åt det vänstra hållet.
Men bland dem som arbetar med politik/ekonomi i Stockholm (dvs. rikstäckande medier), nej.
I den sistnämnda kategorin röstade 53 % av journalisterna på borgerliga partier.
Poängen är att det återkommande klagomålet från personer på högerkanten om att mediebevakningen av svensk politik är vänstervriden eftersom journalister är vänstervridna, är felaktigt. Den del av journalistkåren som bevakar svensk politik är nämligen inte speciellt vänstervriden.
Hehehe. Är från norra Sverige och jobbat och umgåtts med massa finnar.a81 skrev: ↑22 mars 2025, 00:07Har rest en hel del till Finland och min bild är att Finland är rätt likt mellersta och norra Sverige i kultur, livsstil, etc. Det jag upplever som bättre i Finland är att folk verkar vara bättre på sitt jobb. Jag tänker att skolan har fungerat bättre i Finland, samtidigt som arbetsmarknaden har varit mindre het. Mycket personlig service (eller vad man ska kalla det) känns rörig och strulig i Sverige. Jämför "Peters princip":
Klart "personlig service" blir enklare om utföraren skiter totalt i småprat och lika gärna är knäpptyst utan att uppfatta det som jobbigt. Småpratande gör att folk rör till saker och blir struligare. Kombinerar man det med stadsbors velighet och konflikt rädsla, så får man sämre service.
Hehe, men jag tänker att det ligger något positivt i det erep skriver:
Om det är lite mindre fart på ekonomin och arbetsmarknaden är mindre het, är det svårare att få "bra jobb". Jag tror att man i Sverige har man behövt sänka kraven mycket för att överhuvudtaget få personal.
Jag tänker att detsamma gäller norra Sverige (utom kanske "överhettade" områden som Skellefteå), Småland, etc. Folk får finna sig i lite "sämre jobb", men som man blir bra på. I svenska storstäder är det å andra sidan mer "Peters princip" (se ovan) som gäller.
Om det är lite mindre fart på ekonomin och arbetsmarknaden är mindre het, är det svårare att få "bra jobb". Jag tror att man i Sverige har man behövt sänka kraven mycket för att överhuvudtaget få personal.
Jag tänker att detsamma gäller norra Sverige (utom kanske "överhettade" områden som Skellefteå), Småland, etc. Folk får finna sig i lite "sämre jobb", men som man blir bra på. I svenska storstäder är det å andra sidan mer "Peters princip" (se ovan) som gäller.
Tyvärr. Företagarna tar gärna in tiotusentals lågprisgästarbetare istället. Hur värdelösa dom än är på jobbet så föredrar dom oftast det.a81 skrev: ↑24 mars 2025, 22:57
Att gnälla om kompetens görs bara när man ska ursäkta sig för att man inte anställer. Eller när man vill flytta produktionen.
Behovsprövningen av utländsk arbetskraft fyllde en väldigt viktigt funktion. Nu har Sverige en av de högsta arbetslöshetssiffrorna i EU. Detta beror givetvis bla på tiotusentals lågprisgästarbetare.
För tro mig, den kompetens du behöver för att sätta plant, plocka bär, byggstäd, osv den får du på några timmar. Och utländska bemanningsföretag skickar inte direkt hit svenskspråkiga ingenjörer för att sätta plant.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det du skriver är väl glesbygden dilemma. Där är ont om intellektuella jobb varför det väl blir ett dränage på sådant folk. Bor man i Älvdalen kan man, lite förenklat, jobba i vården, på kraftverket eller I skogen. De som vill annat - flyttar. Och det som ingen vill importerar man säsongsarbetare till.
Alltså, folk vill ha de jobb som företag tar hit lågprisgästarbetare till.Markus Holst skrev: ↑25 mars 2025, 00:40Det du skriver är väl glesbygden dilemma. Där är ont om intellektuella jobb varför det väl blir ett dränage på sådant folk. Bor man i Älvdalen kan man, lite förenklat, jobba i vården, på kraftverket eller I skogen. De som vill annat - flyttar. Och det som ingen vill importerar man säsongsarbetare till.