Jo men varje inlägg som ifrågasatt slagskeppets berättigande efter VK2 har du smulat sönder. Det har varit mycket intressant och gjort att man får tänka om en hel del, men kanske man kunde få fram en mer objektiv bedömning av slagskeppets plats i de efterkrigstida flottorna. Annars blir det bara att någon för fram kritik och så relativiserar du den kritiken. Kanske det både går säga att något ej är tillräckligt kostnadseffektivt även om det används effektivt bara för att det redan råkar finnas?
Just kostnadseffektivitet är ju centralt inom ekonomi och borde även gälla här. Det kanske är effektivare med tiotusen T-34 än tusen KV-2 ? Och det betyder ju inte att KV-2 är dålig eller att den inte gör nytta utan den kanske är den enda stridsvagnen som kan skjuta sönder en Tiger? Men bygger vi 1000 st KV-2 vagnar så får vi 10000 färre T-34:or -
Alternativ resursanvändning. Även detta har du svarat på tidigare i tråden (sid 3) med:
Men visst, ett land som inte försökte uppnå sjöherravälde kunde klara sig utan. Det blir lite som att jämföra korpfotboll med allsvenskan. Billigare spelare, men man saknar också förmågan att vinna i de högre serierna. Eller kriget, i fallet med sjöherravälde.
Så istället för att fortsätta rundgången frågar jag istället:
1. När du försvarar slagskeppets plats på världshaven, behövs slagskepppen idag eller försvann/minskade behovet någon gång mellan 1945-2023?
2. Om ja på fråga 1, betyder det att vi snart får se kinesiska slagskepp på en stapelbädd nära Gula Havet?
Angående USS New Jersey så anlände hon till Korea i maj 1951 där hon några dagar senare träffades av en projektil från Nordkoreanskt kustartilleri. Återvände hem senare under året för ett halvår på varv. Korea igen först sommaren 1953. I Vietnam var hon i tjänst endast mellan slutet av september 1968 till mars 1969. Så det känns inte riktigt som att hon utnyttjades maximalt i det kriget.
Jag har i min okunnighet räknat ut att man inte reaktiverade ett slagskepp i malpåse för att beskjuta ett försvarslöst Beirut.