Barskåpets historia

Amund
Stödjande medlem 2023

Barskåpets historia

Inlägg av Amund » 23 december 2022, 20:38

Undrar om någon vet mer om barskåpets historia. När jag tänker efter så är det ganska få som har det idag och jag kommer inte på att jag stött på begreppet i något historiskt sammanhang. Den enda kopplingen jag har är hur man i min generation såg på Dallas och JR kom varje kväll hem från jobbet och gick till barskåpet och hällde upp en whisky. Tänkte att möbeln barskåp (ofta i bokhylla) hade sin renässans då på 1980-90 talet tack vare Dallas? Fast det kanske är helt fel?

För egen del var det i min första lägenhet viktigare med ett barskåp än köksbord :) Och det skulle vara en spegelglaskiva som flaskorna skulle stå på. Coolt (tyckte man då)!

Kanske att direktörerna och kungligheter förr i tiden hade barskåp men knappast allmogen. Kanske TV-serien Dallas enligt min teori i någon mån startade svenskarnas vurm för viss vardagslyx. Det var väl i samma veva det blev vanligt med Southfork-liknande mextegelvillor?

En whiskyflaska i byrålådan räknas inte. I svenska hem var väl spritflaskorna (det fanns väl knappast annan alkohol i Sverige förr) oftast ganska väl gömda.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Barskåpets historia

Inlägg av a81 » 23 december 2022, 21:56

Finns en gammal bokhylla med barskåp i familjen (jag har den inte själv) från gissningsvis 1960-talet, så jag tror att det är tidigare än Dallas. Men visst måste det vara något som kommer från Hollywood?

Även sidebord från typ 1930-talet har väl ofta en liten "baravdelning", om än kanske utan spegel och lite mindre. Men som sagt gissar jag att intresset för barskåp bland "vanligt folk" antagligen kom via Hollywood.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 24 december 2022, 09:19

Ja du har nog rätt i att bilden av det välfyllda flashiga barskåpet kommit via Hollywood.
Men idag hör man sällan talas om barskåp, kanske för att det avser spritflaskor - idag gäller ju vinkylar och vinkällare om man vill vara trendig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 december 2022, 10:39

Det är nog rätt vanligt än idag att man har ett litet "spritförråd", men vissa (särskilt yngre) har väl flaskorna helt öppet på någon hylla idag.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 24 december 2022, 14:27

Såg ett vackert litet barskåp med fullständigt innehåll förra året i Tekniska museet i Berlin - tillhörande Mr Våghalsig himself, Ernst Udet som i slutet av trettiotalet lät installera dryckjomgarderoben i sin privata Siebelmaskin!
flygande barskåp.jpg
Udets Siebel.jpg
Udets Siebel.jpg (39.35 KiB) Visad 2582 gånger
Hans K

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 26 december 2022, 00:17

Utan att kunna referera till någon direkt källa, men till 1900-talets början kom ju allt sånt från Europa, och gav sedan ett mode som även gällde i USA med och fortsatte i vår barn- ungdom som något givet i "Dallas". Som 100 plus år innan fanns barskåpet i stort där det härstammar ifrån, det Viktorianska England och Napoleon III:s Frankrike, när ett borgerskap hade för första gången i historien, för vanligt folk, att ha råd med att ha flera typer av exotiskt brännvin med mera hemma!

E K

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 31 december 2022, 12:04

Tack för Ernst Udets barskåp. Väldigt mycket playboy över honom på nåt sätt... Det är mest likörliknande blask tycker jag det verkar som, är det månne Benedictine D.O.M längst till höger?

Stora företagsledare som Kreuger bör ha haft barskåp. Även frontbefälhavare inbillar jag mig hade något liknande ute i fält, utom Model som jag tror var känd nykterist (kan blanda ihop honom med någon annan). I många TV-serier och filmer som andas realism har politiker och höga herrar alltid sprit att bjuda på vid möten.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 31 december 2022, 12:15

Vi har ett sidebord från 1930-talet med en liknande "barskåpssektion", tror inte att det bara var något som höga herrar hade, utan det vi har kommer från lägre medelklassmiljö.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 januari 2023, 15:12

Jag tippar på barskåpet är före "Dallas". Vi hade inget själva hemma men en del kompisars föräldrar hade detta eller rättare sagt en hel bar och det tyckte man var asfränt! På landet hade grannen till och med en liten friggebod ombyggd till pub.
Talar om slutet på 70-talet.

Och klart man ville ha barskåp när man sedan skaffade lägenhet. Tyvärr har jag så dålig karaktär så det är svårt att få ihop det. Varorna hinner liksom ta slut?

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 1 januari 2023, 22:56

Tror att det var efter spritförbudets avskaffande i USA 1933(?) som intresset för barskåp ökade även i Sverige. Barskåp fanns bevisligen i lägre medelklassmiljö på 1930-talet, men jag vet ju inte vad man hade i skåpen. Jag tror kanske inte att avancerade drinkar stod på "menyn", utan snarare någon flaska brännvin, kanske cognac, kanske likör och/eller starkvin?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 januari 2023, 07:34

Fortifierade viner var vad jag vet relativt sett vanligare förr i tiden. Det skall i mycket ha berott på att de inte blev dåliga så snabbt. Åkomman portvinstå hade väl inte fått det namnet idag.

Borgarklassen drack också rieslingviner från Tyskland och Frankrike. De kunde man få på restaurang och på trädgårdscaféer och sådant redan på 1800-talet.

Jag läste en gång en av systemets prislistor från mellankrigstiden, och utbudet av vanligt rödvin var begränsat jämfört med idag. Om jag minns rätt fanns det runt 20 olika sorter.

Saker som portvin, sherry och Dubonnet kan säkert ha haft sin plats i ett barskåp.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 januari 2023, 09:06

koroshiya skrev:
2 januari 2023, 07:34
Jag läste en gång en av systemets prislistor från mellankrigstiden, och utbudet av vanligt rödvin var begränsat jämfört med idag. Om jag minns rätt fanns det runt 20 olika sorter.
Den skulle vara trevlig att läsa, har en kompis till en kompis påstått.

Gott Nytt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 januari 2023, 09:19

Hans skrev:
2 januari 2023, 09:06
koroshiya skrev:
2 januari 2023, 07:34
Den skulle vara trevlig att läsa, har en kompis till en kompis påstått.

Gott Nytt.

MVH

Hans
Ja, jag jobbade på ett systembolag och de hade den listan. Tyvärr är det åratal sedan jag slutade, så den blir nog inte lätt att få läsa igen. Mycket av personalen har bytts ut, så de skulle aldrig släppa in mig på lagret eller i kontorsdelen.

Försökte med en trål, men det verkar svårt att hitta några riktigt gamla prislistor.

En sak jag minns är att det var mer av enhetspriser, som om en direktör hade sagt, "en flaska rött kostar fyra spänn, förutom de där. De ska vi ha fem för".

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 4 januari 2023, 15:49

Vanligt vin var väl för "vanligt folk" en utpräglad festdryck förr i tiden (före 1960 ungefär). Det var väl främst något man drack på 50-årsfester och bröllopsmiddagar...?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 januari 2023, 17:00

a81 skrev:
4 januari 2023, 15:49
Vanligt vin var väl för "vanligt folk" en utpräglad festdryck förr i tiden (före 1960 ungefär). Det var väl främst något man drack på 50-årsfester och bröllopsmiddagar...?
Men när blev vinet allmänt då? Alltså billigt? Typ när rödvins vänstern huserade? (Har sett ett foto på Jimi Hendrix när han är i Sverige och noterade att han dricker Matteus Rosé. Även mina föräldrars favorit på 70-talet. :D )

Whisky märken jag minns från barndomens vuxen fester (ja vi barn fick vara med) som jag genast för nostalgi känsla av men sällan ser nuförtiden?:

VAT69
Cutty Sark
JB
Long John

Vilken hade en vit skotte och en svart skotte? Alltså hunden?

Röda och gröna cocktail bär på burk saknar jag också och drink pinnar i form av svärd!

Sonderling

Skriv svar