Undrar om någon vet mer om barskåpets historia. När jag tänker efter så är det ganska få som har det idag och jag kommer inte på att jag stött på begreppet i något historiskt sammanhang. Den enda kopplingen jag har är hur man i min generation såg på Dallas och JR kom varje kväll hem från jobbet och gick till barskåpet och hällde upp en whisky. Tänkte att möbeln barskåp (ofta i bokhylla) hade sin renässans då på 1980-90 talet tack vare Dallas? Fast det kanske är helt fel?
För egen del var det i min första lägenhet viktigare med ett barskåp än köksbord

Och det skulle vara en spegelglaskiva som flaskorna skulle stå på. Coolt (tyckte man då)!
Kanske att direktörerna och kungligheter förr i tiden hade barskåp men knappast allmogen. Kanske TV-serien Dallas enligt min teori i någon mån startade svenskarnas vurm för viss vardagslyx. Det var väl i samma veva det blev vanligt med Southfork-liknande mextegelvillor?
En whiskyflaska i byrålådan räknas inte. I svenska hem var väl spritflaskorna (det fanns väl knappast annan alkohol i Sverige förr) oftast ganska väl gömda.