Två-veckorslön och bankkonto

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
hilbert
Medlem

Re: Två-veckorslön och bankkonto

Inlägg av hilbert » 26 juli 2022, 16:18

Som av en händelse publicerar DN idag den här debattartikeln:
Karin Stålhandske, vd för Loomis Sverige: Krig och it-attacker har visat hur sårbart ett kontantlöst samhälle är. Ett sådant skulle också lämna många medborgare i sticket. Ingen säger sig vilja avskaffa de fysiska pengarna, men tiden går och ingen tar ansvar för att bevara dem. I slutändan är det ett politiskt beslut om vi ska ha kontanter eller inte.
Loomis är tydligen det enda företaget idag som transporterar kontanter.

https://www.dn.se/debatt/regeringen-mas ... ntanterna/

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 juli 2022, 20:21

Ja, egentligen är det konstigt att butiker, restauranger, etc. får neka kontanter när det är ett lagligt betalningsmedel. Jag tänker att grundläggande saker som mat, resor med kollektivtrafik, etc. borde vara OK att betala med kontanter om man så önskar. Jag tänker att vi måste vara öppna för att utländska besökare oftare använder kontanter, att barn ska kunna köpa en glass själva, att äldre pensionärer ibland föredrar kontanter, etc. Att sedan en bilhandlare inte vill ha in 200 000 kr i kontanter är en annan sak...

Samtidigt tycker jag nästan att det är ett större problem att inte ens kort är OK längre i vissa sammanhang. Jag tänker främst på att appar ofta krävs för att parkera bilen eller att olika typer av inträden måste köpas digitalt i förväg. Jag tänker att kortbetalning är väl OK för nästan alla nu levande personer, i alla fall personer under 90 år ungefär. Men att stå och ladda ner en okänd app på en parkeringsplats är rätt obekvämt även för medelålders personer.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 juli 2022, 20:22

Jag fick SEB-konto när jag började på Volvo under 80-talet och har kvar det än idag. Kontot är kopplat till kontoret vid TK-porten vid fabriken på Hisingen. Det var utbetalning varannan vecka.

Den behandlade vi ibland som om vi var ölgubbar som fått pengar i näven. Om det var lönedag och vi hade jobbat klart för veckan kunde vi åka direkt in till Brunnsparken och gå på lokal. Typiskt hände det när man hade gått av det sena skiftet en torsdag vid 23:42 eller vad det var. Det gjorde inte så mycket för lönen var bra och man kunde inte supa upp den på bara en enda kväll, såvida man inte gav sig fan på det.

Med tanke på vad som händer i Ukraina verkar det uppenbart för mig att vi måste ha robustare system och där spelar kontanter en viktig roll. Samma tänker jag om matförsörjning, där det åtminstone måste finnas en beredskap till att ställa om produktion så att vi klarar av att det inte kommer leveranser från utlandet. Det blir dyrare och är trist, men det är nog en kostnad vi måste acceptera.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 juli 2022, 20:26

Tänker att många som idag är medelålders eller yngre fick ett sparkonto som barn. Sedan lades det till ett lönekonto när man började få någon form av inkomst i övre tonåren (studiebidrag, sommarjobb, etc.).

När började det bli vanligt att barn hade sparkonton? Jag gissar att det hänger ihop med att familjerna blev mindre i mitten av 1900-talet. I en åttabarnsfamilj orkade man nog inte skapa några konton och det fanns inte mycket pengar över...

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 27 juli 2022, 09:50

a81 skrev:
26 juli 2022, 20:26
Tänker att många som idag är medelålders eller yngre fick ett sparkonto som barn. Sedan lades det till ett lönekonto när man började få någon form av inkomst i övre tonåren (studiebidrag, sommarjobb, etc.).

När började det bli vanligt att barn hade sparkonton? Jag gissar att det hänger ihop med att familjerna blev mindre i mitten av 1900-talet. I en åttabarnsfamilj orkade man nog inte skapa några konton och det fanns inte mycket pengar över...
Minns att det delades ut sparbössor i skolan i början på 60-talet. En färgglad i genomskinlig plast, från "sparbanken", minns "spara och slösa" seriefigurerna. Minns jag rätt så fick man en bankbok där det fördes in vad som tömdes ur sparbössan någon gång under terminen.
https://www.allas.se/inredning/minns-du ... sor/132531

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 juli 2022, 12:37

koroshiya skrev:
26 juli 2022, 20:22
Med tanke på vad som händer i Ukraina verkar det uppenbart för mig att vi måste ha robustare system och där spelar kontanter en viktig roll. Samma tänker jag om matförsörjning, där det åtminstone måste finnas en beredskap till att ställa om produktion så att vi klarar av att det inte kommer leveranser från utlandet. Det blir dyrare och är trist, men det är nog en kostnad vi måste acceptera.
Med tanke på allt hamstrande av bl.a. alvedon och andra receptfria läkemedel så borde man återinföra ransoneringskorten på nytt vid kriser. Det borde finnas ett system där de går att ha digitalt på ett säkert sätt.

Även kontanterna måste bibehållas tycker jag, och det är verkligen tråkigt när man blir behandlad som en total idiot bara för att man inte har skaffat swisch. Jag är ingen bakåtsträvare, men allt som är nytt är inte nödvändigtvis bra.

Jag har t.ex. gått till banken och bett dem ta bort blipp-funktionen på mitt bankkort. Orsaken till det är att man annars kan ta mitt kort, blippa bort 200:- åt gången ett antal gånger och komma undan med det utan att ens använda PIN-kod. Det blir i alla fall lite svårare om man måste kunna PIN-koden.

HGS

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 27 juli 2022, 16:09

Det finns ändå stora fördelar med att kontanter används så lite.
Tex har vi inte längre några bank och värdetransportrån.
De ställde ju till många tragedier fram till slutet på 90 talet.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 27 juli 2022, 19:35

HomeGuardSoldier skrev:
27 juli 2022, 12:37
...
Jag har t.ex. gått till banken och bett dem ta bort blipp-funktionen på mitt bankkort. Orsaken till det är att man annars kan ta mitt kort, blippa bort 200:- åt gången ett antal gånger och komma undan med det utan att ens använda PIN-kod. Det blir i alla fall lite svårare om man måste kunna PIN-koden.

HGS
De har väl slumptester? Ibland måste man köra koden trots att man handlar för lägre summor. Förresten, är det inte 400 sedan pandemins början?

Gränsen i sig är säkert satt just för att det skall försvåra för skurkar.

Förhärdade skurkar menar att man ska skrapa bort de tre extra siffrorna på baksidan. De själva gör det eftersom de själva har erfarenhet av att använda andras kort.

Jag orkar inte ens skriva mitt namn på kortet, vilket ju är dumt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 27 juli 2022, 19:36

hilbert skrev:
27 juli 2022, 16:09
Det finns ändå stora fördelar med att kontanter används så lite.
Tex har vi inte längre några bank och värdetransportrån.
De ställde ju till många tragedier fram till slutet på 90 talet.
Kontanterna är också mycket dyrare.

Det finns argument både för och emot.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 juli 2022, 19:37

Även checkbedrägerier har blivit ovanliga.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 27 juli 2022, 23:45

Amund skrev:
25 juli 2022, 09:48
Förr var det ju vanligt med två-veckorslön som utbetalades kontant till den anställde. Det finns ju fortfarande kvar i skattetabeller och dylikt. Har hört om arbetsgivare som bara fick ge frun pengarna eftersom mannen genast skulle ha spelat bort pengarna på kort. Antar att detta försvann under 1970-talets början.

Men det måste ha funnits ett stort glapp mellan att människor fick lönen kontant och att alla hade ett bankkonto? Hörde nyss en anekdot på en arbetsplats där man startat ett bankkonto för alla anställda i bankens bank just för att betala ut lönen. En av de anställda hade efter ett halvår kommit till chefen och sagt att det där med bankkonto är nog bra, men hur gör man om man behöver använda pengarna? Han hade levt på sina besparingar och inte riktigt förstått det där med bankkonton.

Vill minnas att alla fick ett personkonto i statliga PK-banken där personnumret var lika med kontonummer, en åtgärd som därmed innebär att åtskilliga äldre svenskar fortfarande är kunder i Nordea.
När jag studerade arbetade jag extra på en bensinmack till och från i slutet av 90-talet. Där utbetalades lönen varannan vecka till mångas stora glädje. Som student var det fantastiskt att få en slant varannan torsdag. De äldre sa dock att det var bättre förr då lönen kom varje vecka. Jag tror att lönen hade utbetalats veckovis en bit in på 90-talet. Generellt tror jag precis som du är inne på att kontant utbetalning minskade kraftigt under 70-talet men att det fanns kvar i vissa branscher en bit in på 80-talet

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 28 juli 2022, 10:05

Fösta sista och enda gången jag fick kontanter som 'lön' var när jag gjorde lumpen 1980-81. Jag vill minnas att man fick köa till skvadronens adjutant för att få slantarna (dagpenningen). Hur ofta kommer jag inte ihåg. Jag räknar inte en månads svartjobb i staterna 1985 (hoppas att det är preskriberat om NSA snappar upp detta).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 28 juli 2022, 10:32

Gjorde lumpen 88-89 och vill minnas att man då fick pengarna genom en bank kopplad till staten. Det var åtminstone inte kontant, såvida jag inte har sotat igen totalt där uppe.

Minns inte heller att jag var tvungen att gå till banken. Ska jag gissa så hade jag bankkort på eller genom PK-banken.

Man fick runt 30 spänn om dagen som höjdes med tiden för att blir ca. 100 under de tre sista månaderna.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 28 juli 2022, 15:58

Fösta sista och enda gången jag fick kontanter som 'lön' var när jag gjorde lumpen 1980-81. Jag vill minnas att man fick köa till skvadronens adjutant för att få slantarna (dagpenningen). Hur ofta kommer jag inte ihåg.
Jag tror det var en gång i månaden.

Jag gjorde lumpen på I 17 1976 som skrivare på livkompaniet.
Där ingick det i mina uppgifter att en gång i månaden åka till posten och hämta ut en påse med 30 000 i kontanter.
Min chef, en gammal härdad fanjunkare konstaterade lugnt att det var för lite, för att det skulle vara någon poäng med att rymma med pengarna.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 21 september 2022, 20:47

a81 skrev:
26 juli 2022, 20:26

Jag fick en bankbok i samband med min födelse. Och lite pengar.
När jag var tonåring så fick jag nåt erbjudande av nån bank(Minns att mina pengar var utspridda pga bankers uppköp av varandra, släkting som jobbade på Föreningsbanken mm) att skaffa ungdomskonto med kort.
Dessa saker har lett till intressanta saker.
När jag var 18 eller 19, så skulle jag använda bankboken, för första gången på länge. Då ser jag i den att den är utfärdad 1974, innan myndighetsåldern sänkts till 18. Det står uttryckligen i den att man måste vara 21 för att ta ut pengar. Så jag traskar in på banken och frågar om jag får ta ut pengar. Vilket jag får.
Jag har en åkomma som gör att jag glömmer det mesta.
Många plånböcker och bankkort har det blivit, snittade på 2 bankkort per år ett tag. Inte bara borttappade, utan även trasiga mm. Så jag hade vanan att få nya. Proceduren var lite olika, men när det var som värst så gick man in på banken, och skrev på några papper och fick ett kuvert med nytt kort. Sen kunde man direkt börja använda det.
En dag då ett kort slutat funka, så traskar jag in och vill ha en ny plastbit. Och får nej. Blir helt ställd och undrar vad dom menar. Då visar det sig att mitt gamla ungdomskonto är nån form av sparkonto. Och sådana får man inte längre kort till. Jag tycker givetvis att detta är trams. Och vill ha en ny plastbit utan krångel. Men dom ger sig inte. Jag måste starta ett nytt konto(Tror det var lönekonto) och överföra pengarna dit. Det visade sig inte vara nån längre procedur, och jag kunde ta ut pengar samma dag.
Någonstans här, så har jag även börjat att flytta runt. Så jag använder mest Nordea, då man även kan använda sig av Posten. Detta var viktigt, då kortproblem som sagt ingick i vardagen. Då var det bra att kunna gå in på Posten och få kontanter.

Skriv svar