a81 skrev: ↑26 juli 2022, 20:26
Tänker att många som idag är medelålders eller yngre fick ett sparkonto som barn. Sedan lades det till ett lönekonto när man började få någon form av inkomst i övre tonåren (studiebidrag, sommarjobb, etc.).
När började det bli vanligt att barn hade sparkonton? Jag gissar att det hänger ihop med att familjerna blev mindre i mitten av 1900-talet. I en åttabarnsfamilj orkade man nog inte skapa några konton och det fanns inte mycket pengar över...
Jag fick en bankbok i samband med min födelse. Och lite pengar.
När jag var tonåring så fick jag nåt erbjudande av nån bank(Minns att mina pengar var utspridda pga bankers uppköp av varandra, släkting som jobbade på Föreningsbanken mm) att skaffa ungdomskonto med kort.
Dessa saker har lett till intressanta saker.
När jag var 18 eller 19, så skulle jag använda bankboken, för första gången på länge. Då ser jag i den att den är utfärdad 1974, innan myndighetsåldern sänkts till 18. Det står uttryckligen i den att man måste vara 21 för att ta ut pengar. Så jag traskar in på banken och frågar om jag får ta ut pengar. Vilket jag får.
Jag har en åkomma som gör att jag glömmer det mesta.
Många plånböcker och bankkort har det blivit, snittade på 2 bankkort per år ett tag. Inte bara borttappade, utan även trasiga mm. Så jag hade vanan att få nya. Proceduren var lite olika, men när det var som värst så gick man in på banken, och skrev på några papper och fick ett kuvert med nytt kort. Sen kunde man direkt börja använda det.
En dag då ett kort slutat funka, så traskar jag in och vill ha en ny plastbit. Och får nej. Blir helt ställd och undrar vad dom menar. Då visar det sig att mitt gamla ungdomskonto är nån form av sparkonto. Och sådana får man inte längre kort till. Jag tycker givetvis att detta är trams. Och vill ha en ny plastbit utan krångel. Men dom ger sig inte. Jag måste starta ett nytt konto(Tror det var lönekonto) och överföra pengarna dit. Det visade sig inte vara nån längre procedur, och jag kunde ta ut pengar samma dag.
Någonstans här, så har jag även börjat att flytta runt. Så jag använder mest Nordea, då man även kan använda sig av Posten. Detta var viktigt, då kortproblem som sagt ingick i vardagen. Då var det bra att kunna gå in på Posten och få kontanter.