Ferdinand Schörner

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Rimpar
Ny medlem

Ferdinand Schörner

Inlägg av Rimpar » 7 maj 2003, 07:20

Är det någon som vet något mer om denna Generalfeldmarschall? Min far stred under honom i slutet av kriget.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

OB WH

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 7 maj 2003, 08:21

FS var siste ÖB för Wehrmacht. Tyvärr finns mig veterligen bara en biografi om honom, av Erich Kern. Den heter Generalfeldmarschall Schörner. Fjärrlåna den från närmaste bibliotek. Vilken grad hade din far? Antar att han stred under FS i själva Tyskland 1945?

Mvh,

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 maj 2003, 20:39

Schörner var den sista som Hitler utnämnde till fältmarskalk. Under krigetr steg han väldigt snabbt i graderna. Detta mycket tack vare att han inte varav aristokratisk börd, som så många andra av fältmarskalkerna och han blev också en övertygad nazist.
Han dömdes till 10 år av Sovjetunionen och när han kom tillbaka till Tyskland så dömdes han ytterliggare en gång av tyskarna själva.

Jag tror att många av de andra generalerna i Wehrmacht var rätt så föraktfulla mot Schörner.

/Martin

Rimpar
Ny medlem

Inlägg av Rimpar » 9 maj 2003, 08:50

Man far var soldat, i och med att han fortfarande är i livet så var han ej så gammal när kriget höll på att ta slut, endast 16 år skulle fylla 17 i november 1945. Far blev tillfångatagen i dåvarande Tjekoslovakien av partisaner den 9 maj 1945. Kom åter till Tyskland 1949 efter 4 år i fångläger

Skriv svar