Ferdinand Schörner
Ferdinand Schörner
Är det någon som vet något mer om denna Generalfeldmarschall? Min far stred under honom i slutet av kriget.
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
OB WH
FS var siste ÖB för Wehrmacht. Tyvärr finns mig veterligen bara en biografi om honom, av Erich Kern. Den heter Generalfeldmarschall Schörner. Fjärrlåna den från närmaste bibliotek. Vilken grad hade din far? Antar att han stred under FS i själva Tyskland 1945?
Mvh,
Mvh,
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Schörner var den sista som Hitler utnämnde till fältmarskalk. Under krigetr steg han väldigt snabbt i graderna. Detta mycket tack vare att han inte varav aristokratisk börd, som så många andra av fältmarskalkerna och han blev också en övertygad nazist.
Han dömdes till 10 år av Sovjetunionen och när han kom tillbaka till Tyskland så dömdes han ytterliggare en gång av tyskarna själva.
Jag tror att många av de andra generalerna i Wehrmacht var rätt så föraktfulla mot Schörner.
/Martin
Han dömdes till 10 år av Sovjetunionen och när han kom tillbaka till Tyskland så dömdes han ytterliggare en gång av tyskarna själva.
Jag tror att många av de andra generalerna i Wehrmacht var rätt så föraktfulla mot Schörner.
/Martin