Passar utmärkt som fredagsunderhållning denna Finlands Självständighetsdag.
https://www.svtplay.se/video/24690410/o ... -avsnitt-1
Jag håller med helt och fullt, men självklart är boken i särklass. Såg nu denna nya film för andra gången och min reaktion är densamma.Lasse Odrup skrev: ↑6 december 2019, 14:55Själv föredrar jag nog Edvin Laines version men det kanske är en generationsfråga.
Så finns ju även Mollbergs version från 1985Lasse Odrup skrev: ↑6 december 2019, 14:55Själv föredrar jag nog Edvin Laines version men det kanske är en generationsfråga.
Som vanligt visades den i finsk TV i dag.
Dagens parad kan skådas här:
https://arenan.yle.fi/1-50356235?fbclid ... LVr-Ym04Ys
För övrigt undrar jag varför Sverige inte har några militärparader. Jo, vaktparaden förstås men det har vi också i Finland.
Är militär något fult och oönskat i vårt västra grannland?
Bra fråga, jag som avdankad officer i Västra Rikshalvan (1980-1994) kan inte minnas några pampiga parader med stridsvagnar och stolta soldater. Det närmaste vi hade/har är övning i bebyggelse med en hel del pryttlar och soldater.
Jag drog in oss på ett stickspår. Beklagar det men följande står på FM hemsida:Hans skrev: ↑8 december 2019, 13:46Bra fråga, jag som avdankad officer i Västra Rikshalvan (1980-1994) kan inte minnas några pampiga parader med stridsvagnar och stolta soldater. Det närmaste vi hade/har är övning i bebyggelse med en hel del pryttlar och soldater.
Flygvapnet var lite bättre och visade upp sig då och då.
Marinen har jag ingen aning om.
MVH
Hans
Vad gäller filmen Okänd soldat så finns inte finskt pansar för att enheten Linna skrev om och boken och filmerna beskriver, inte stred nära något ställe där finskt pansar stred.Lasse Odrup skrev: ↑9 december 2019, 18:26Om du tänker på filmer så beror tillgängligheten på vad pansarmuseet i Parola kan ställa upp med för stunden.
I verkligheten fanns en pansarbrigad med erövrade T-34, T-28, KV-1, T-26, BT-5 och BT-7.
Köpt mtrl var StuG III och PzKpfw IV, den senare kom dock aldrig i strid.
Ditt minne spelar dig ett spratt. Scenen är så central i Rokkas gestalt att den nog inte kan lämnas bort.HomeGuardSoldier skrev: ↑13 december 2019, 21:58Jag såg 2 tim-versionen på bio och har 3 tim-versionen på DVD- hemma. En scen, som inte är med i 3 tim-versionen, är den där bataljonschefen formellt ger Rokka och hans medhjälpare två veckors permission efter deras aktion, där de stoppade en numerärt överlägsen sovjetisk skidpatrull genom ett bakhåll.
Kanske just den scenen inte är med i den helfinska versionen, då den är överflödig?
HGS