Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 6 december 2019, 11:33

Ser till min glädje att SVT Play har den långa versionen av Okänd Soldat.
Passar utmärkt som fredagsunderhållning denna Finlands Självständighetsdag. :)

https://www.svtplay.se/video/24690410/o ... -avsnitt-1

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Lasse O » 6 december 2019, 14:55

Själv föredrar jag nog Edvin Laines version men det kanske är en generationsfråga.
Som vanligt visades den i finsk TV i dag.

Dagens parad kan skådas här:
https://arenan.yle.fi/1-50356235?fbclid ... LVr-Ym04Ys

För övrigt undrar jag varför Sverige inte har några militärparader. Jo, vaktparaden förstås men det har vi också i Finland.
Är militär något fult och oönskat i vårt västra grannland?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av hilbert » 7 december 2019, 18:45

Den korta versionen gick på tvåan igår.
Lite märklig inledning tycker jag.
Ett uttalande av Churchill där han hyllar Finland, jag antar att det var i samband med vinterkriget.
Storbritannien var ju faktiskt formellt i krig med Finland under fortsättningskriget.
Annars en bra film.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Amund » 7 december 2019, 20:05

Lasse Odrup skrev:
6 december 2019, 14:55
Själv föredrar jag nog Edvin Laines version men det kanske är en generationsfråga.
Jag håller med helt och fullt, men självklart är boken i särklass. Såg nu denna nya film för andra gången och min reaktion är densamma.
* Visst är den välgjord men det känns som att filmen inte är till för någon som inte har läst boken. En hel del inslag måste vara obegripliga för den oinvigde, till exempel många av karaktärerna som bara skymtar till. Virilä t.ex.
* Man måste medvetet ha valt bort humorn - det blir aldrig så där hysteriskt roligt som i första filmen (eller i boken).
* Rahikainens roll inskränker sig i princip enbart till plundring av ryska lik. Hans mångfacetterade karaktär kommer inte alls fram. Likaså Honkajoki.

Jag vet att jag låter lite gnällig, men det kan man väl få vara. Jag satt ändå klistrad i tre timmar med stor behållning. :D

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 7 december 2019, 23:52

Vem visar TV-serien på 5x +50 minuter först i Sverige?

Där blir det djupare än i 2h eller 3h versionen.

Men en film eller TV-serie behöver inte vara någon kopia på romanen den baseras på.

Regissören för denna nya versionen, Aku Louhimies blev förövrigt befordrad på finska självständighetsdagen från löjtnant (res) till premiärlöjtnant (res).

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 8 december 2019, 00:03

Lasse Odrup skrev:
6 december 2019, 14:55
Själv föredrar jag nog Edvin Laines version men det kanske är en generationsfråga.
Som vanligt visades den i finsk TV i dag.

Dagens parad kan skådas här:
https://arenan.yle.fi/1-50356235?fbclid ... LVr-Ym04Ys

För övrigt undrar jag varför Sverige inte har några militärparader. Jo, vaktparaden förstås men det har vi också i Finland.
Är militär något fult och oönskat i vårt västra grannland?
Så finns ju även Mollbergs version från 1985
https://www.imdb.com/title/tt0090215/

Jag fick huvudvär då jag såg den på bio 1985, då allt är filmat med en handhållen kamera, utan stabilisering.

Men för en film 1985 är realismen något amerikanska filmer fick långt senare. Likaså fattas hurra-nationalismen som t.ex fanns i den ungefär samtida Idi Smotri. https://www.imdb.com/title/tt0091251/?ref_=nv_sr_srsg_0

-----

När slutade Sverige med andra militärparader än vaktparaden?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Hans » 8 december 2019, 13:46

erep skrev:
8 december 2019, 00:03
När slutade Sverige med andra militärparader än vaktparaden?
Bra fråga, jag som avdankad officer i Västra Rikshalvan (1980-1994) kan inte minnas några pampiga parader med stridsvagnar och stolta soldater. Det närmaste vi hade/har är övning i bebyggelse med en hel del pryttlar och soldater.

Flygvapnet var lite bättre och visade upp sig då och då.

Marinen har jag ingen aning om.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Lasse O » 8 december 2019, 19:34

Hans skrev:
8 december 2019, 13:46
erep skrev:
8 december 2019, 00:03
När slutade Sverige med andra militärparader än vaktparaden?
Bra fråga, jag som avdankad officer i Västra Rikshalvan (1980-1994) kan inte minnas några pampiga parader med stridsvagnar och stolta soldater. Det närmaste vi hade/har är övning i bebyggelse med en hel del pryttlar och soldater.

Flygvapnet var lite bättre och visade upp sig då och då.

Marinen har jag ingen aning om.

MVH

Hans
Jag drog in oss på ett stickspår. Beklagar det men följande står på FM hemsida:
"Försvarsmaktens verksamhet ska vara så öppen och synlig för allmänheten som möjligt. Därför anordnar vi ofta evenemang som är öppna för alla. Bland annat bjuder Försvarsmakten in till besöksdagar på förband, flyguppvisningar och tävlingar i militära sporter."

Evenemang går bra men parader vore inte så populärt i ett land där militären skall finnas men helst inte synas.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 9 december 2019, 10:47

Om vi återgår till ämnet; dvs Okänd Soldat från 2017 så var den riktigt bra. Man känner verkligen för karaktärerna och hur plötsligt allt bara kan vara slut.
Jag visste inte att magasin av "Tommy Gun"-karaktär var så vanliga i finska armén. Intressant.

Sen undrar jag om finska krigsmakten inte hade tillgång till stridsvagnar och flygplan under fortsättningskriget? De enda man ser av den varan var sovjetiska.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Lasse O » 9 december 2019, 18:26

Om du tänker på filmer så beror tillgängligheten på vad pansarmuseet i Parola kan ställa upp med för stunden.
I verkligheten fanns en pansarbrigad med erövrade T-34, T-28, KV-1, T-26, BT-5 och BT-7.
Köpt mtrl var StuG III och PzKpfw IV, den senare kom dock aldrig i strid.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 13 december 2019, 05:51

Lasse Odrup skrev:
9 december 2019, 18:26
Om du tänker på filmer så beror tillgängligheten på vad pansarmuseet i Parola kan ställa upp med för stunden.
I verkligheten fanns en pansarbrigad med erövrade T-34, T-28, KV-1, T-26, BT-5 och BT-7.
Köpt mtrl var StuG III och PzKpfw IV, den senare kom dock aldrig i strid.
Vad gäller filmen Okänd soldat så finns inte finskt pansar för att enheten Linna skrev om och boken och filmerna beskriver, inte stred nära något ställe där finskt pansar stred.

I denna https://www.imdb.com/title/tt0378848/?ref_=tt_sims_tti film finns finskt pansar, eftersom i slaget vid Tali-Ihantala deltog Pansarbrigaden.
Filmen är lite speciell, då den är en s.k. episodfilm, d.v.s. utan en sammanhängade story. Men pansar finns där.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 13 december 2019, 21:58

Jag såg 2 tim-versionen på bio och har 3 tim-versionen på DVD- hemma. En scen, som inte är med i 3 tim-versionen, är den där bataljonschefen formellt ger Rokka och hans medhjälpare två veckors permission efter deras aktion, där de stoppade en numerärt överlägsen sovjetisk skidpatrull genom ett bakhåll.

Kanske just den scenen inte är med i den helfinska versionen, då den är överflödig?

HGS

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 13 december 2019, 22:44

HomeGuardSoldier skrev:
13 december 2019, 21:58
Jag såg 2 tim-versionen på bio och har 3 tim-versionen på DVD- hemma. En scen, som inte är med i 3 tim-versionen, är den där bataljonschefen formellt ger Rokka och hans medhjälpare två veckors permission efter deras aktion, där de stoppade en numerärt överlägsen sovjetisk skidpatrull genom ett bakhåll.

Kanske just den scenen inte är med i den helfinska versionen, då den är överflödig?

HGS
Ditt minne spelar dig ett spratt. Scenen är så central i Rokkas gestalt att den nog inte kan lämnas bort.

Scenen där Rokka är i vakttjänst och fiendens artillerikoncentration genomförs för att dölja partullen är vid ca 1:52 och bataljonschefen har gett Rokka permission vid 1:59 i tretimmarsversionen, då Rokka går ut från korsun. I nästa scen skär Rokka säd med sin fru på sitt hemman.

Soldat Susi (Suss', eller Suentassu [=vargtassen]) får nog inte permission i denna konfrontation med bataljonschefen.

Jag har 3 timmars versionen på hårddisk, och kontrollerade scenen.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 december 2019, 10:23

Jag menade scenen där hela bataljonen står uppställd, precis innan Rokka mycket riktigt är hemma och skördar med sin familj. I den scenen så meddelar bataljonschefen officiellt att Rokka och hans medhjälpare, tack vare deras mycket viktiga insats, belönas med två veckors hempermission.

Jo, scenen i korsun, där han har med sig fången, finns med i båda.

HGS

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 14 december 2019, 12:56

OK, den har jag inte sett då jag bara sett den långa. Scenen finns inte heller på TV-serien. Även där går Rokka ut från korsun och nästa scen är han och frugan på åkern.

Filmens regissör säger att den kortare versionen inte är en klippt, version, utan ett självständigt konstverk, men så skulle man ju säga.

I kortare versionen finns bl.a. inte hela sekvensen då Vanhala ropar tillbaka åt ryska högtalarpropagandan, med motiveringen att en utlänning inte skulle förstå de kulturella referanserna när ryssen uppmanar döda Lappo-officerarna (hänvisar till Lappo-rörelsen) och Vanhala ropar till baka att de är redan dödade och nu är de Kauhava-officerarnas tur (en geografiskt närliggande or till Lappo). Vanhala byter alltså ut ideologin mot geografi, t.ex.

Skriv svar