Ramlade på denna artikeln: https://nationalinterest.org/blog/the-b ... -gun-21797
Vi var och nosade: http://www.ointres.se/strv_2000.htm
När får vi se en operationell tånk med en 14 cm kanon?
MVH
Hans
140
Re: 140
När Hulken ställer upp på att vara laddare
- Bilagor
-
- ferrignohulk-140782.png (400.56 KiB) Visad 1714 gånger
Re: 140
Även med en autoladdare blir det en väldigt tung kanon. Större och tyngre är ett problem.
Det kommer att krävas ett större och tyngre torn för att husera en större och tyngre kanon. Om man vill behålla stridsvagnarnas hastighet i terrängen krävs en större och tyngre motor som i sin tur kräver större och tyngre band osv
Det kommer att krävas ett större och tyngre torn för att husera en större och tyngre kanon. Om man vill behålla stridsvagnarnas hastighet i terrängen krävs en större och tyngre motor som i sin tur kräver större och tyngre band osv
Re: 140
Låter klokt. Kanske går utvecklingen mot effektivare 120 mm kanoner, precis som den gjorde med 75 mm på sin tid.Lejonmod skrev: ↑27 oktober 2018, 15:07Även med en autoladdare blir det en väldigt tung kanon. Större och tyngre är ett problem.
Det kommer att krävas ett större och tyngre torn för att husera en större och tyngre kanon. Om man vill behålla stridsvagnarnas hastighet i terrängen krävs en större och tyngre motor som i sin tur kräver större och tyngre band osv
Med reservation förstås att den kalibern på den tiden mest var avsedd för infanteribekämpning men ändå
Re: 140
En stridsvagn med en pjäs som inte kan penetrera fiendens vagnar lär ha större problem än en vagn som väger lite mer... Beträffande motorstyrka osv så är det inte nödvändigtvis så att större effekt alltid leder till mer vikt och volym, se bara på CV90 Mk IV som har betydligt kraftigare motor utan att bli nämnvärt tyngre. Tekniken går framåt, så bättre prestanda utan viktökning är möjligt.
Sedan lär en 140mm kanon kräva laddautomat, och det i sin tur möjliggör vikt- och volymbesparingar när man inte behöver göra plats för en mänsklig laddare.
Sedan lär en 140mm kanon kräva laddautomat, och det i sin tur möjliggör vikt- och volymbesparingar när man inte behöver göra plats för en mänsklig laddare.